Spaghetti Spruitstuk, wie heeft het? Voor en nadelen

Discussion in 'Performance' started by soheilmd, Sep 24, 2011.

  1. Heren,

    ik zit aan een Spaghetti Spruitstuk te denken om de performance wat boost te geven.
    wie heeft er ervaring ermee en welke problemen kan ik verwachten.
    En de hamvraag: hoeveel paardjes ?:dance:
     
  2. Zijn verschillen tussen een 4-1 en 4-2-1 spruitstuk. Meende ooit ergens gelezen en begrepen te hebben dat een 4-1 meer top end power geeft (hoger in de toeren) maar je wat koppel kan inleveren. En dat je met een 4-2-1 wat meer koppel over je toeren krijgt. En iets minder pk.
    Maar goed verschilt ook per auto verwacht ik.
    Problemen... sluit het goed aan op de rest van je uitlaat? Lengte wil verschillen... Dus misschien andere flexpipe etc.
     
  3. Bedankt godtoh voor je uitleg, maar dat 4-1 of 4-2-1 zegt mij helemaal niets.
    ik zad aan deze te denken
     
  4. Dat is een 4-1 spruitstuk voor meer top end power

    Een 4-2-1 spruitstuk ziet er zo uit :
    [​IMG]
    Hiermee ga je van de 4 cylinders naar twee pijpen en daarna naar 1 pijp.
     
  5. geweldig, bedankt voor jullie geweldige uitleg.
    Enig idee hoeveel vermogen bij mag verwachten?
     
  6. Volledige uitlaatlijn zou iets van 10pk kunnen doen... Dat is dus spruitstuk+decat+catback. Zou niet op teveel rekenen.
    In sommige situaties kan een spruitstuk zelf alleen al voor 10pk zorgen, maar dat is meestal als dat nog het enige te upgraden gedeelte is.

    Wat het bij jou zou zijn geen idee, maar ik denk dat het het geld niet waard is als ik eerlijk ben.
    Maybe kan je via google achter wat dyno runs komen op andere fora. Even gaan zoeken zou ik zeggen ;)
     
  7. Ik heb toen bij mijn focus spruitstuk vervangen zeker merkbaar ;)
     
  8. Het spruitstuk uit de Ebay link is geen sport (spaghetti) spruitstuk maar een vervangend onderdeel van het originele spruitstuk (dat er dan ook hetzelfde uit ziet als de originele). Je kan duidelijk zien dat de buizen vanaf de cilinderkop verschillen in lengte. Bij een goed spaghetti spruitstuk zijn alle buizen even lang om een optimale flow te krijgen en de gassen niet te laten botsen. Met dit spruitstuk zal je dan ook geen vermogenstoename hebben.

    Als vervanger van het originele spruitstuk is dit spruitstuk prima te gebruiken en een stuk goedkoper als een originele. Als je meer vermogen wilt zal je vrees ik meer geld uit moeten geven. Ik zou dan zowieso een RVS spruitstuk kopen.
     
  9. Hoi,

    zoals hierboven reeds gezegd, een goede uitlaatlijn kan je enkele pk's opleveren, zeker als er al wat anders aan gebeurd is en je uitlaat dit tegenhoud (nokkenassen edm) echter op moderne auto's zijn de diameters en de flow van de uitlaatgassen af fabriek al niet zo slecht dat er hier geen wonderen te verwachten zijn. Ik zie ook in de link van pumabuild dat een spruitstuk 330£ kost, leg je IMO beter wat op en zoek jezelf en 2.0 focus met schade en bouw de motor over, gelijk 130pk, dan heb je ook de schijfremmen achter ter beschikking en misschien nog wat ander leuk spul dat nog op of in de auto zit.

    mvg Chris
     
  10. Eens met bovenstaande
     
  11. #12 ST130, Sep 25, 2011
    Last edited by a moderator: Sep 25, 2011
    Ook eens met bovenstaande maar dat is niet de vraag...

    Een spruitstuk dat je meer koppel oplevert zou denk ik beter voor je zijn dan een spruitstuk dat meer vermogen geeft.
     
  12. Lijkt mij ook zinvoller dan pk's, ik heb ook liever 25 Nm erbij ipv 25 pk:rock:
     
  13. Helemaal eens
     
  14. ik heb sins vrijdag ook een rvs spruitstuk
    kwa vermogen doet die iets meer en loopt wat constanter stationair
    maar binnen in de auto trilt het allemaal wel wat meer
    omdat het rvs flex stuk niet zo heel erg flexibel is
    bij mij is de uitlaat minder geluid gaan maken
    en prutelt hij niet meer helaas als ik gas los laat

    dus heeft ze voor en na delen
    ik hoop dat hij vooral iets meer doet als ik er een sport cat bij hang
     
  15. Heb je 4-1 of 4-2-1
     
  16. ik heb een 4-1 spruitstuk
    hij is een stuk veller in het gebied tussen de 3000/4500 toertjes

    ik had persoonlijk liever een 4-2-1 maar die kon ik niet vinden voor dat geld
    ik had hem voor € 200 thuis liggen vanuit engeland

    alleen wil ik nog wel een keer een sport cat 200cell
    gaan aanschaffen en daarna mischien chippen

    en hem dan verkopen ohnee das pas 2 jaar daarna
     
  17. Middendemper verwijderen ;) Ik had trouwens ook met terugschakelen klappen uit de uitlaat na dikke spruitstuk was dit ook weg
     

Share This Page