Gegroet Aangezien ik in de komende maanden in kosten ga vallen voor andere schokdempers (en verlanging), was mijn vraag of ik het beste de overstap maak naar sport-schokdempers (€650 + verlangskit €300) of ik gewoon de standaard schokdempers neem en dan achteraf de veren vervang door verlangingsveren (totaal een goeie €600).
een schroefset zou het mooiste zijn, maar dan wel van een kwalitatief goed merk zoals KW, Weitec, FK of Koni bijvoorbeeld.
Aangezien we hier in België nog met een achterlijke regeling zitten ivm tuning en verlaging, zijn schroefset halvelings uit den boze. Maar omdat ik er geen keiharde stuiterbak van wil maken, en hem een iets sportiever rijgedrag wil geven, raden verschillende monteurs me gewone schokdempers aan icm verlangsveren (van Weitec, Eibach en HR). Midas raadde me daarintegen me McPherson sportschokdempers aan, ipv van bovenstaande combinatie. En nu heb ik weer iets van wtf?
Een schroefkit kan best in België je moet er gewoon eentje nemen met attesten. Anders kies je beter voor verlagingsveren met sport schokdempers. Ik heb zelf h&r -4 verlagingsveren met de standaard schokdempers. Dit gaat wel maar is niet aan te raden daarom komt er bij mij waarschijnlijk binnenkort of een schroefset onder ofwel enkel andere dempers. (Ben zelf ook van België)
Je demper is gemaakt voor bv een complete slag van 30 cm, met alleen verlagingsveren van ong. 4 cm ga je dus de demper al standaard 4 cm indrukken, bij de standaard demper mis je nu eigenlijks de werking hiervan. Hij staat al onder spanning en zal bij een hobbel verkeerd reageren, in de praktijk krijg je wat ze noemen een "stuiterbak", elke hobbel of drempel zul je niet meer comfortabel kunnen nemen en reageerd de auto een beetje springerig. Door een sportdemper of kortere demper te nemen zorg je ervoor dat het werkgebied van de demper past bij de 4 cm kortere veren die je gemonteerd hebt, hierbij houd je nog een vorm van comfort maar wel met het sportievere eigenschap waardoor je strakker door de bocht kan......
Zoals hierboven gemeld mis je een deel van de demping van de originele demper. Daardoor gaat de wagen bij drempels iets meer stuiteren en dat is dan ook de reden dat ik voor kortere dempers wil gaan.
Misschien dat dit wat voor je is: Koni STRT Budgetset van Koni, dus superkwaliteit. Ik zit hier zelf aan te denken.
Inderdaad. Zijn echt leuke setjes die de rijvaardigheid echt doen verbeteren en met een goede verlaging.
Hallo. Ik heb afgelopen week me auto ook verlaagd door een schroefset van V-maxx koste 300 euro. Heel wat goedkoper dan 650 euro. Gewoon een e merk dus gekeurt. je kunt um zo instelen naar je eigen smaak kwa laagheid en stughied lager hoe stugger. en niet moeilijk om te monteren. succes met je keuze.
Dank je! Vanaf volgende maand is er meer budget voorhanden, dan open ik wel eens een draadje in "Mijn Focus" met de update so far.
1130-1600Sedan / Hatchback1.4, 1.61998-11/04€ 560.00 Instelbaar Voorkant: Ja Instelbaar Achterkant: Nee Verlaging: 35 sportkit van koni, kost 560 euro. is dit wat:" ken er verder weinig van vinden kwa eigenschappen. maar iets lager lijkt mijn wel mooi, als ik zo foto's van anderen ziet. en ik vind 560 euro iig wel meer dan genoeg voor mijn 1.6. heeft hier iemand ervaring mee? of andere suggesties, en kan ik nog net zoveel vervoeren als eerst, ben namelijk karpervisser en als ik ga vissen zit mijn auto zo vol, net alsof je op vakantie gaat. lekkere zinnen heb ik gemaakt, maar ach het is niet anders,, mvg Leon
Koni is natuurlijk een heel goed merk, dus is zeker wat. En dat beladen zal geen probleem zijn, vering wordt wat stugger.