1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spoelen motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Daantje, 9 jul 2022.

Tags:
  1. Hallo,

    Ik heb een fles engine flush van Eurol.
    Ik wil deze voor het vervangen in mijn motor olie doe om de motor preventief schoon te maken.

    Ze verkoper zei dat het er echt maar 5 minuten in mag zitten omdat dit de olie erg dun maakt.

    Nu twijfel ik om dit te doen want er kan natuurlijk altijd wel wat achter blijven in de motor waardoor de smering van de nieuwe olie minder word

    Heeft iemand tips of ervaring en kennis hiervan?
     
  2. lees gebruiksaanwijzing en volg dit op.
    simpel gezegd als altijd juiste olie erin is gegaan en je hebt geen last van slush boven in de motor heb je dit niet nodig.
    https://www.winparts.nl/upload/product_media/documents/document_529914.pdf
    staat perfect erin tussen minimaal 5min, beste resultaat bij 15min.
    met warme motor olie aftappen zodat het ook door de warmte dun is. dan loopt het beste alle olie eruit ook vuil die anders achter zou kunnen blijven liggen en uit laten lekken.

    preventief schoon maken zou ik het niet doen, kost tijd en is niet direct nodig als je er geen rede voor hebt.
    vooral benzine motoren blijft olie lang schoon. Alleen bij diesel is de olie na keer starten al helemaal zwart, dit door achtergebleven olieresten
     
  3. Hoi trucker0werner
    Bedankt voor de snelle duidelijke reactie.
    Ik wilde het doen zodat het mogelijke vuil en resten wat je niet in de gaten heb weg zijn en misschien word de smering beter of de prestaties.
    Soms gaat verslechtering langzaam dus dan heb je het niet in de gaten dacht ik

    Ik begon alleen erg te twijfelen omdat er werd gezegt dat de flush de olie zo dun maakt dat er geen smering meer is. Dus dacht als er wat achterblijft van de flush dan is de nieuwe olie ook slecht. Maar dit is misschien niet het geval?
     
  4. Als je hieraan twijfelt, dan zou ik sowieso daarna de olie vervangen.
     
  5. Vaak heeft een fabrikant naast een cleaner ook een stabilisator die je bij de nieuwe olie gooit om de cleaner resten te neutraliseren.
     
  6. daarom moet je ook met warme motor olie aftappen, naast dat dit eigenlijk altijd aanbevolen wordt bij oliewissel.
    dan is de olie juist extra dun en stroomt er alles uit.

    in jouw geval is het eigenlijk onzin, meer kopzorgen dan dat je baat hebt bij resultaat.
    op tijd nieuwe olie erin is veel makkelijker en beter om te doen.
    wat je zegt heb je juist de oliefilter voor. die filter alles eruit zodat de motor schone olie krijgt.
    onderhoud doen op tijd en je hebt nooit issue met vuil

    eerlijk waar kan ik geen reden bedenken waarom je flush toe moet passen op een goed werkende motor.

    als je bang bent dat deel achterblijft. Dat zal na 5 oliewissels nog in de motor zitten. Na elke olie wissel wordt het minder, maar blijft altijd deel olie achter. Alleen de verhouding wordt elke keer minder en minder.




    zelf bij heb ik het wel veelvuldig gedaan bij klanten auto's ivm garantie procedure moest volgen.
    eerst kleppen reinigen met granulaat (1.6thp) dit samen met ketting meten/vervangen
    flush flesje erin na laatste software erin te laden motor alle functies opnieuw in leren.
    dit gebeurt door motor stationair warm te laten draaien. Wanneer koelvin insloeg.
    motor afzetten en warme olie aftappen. Hierna de juiste olie afvullen.

    de flush die wij gebruikte had geen stabilisator naderhand nodig (althans stond niks van vermeld in procedure)
    alleen voor granulaat hadden we neutralisatie vloeistof. omdat je niet alles bij de kleppen weg kan krijgen
     
  7. Ja olie wil ik daarna ook vervangen
     
  8. Ja dat is een goeie. Heb gezocht maar kon niks vinden dus denk niet dat die er is voor dit merk
     

  9. Heb gezocht naar een neutrelisator van eurol maar kon die niet vinden dus hebben ze niet denk ik.

    Ik lees wel op verschillende plekken dat flushen aan te bevelen is bij elke onderhouds beurt maar dat zal wel een verkoop praatje zijn.

    Ik heb er op dit moment meer kopzorgen aan of de smering daarna wel goed is inderdaad haha
     
  10. Als er geen duidelijke reden aanwezig is dat de motor ernstig vervuild is zou IK dergelijke middelen niet gaan gebruiken.
     
  11. Het maakt misschien meer kapot dan je lief is?
     
  12. Durf het niet met zekerheid te zeggen maar oplosmiddelen op plekken waar olie hoort te komen lijkt me nooit een goed idee. en als er vervuiling losgeweekt moet kunnen worden zal er wel zoiets in die middelen zitten
     
    Daantje vindt dit leuk.
  13. Zomaar een vraag welke motor heb je in de auto liggen? Toevallig een 1.0 Ecoboost? Dan zou ik dit soort middeltjes omwille van de wetbelt niet gaan gebruiken.
    Heb je een diesel, of een motor met een droge distributieriem dan is het geen probleem. Wat het doet is aangekoekte aanslag wat op je zuigers en tussen je schraapveren zit losweken. Als je dit om de beurt doet kan het geen kwaad en zal het ook helpen.

    Ik heb het in verschillende motoren gebruikt.

    In benzine motoren om olieverbruik te verminderen, in diesel motoren om ze te reinigen.
     
  14. Als je de flush in de motorolie kiepert komt het meest waarschijnlijk niet boven de zuiger om koolafzetting aldaar te verwijderen, wel in de olieschraapveren, de rest verbrand alvorens het enig werk kan doen
     
  15. Boven de zuiger komt het zeker niet.
    Ja zal misschien deel van de olieschraapveren schoonmaken maar deze zullen net zo snel weer vuil worden als je last hebt van slechte zuigerveren.

    Bij alfa 147 toegepast ivm 1liter op tankbeurt was.
    Hierna eerste keer tanken hoefde er niks bij. Echter volgende tankbeurt weer liter op tankbeurt.

    Dit spul gebruik je net zo vaak als luchtmassameter reinigingsspray. Nagenoeg nooit.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Hallo
    Weet niet als ik juist ben .
    Heb Ford focus aangekocht.bj 2008 1800cc .
    Heeft 260.000 km rijd nog goed .
    Heeft 2 eigenaren gehad . De eerste heeft deze goed onderhouden.de 2 niet . Nu wil ik nieuwe olie opzetten . Heb nieuwe luchtfilter en nieuwe bougies gezet . Deze waren goed versleten.
    Zou ik een spoeling doen . Om goed te doen .en zo ja hoe en met wat . Zit nu met probleem iemand heeft met pc alles na gekeken en lambasonde gaf fout . En reset alles en deed ook iets met onthouden van toerental. En nu draaid hij niet meer normaal. Heb reeds eerste lambasonde vervangen en nu geeft hij fout nr 2 . Daar kan het ook aan liggen zeggen ze . Sorry voor ingewikkelde vraagstukken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Lambasonde 2 uitgehaald en gepoetst en terug ingestoken en de test weer laten doen . Nu komt de fout niet meer terug . Alleen toerental blijft even op 2000 toeren hangen. Resetten van gasklep helpt ook niet .
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Gasklep reinigen misschien?
     
  19. Heb ook gedaan .is pas begonnen met die reset.
     
  20. Heb je de auto ook de tijd gegeven om zichzelf weer goed in te leren kan een aantal km duren alvorens de juiste waarden weer gevonden op opgeslagen zijn.
     

Deel Deze Pagina