1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spanningsproblemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bdeno, 12 jun 2017.

  1. Hallo allen,

    Wie kan mij helpen?

    Ik bezit een Focus hatchback 1.6 101pk titanium uit 2008. Vorige week maandag deed mijn radio/ navigatie plotseling helemaal niets meer. De volgende dag startte de auto niet i.v.m. een lege accu. Woensdag naar de garage gebracht daar werd gezet dat er een spanningsprobleem in de radio (travelpilot fx) zou zitten en dat deze vervangen zou moeten worden. Gezien de hoge kosten hier nog even mee gewacht. Vrijdag ging de auto niet meer open op de sleutel. Deze aan de acculader gehangen en de accu was zo leeg dat er eerst een ouder type lader aan moest om hem op te kunnen laden. Na het laden werkte de radio ook weer juist. Het weekend de auto niet gebruikt en sinds vanochtend werkt het raam aan de bestuurderszijde plotseling andersom, ook stopt deze iedere 10cm ongeveer. Het raam aan de bijrijderskant werkt wel correct. Weer langs de garage, accupool losgemaakt en weer vast en het radio probleem is weer terug en t raam ook nog steeds onjuist. Accu gecontroleerd deze was oké, wat me wel opviel was dat de monteur de klem 2x goed moest doen op de + omdat het apparaat aangaf geen spanning te krijgen.

    Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik hoop dat hier iemand t weet.

    Groeten,
    Bjorn
     
  2. Als ik mij niet vergis kan de radio dit veroorzaken of de bluetooth module. 1 van beide gaat niet in rust waardoor het canbus systeem actief blijft en de accu leeg trekt. Dit kan weer tot gevolg hebben dat er allerlei vreemde storingen zich voordoen.
     
  3. Bedankt voor je reactie. Is dit dan een typisch probleem uit deze radio/ navigatie of dat niet?
     
  4. De Travelpilot FX staat erom bekend een vrij gevoelig stukje elektronica te zijn. Zo is bekend dat de Travelpilot FX slecht tegen een lage accuspanning, hoge accuspanning en spanningspieken kan. Een slechte of defecte accu resulteert dan ook relatief vaak in een defecte Travelpilot FX. In sommige gevallen komt de Travelpilot na een tijdje spanningsloos te zijn geweest opeens weer tot leven maar over het algemeen is dit slechts tijdelijk.

    Elke in de auto aanwezige CANbus module kan er in geval van een defect of storing voor zorgen dat het CANbus systeem actief blijft en niet meer in rust gaat. Wanneer het CANbus systeem niet meer in rust gaat blijven alle in de auto aanwezige CANbus modules stroom verbruiken. Dit zal resulteren in het feit dat de accu in relatief korte tijd wordt leeggetrokken. Of het CANbus systeem actief blijft is te herkennen aan het display van de teller. Normaal gesproken zal het display zo tussen de 15 en 30 minuten nadat de auto is afgesloten uit gaan (dit is het moment dat het CANbus systeem in rust gaat. Wanneer het display continue blijft branden betekent dit feitelijk dat het CANbus systeem actief blijft.

    In principe kan elke in de auto aanwezige CANbus module er voor zorgen dat het CANbus systeem actief blijft. In de praktijk komt het vaak voor dat de Travelpilot FX of Bluetooth/Voicecontrol module dit veroorzaakt. Ik ken zelfs verschillende gevallen waarbij beiden tegelijkertijd defect bleken te zijn. Indien bekend is welk onderdeel het probleem veroorzaakt is het aan te raden om dit onderdeel zo snel mogelijk los te koppelen om te voorkomen dat de accu wederom wordt leeggetrokken.
     
  5. Gisteravond gecontroleerd of dat het scherm van de kilometers bleef branden, dit was niet het geval. De auto aan de lader gehangen en vervolgens deed de navigatie het weer. Dit is de 2e keer dat de navigatie weer werkt als de lader er aan heeft gehangen. Maar gezien het scherm van de kilometerteller mag ik hieruit opmaken dat het niet in een canbus kan zitten?
     
  6. Het heeft er dan wel alle schijn van dat je accu op z'n einde loopt ...
    Ik denk dat een nieuwe accu een verantwoorde investering is
     
  7. Nieuwe accu geprobeerd en eigenlijk geen verschil, nog steeds doet de radio het alleen nadat de accu aan de lader heeft gehangen. Nieuwe module voor het raam geprobeerd en het gaat nu wel in 1x open en dicht alleen nog steeds verkeerd om. De garage heeft nu informatie bij Ford Nederland aangevraagd.
     
  8. Inmiddels de radio/ navigatie vervangen. Dit probleem is opgelost, ook geen problemen meer met de accu. Inmiddels ook het raammoduul met motor vervangen, het raam gaat nog steeds verkeerd om open en dicht en bij het dichtgaan loopt deze netjes in 1x door en bij het open doen moet de knop vastgehouden worden. Iemand een idee waar dit door kan komen?
    -
     
  9. Draadjes verkeerd om aangesloten op de knoppen?

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina