Heren, ik zit aan een Spaghetti Spruitstuk te denken om de performance wat boost te geven. wie heeft er ervaring ermee en welke problemen kan ik verwachten. En de hamvraag: hoeveel paardjes ?
Zijn verschillen tussen een 4-1 en 4-2-1 spruitstuk. Meende ooit ergens gelezen en begrepen te hebben dat een 4-1 meer top end power geeft (hoger in de toeren) maar je wat koppel kan inleveren. En dat je met een 4-2-1 wat meer koppel over je toeren krijgt. En iets minder pk. Maar goed verschilt ook per auto verwacht ik. Problemen... sluit het goed aan op de rest van je uitlaat? Lengte wil verschillen... Dus misschien andere flexpipe etc.
Bedankt godtoh voor je uitleg, maar dat 4-1 of 4-2-1 zegt mij helemaal niets. ik zad aan deze te denken
Dat is een 4-1 spruitstuk voor meer top end power Een 4-2-1 spruitstuk ziet er zo uit : Hiermee ga je van de 4 cylinders naar twee pijpen en daarna naar 1 pijp.
Da's een 4-1 spruitstuk. Ziet er zo op het plaatje niet heel goed uit. Prijs is heel erg laag. http://pumabuild.com/pumacat/product_info.php?products_id=1170 http://www.pumaspeed.co.uk/product-Focus-14-16-Mk1-4-1-Evo-Manifold_1126.jsp 4-2-1 is dat je eerst van 4 buizen naar 2 gaat en vervolgens naar 1. Langere weg dus. 4-1 wil zeggen dat je van 4 buizen direct naar 1 gaat. Ik denk dat je die van ebay beter niet kan nemen... Maar liever iets van een goed merk en van RVS...
Volledige uitlaatlijn zou iets van 10pk kunnen doen... Dat is dus spruitstuk+decat+catback. Zou niet op teveel rekenen. In sommige situaties kan een spruitstuk zelf alleen al voor 10pk zorgen, maar dat is meestal als dat nog het enige te upgraden gedeelte is. Wat het bij jou zou zijn geen idee, maar ik denk dat het het geld niet waard is als ik eerlijk ben. Maybe kan je via google achter wat dyno runs komen op andere fora. Even gaan zoeken zou ik zeggen
Het spruitstuk uit de Ebay link is geen sport (spaghetti) spruitstuk maar een vervangend onderdeel van het originele spruitstuk (dat er dan ook hetzelfde uit ziet als de originele). Je kan duidelijk zien dat de buizen vanaf de cilinderkop verschillen in lengte. Bij een goed spaghetti spruitstuk zijn alle buizen even lang om een optimale flow te krijgen en de gassen niet te laten botsen. Met dit spruitstuk zal je dan ook geen vermogenstoename hebben. Als vervanger van het originele spruitstuk is dit spruitstuk prima te gebruiken en een stuk goedkoper als een originele. Als je meer vermogen wilt zal je vrees ik meer geld uit moeten geven. Ik zou dan zowieso een RVS spruitstuk kopen.
Hoi, zoals hierboven reeds gezegd, een goede uitlaatlijn kan je enkele pk's opleveren, zeker als er al wat anders aan gebeurd is en je uitlaat dit tegenhoud (nokkenassen edm) echter op moderne auto's zijn de diameters en de flow van de uitlaatgassen af fabriek al niet zo slecht dat er hier geen wonderen te verwachten zijn. Ik zie ook in de link van pumabuild dat een spruitstuk 330£ kost, leg je IMO beter wat op en zoek jezelf en 2.0 focus met schade en bouw de motor over, gelijk 130pk, dan heb je ook de schijfremmen achter ter beschikking en misschien nog wat ander leuk spul dat nog op of in de auto zit. mvg Chris
Ook eens met bovenstaande maar dat is niet de vraag... Een spruitstuk dat je meer koppel oplevert zou denk ik beter voor je zijn dan een spruitstuk dat meer vermogen geeft.
ik heb sins vrijdag ook een rvs spruitstuk kwa vermogen doet die iets meer en loopt wat constanter stationair maar binnen in de auto trilt het allemaal wel wat meer omdat het rvs flex stuk niet zo heel erg flexibel is bij mij is de uitlaat minder geluid gaan maken en prutelt hij niet meer helaas als ik gas los laat dus heeft ze voor en na delen ik hoop dat hij vooral iets meer doet als ik er een sport cat bij hang
ik heb een 4-1 spruitstuk hij is een stuk veller in het gebied tussen de 3000/4500 toertjes ik had persoonlijk liever een 4-2-1 maar die kon ik niet vinden voor dat geld ik had hem voor € 200 thuis liggen vanuit engeland alleen wil ik nog wel een keer een sport cat 200cell gaan aanschaffen en daarna mischien chippen en hem dan verkopen ohnee das pas 2 jaar daarna
Middendemper verwijderen Ik had trouwens ook met terugschakelen klappen uit de uitlaat na dikke spruitstuk was dit ook weg