Spontane uitval motor + elektronica tijdens rijden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BusyBee, 10 dec 2007.

  1. Hey luitjes,

    Vraagje, m'n zwager heeft een Focus MK1 2.0 16V waar tijdens het rijden (bij loslaten gas en toeren zakkend naar 1000 a 1500 rpm) de gehele auto uitvalt incl motor + elektronica, hij valt zelfs in het stuurslot... :? is lastig als je net op rotonde ofzo zit :lol: na een re-start is het probleem weer weg, maar je hebt kans dat het na 100km weer is, bijna elke rit is dit.
    Dealer heeft er al na gekeken en uitgelezen maar kan niets vinden, diverse dingen ook vervangen zoals dynamo, spannings regelaar, motormanagement systeem..
    Iemand een idee..?? :P
    Thanks..!
     
  2. Het is een aantal jaren geleden ook al eens onder de aandacht gebracht bij Radar het consumenten programma.

    Destijds waren er nogal wat mensen waar dit ook bij gebeurde, dus het probleem moet bekend zijn bij de dealer. Want die deden er eerst niet zoveel aan, maar toen het in dit programma geweest was, werden de mensen die dit hadden op een nette manier geholpen.

    Het gebeurd gelukkig niet alleen bij de Focus, hoorde laatst zelfs dat een Audi A8 van 2006 het had, ook bij diverse andere merken kennen ze dit probleem.

    Succes!
     
  3. Mmm.. okey, wat was de oplossing dan..?
    Thanks
     
  4. Tis mij gebeurd bij een VW T4 Transporter, alleen dat gebeurde in de Kennedytunnel in Antwerpen. Komt dus blijkbaar bij meerdere merken voor. Valt me wel op dat het allemaal Duitse merken zijn 8)
     
  5. :lol: :lol: tja.. maar wel erg vervelend.. :(
     
  6. Ik had het vanochtend ook motor viel uit onder het afremmen(koppeling had ik in getrapt :D ) voor een stoplicht. Maar was wel gewoon weer gelijk te starten.
    Eerste keer dat dit gebeurd en ik hoop ook de laatste keer!
     
  7. Dat bestaat niet, hij KAN alleen maar in het stuurslot als je contactsleutel UIT het contact is. Dus of je contactslot is ernstig kapot, of je stuur kan niet in het stuurslot.

    Wat wel kan, is dat je stuurbekrachtigingpomp niet meer werk als je motor uitvalt. Als je motor niet aanstaat heb je geen rem-, stuur- of andere bekrachtiging...
     
  8. Mja, dat leek me dus idd ook, maar dat werd mij verteld, neem dan ook aan dat het zo is, maar zal er nog eens specifiek naar vragen.
     
  9. Paar dingen waar ik aan denk:
    - scheurtje in een vacuumslang of losgeraakte slang
    - vervuilde luchtomloopklep
    - gasklepsensor
     
  10. Okey, thanks voor het meedenken..!! :D maar kan de gehele auto daar van uitvallen..? ook elektronica binnen enzo..?
     
  11. Dus ook alle lampjes en zo vallen uit??? Dat lijkt dan meer op een storing in of richting motormanagement. Misschien de kabel, stekker niet goed vast of corrosie???
     
  12. Een los stekkertje / corrosie is idd een optie, zal dan alles eens moeten nalopen en misschien ispuiten met contact spray, en daarna goed intapen.
    Motormanagment kastje is al vervangen door de dealer, maar dat was het niet.
     
  13. Het is waarschijnlijk de gasklepsensor die binnenkort kapooet gaat :D ..
    Als je hem op de computer laat uitlezen zal er niets uitkomen, maar dat is
    een signaal dat je gasklepsensor binnenkort raar gaat doen. Omdat die
    nog niet echt defect is krijg je geen melding.

    Ik heb het ook gehad. Als ik van 4 naar 3 schakelde en een bocht
    in moest sloeg die ineens af. Het gebeurde ook echt alleen maar als ik terug schakelde en snelheid moest verminderen.

    Moet je eens proberen om hem in zijn vrij te zetten als je ineens terug moet schakelen of met hogere toeren de bochten in te gaan. Je zal merken dat het probleem zich niet meer voordoet.
     
  14. Ging die dan ook compleet uit..? elektronica binnen enzo..?
     
  15. Nee geen elektronica. Alleen de auto viel uit. Trapte de koppeling en liet
    het weer los en starte weer. Alle verlichtingen deden het gewoon.
     
  16. Okey, maar deze gaat compleet uit, alsof er geen accu meer in zit
     
  17. Vreemd. Dat is dan niet hetzelfde.
    Bij mij viel de motor uit en de rest deed het gewoon..
     
  18. Wat ik heb gehad met mijn &$!#% Focus is dat de massa, bij de minpool op de accu niet goed meer was. Die hebben we uiteindeijk doorgesoldeerd. Toe was het probleem weg. Het gaat er dus om dat de kabel in een soort bus geperst zit. Dat gaat/ wil gaan corroderen. Mijn auto ging spontaan uit en stotteren en zo. Gewoon onder het rijden. ik kon niet meer achteruit rijden, dan ging de auto uit.

    Dus kijk daar ook eens naar...
     
  19. afslaan motor

    Heb ik ook gehad.

    na veel gedoe en gezwets, was het het stagioneer klepje.
    er zit een buisje met veertje en klepje, die de stagioneer regelen deze kan versmeerd zijn...vraag er is na!
    Die van mij is vervangen en start en blijft weer lopen als een zonnetje!!

    Groetjes!! :D
     
  20. Zo'n soort stroomprobleem heb ik ook

    Dat de motor uitvalt is het afgelopen jaar een paar keer gebeurd met mijn Ford Focus 1.6 wagon uit 1999 en was volgens de garage het gevolg van problemen met een massa. Ze hebben toen geen problemen met accu of dynamo vastgesteld (niet gemeld in ieder geval), maar omdat ik sinds Kerst nu al weer twee keer bijna uitval heb gehad betwijfel ik of dat het enige is. Er is wel beide keren een gecorrodeerde aansluiting (eerst de hoofdmassa en daarna een van de accupolen) vastgesteld. De hoofdmassa schoonmaken hielp twee dagen en de accupool heeft de problemen twee weken weggehouden. Daarvoor is het vier maanden stil geweest. Ook toen werd er corrosie geconstateerd. Het lijkt wel een vette roestbake terwijl de vorige eigenaar hier niets over gezegd heeft. Ik heb de auto sinds mei 2007 en rijdt probleemloos, alleen 1x dood geweest in juli en daarna regelmatig problemen in augustus / september. De accu is niet 100% maar de garage geeft niet aan dat ie vervangen zou moeten worden. De laadspanning is, als het probleem zich niet voordoet een constante 14.7 V. Het probleem is dat er geen monteur in de buurt is als het probleem zich voordoet natuurlijk. Een collega op het werk tipte de gelijkrichter van de dynamo.
    Vanavond nog even weg geweest en dan is de verlichting heel onrustig zowel binnen als buiten. Eenmaal ging het ABS lampje aan. Dan heeft de computer het duidelijk moeilijk door een haperende stroomvoorziening.

    Ik ga gauw naar de garage want ik ga er van uit dat hij voorlopig moeilijk blijft doen en ze toch iets vast moeten kunnen stellen.

    Wie hier iets mee kan of een tip heeft: ik hou me aanbevolen.
     

Deel Deze Pagina