1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(sport)luchtfilter

Discussie in 'Performance' gestart door Necropolis, 14 feb 2021.

  1. Hallo,
    zijn hier toevallig mensen die een sportluchtfilter hebben op een focus mk3 1.0 ecoboost 100pk?
    Ik bedoel gewoon de inlegfilter, geen kelk.
    Zinvol of zinloos?
     
  2. Die zullen er vast wel zijn. Er is zat info te vinden over performance. Ondanks het niet verplicht is is het ook wel makkelijk als je jezelf even voorstelt Necropolis
     
  3. ..is ondertussen gebeurd
     
  4. Goed bezig:thumbup:
     
  5. Heb zelf een K&N E-9289 inlegfilter zonder de dop in mijn Focus liggen (1.0 Ecoboost met 125 PK). De enige verschillen met het originele filter zijn dat hij nu iets beter reageert op het gas (verwacht trouwens niet dat het ineens een snelheidsduivel wordt) en je hoort hem zachtjes afblazen als je het gas los laat.
     
  6. de orignele filter is al een ronde filter wat eigenlijk al op een kelk begint te lijken. alleen denk ik dat je met kelk een open luchtfilter bedoelt.
    weten dat kn filter bij de 1.6ecoboost vaak storing opleverde. de 1.0ecoboost gebruikt zelfde filter. die wordt ook in de focus rs gebruikt.
    Papierenfilter is dus goed genoeg voor 100-350pk.
    Net wat thiemo zegt je voelt hem iets makkelijker dat de turbo oppakt in toeren . vermogen is 0pk extra over het algemeen en geluid is niet echt dat je zegt wouw. turbo houdt het geluid ook tegen vandaar.
    ben daarom ook weer terug naar de papierenfilter gegaan. zodat ik geen storing meer had haha.

    greenfilter of pipercross wat je ook hebt hoor ik zelde iets slechts over in combinatie met 1.6ecoboost.
    Denk dat knfilters te open is waardoor lucht te makkelijk weer terug naar buiten gaat als turbo inwendig terug afblaast.
    Dat hierdoor juist de luchtmassameter in storing valt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Ik heb al jaren een K&N E-9289 luchtfilter met verwijderbare dop (welke ik heb verwijderd) i.c.m. een origineel RS luchtfilterhuis. Deze (semi open) combinatie werkt probleemloos op de 1.0 ECOboost. De motor pakt merkbaar beter op en daarnaast is het aanzuiggeluid wat meer aanwezig.

    Toen ik enkele weken geleden het K&N luchtfilter had verwijderd om deze te reinigen en tijdelijk een (vrijwel nieuw) origineel papieren luchtfilter had teruggeplaatst had merkte ik echt dat de motor minder goed oppakte en wat inhield.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  8. Hier ook een K&N erin (E-2993) zonder verwijderbare dop, hiermee haal je iets een begrenzing weg qua snelheid lucht aanzuigen,
    en nee het is geen steroïde voor je motor maar net genoeg om dat hele tamme gevoel weg te nemen.
    Daarnaast heb ik hem laten chippen, en dan komt zo'n filter beter tot zijn recht, echter met jouw 100pk
    zou ik daar niet aan beginnen ivm wat jouw 5 bak qua koppel aan kan, er zijn er wel die het gedaan hebben,
    maar dan moet je echt met verstand rijden en niet constant trappen.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  9. Net als een aantal andere die al een reactie hebben gegeven maak ook ik gebruik van een K&N filter en dat doe ik al heel wat jaartjes. Ik ben de filters van K&N gaan gebruiken in mijn toenmalige MK2 2.0 RE en 2.5 ST gevolgd door K&N filters in mijn MK3 1.6 en 2.0 ST en de huidige 2.3 RS.

    Binnen de MK3 serie ben ik voor de 1.6 begonnen met een K&N filter zonder verwijderbare dop (E-2993). Maar om de één of andere reden had ik daar af en toe wat problemen mee en ben derhalve overgestapt op een Pipercross filter (PX1746). Dat filter heeft het probleemloos gedaan maar heb ik wederom vervangen voor een K&N filter dit keer voorzien van verwijderbare dop (57S-4000 performance intake) toen ik de 1.6 inruilde voor een 2.0 ST. Dat filter gebruik ik tot op de dag van vandaag in de RS maar dan in combinatie met het in de RS aanwezige luchtfilterhuis, de filters gaan dan ook bijzonder lang mee (ST 120K - RS 110K) mits je ze reinigt natuurlijk :roll:.

    Wat performance betreft moet je geen wonderen verwachten, maar dat is uit de bovenstaande reacties al af te leiden evenals het merkbare verschil in response van de motor op het gebruik van het gaspedaal. Wat bij de ST en zeer zeker bij de RS wel heel duidelijk merkbaar is, beter gezegd hoorbaar is, is het aanzuiggeluid (inductie geluid) en dat is dan voor mij persoonlijk reden genoeg om een dergelijk filter te plaatsen :mrgreen:

    Zinvol of zinloos?
    Meer performance = zinloos
    Betere response = zinvol
    Beter inductie geluid = (zeer) zinvol ;)

    Eigenlijk is de vraagstelling "zinvol of zinloos" onbelangrijk het is wat je zelf wilt, iets mag ook gewoon leuk zijn ook al zien andere dat misschien als zinloos.
     
  10. Exact dit!

    Ik heb er ook 1 met een verwijderbare dop en RS luchtfilterhuis (enkel bovenzijde) en merk ook wel dat 't inductie geluid een stuk luider is. Dat is wel erg leuk :)
     
  11. heb zelf een Pipercross filter geplaatst moet daarbij zeggen dat ik mijn focus 1.0 ook heb laten tunen van 100 pk naar +/- 145 pk... is een klein mopnster geworden en door het filter kan ik stellen dat ook het verbruik is vermindert
     

Deel Deze Pagina