Sp / Fi audio - Its Alive!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Jb_, 28 mrt 2016.

  1. #161 Jb_, 23 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2017
    Overdag heb ik een auto van het werk en rijd met de focus alleen savonds of in het weekend. Het praktisch nut lijkt me vrij duidelijk, goed geluid in de auto ;)
    En als ik straks 50 km minder op een tank rijd vind ik niet echt een probleem.

    Waarom denk je dat dit gevaarlijk is om mee rond te rijden?

    Het gewicht moet geen probleem zijn want het is hetzelfde als met een ongeremde aanhanger rijden. Alles is degelijk gemaakt/vastgezet en bij een ongeluk zou er niks los kunnen komen.

    Ik weet zeker dat dit bij een ongeluk veiliger is dan een auto waarvan de eigenaar zijn audio los in de kofferbak heeft staan. Alles zit vast gelast-lijmt-schroeft-bout en het geheel is een met de auto. En als blijkt dat de auto onvoldoende remkracht heeft worden die uiteraard ook aangepast. Je moet overigens minimaal 5 meter per seconde kunnen remmen, dat haal je zelfs nog als je met je voeten uit de deur remt, flinstone stijl.


    Verklaar u nader, wat is hier onverantwoord aan?


    Wil iemand nog een glaasje azijn?
     
  2. Kom

    Ik snap dat je zoiets heb van donder allemaal lekker op met je gezijk :schater:

    Maar de auto is berekend op een x gewicht wat nu overschreden word
    Als je dan even de formule remmen er bij pakt
    Gewicht x remkracht x reactievermogen x remweg afatand
    Dan kwam er bij de fabriek een andere uitkomst uit als bij jou als de audio klaar is
    Wat zegt een verzekering als jij bijv mijn kind invalide rijdt
    Ja meneer u auto voldoet niet aan de gegevens volgens het rdw
    U mag u leven lang gaan betalen
    Ik zit/sta letterlijk elke dag op de weg
    Dus ik bekijk het ook met het oog op verkeersveiligheid
    Op je kentekenbewijs staat niet voor niks de max belading
    En max gewicht aanhanger
    Als jij ff niet oplet en je raakt in een slip krijg jij nooit dat blok gewicht meer goed
    Rijd er een auto achterop word jij geplet

    Dit verhaal is werkelijk gebeurt !
    We kwamen bij een ongeval auto vs vrachtwagen
    Een jongen had ook audio in ze auto gebouwd
    Ook bonk accu's
    En zware kist en grote sub van zo halve meter doorsnee
    Dat alles in een golfje
    Auto is net op de snelweg
    Bezwijkt de achteras Door het gewicht van de auto
    Auto staat gelijk stil
    Vrachtwagen die er achter zit kan niet meer voor remmen
    En rijd die jongen dood
    Die jongen ze hobby werd ze dood
    Ik vraag me dan af is het dat wel waard
    En ik ken de woorden ja maar 9 van de 10 keer gaat het goed
    Die 10e keer kan ook bij jou zijn
    Ik vind het niet normaal dat je met opzet andere in gevaar gaat brengen
    Wat je bent nu iets aan het bouwen wat een gevaar gaat opleveren
    Onderweg gaat die muziek ook hard
    Je hoor niet meer wat er om je heen gebeurt
    Levens gevaarlijk !

    Ik snap best dat je het super vind om dit te doen
    Maar er komt zo veel gewicht in die auto
    Daar is die koets niet op gebouwd
    En dat je al een pijp bij de vooruit moet lassen zecht ook al genoeg over hoeveel die auto gaat voordeuren

    Maar goed ik ben een zeikerd
    Jij weet het beter
    Suc6 met de bouw van je audio auto :thumbs:
     
  3. Jouw auto heeft straks het weggedrag van zo'n 1e generatie Renault Clio V6 :mrgreen:

    Wat een gewicht achterin :| (en een werk!!)
     

  4. Haha, ik snap wel wat je bedoeld te zeggen en thumbs up voor een uitgebreid en inhoudelijk antwoord. Ik ben het met je eens dat er een hoop gewicht bij komt en de auto zoals hij standaard geleverd wordt daar niet op berekend is. Echter maak ik de aanpassingen die nodig zijn om verantwoord deel te kunnen nemen aan het verkeer zoals in eerste instantie de vering. Nu blijkt al dat door het extra gewicht de auto achterover begint te hangen dus laat ik er hulpveren en als nodig op maat gemaakte veren onderzetten. Als alles ingebouwd is en ik merk dat mijn remmen tekort doen worden die natuurlijk ook aangepast. Buiten de veiligheid van andere deelnemers op de weg wil ik zelf ook nog wat jaartjes op de wereld rond lopen.

    De situatie die je beschrijft is natuurlijk spijtig. Zoals je al zegt heeft zijn hobby tot zijn dood geleid. Dit is echter wel een uniek geval waarbij je andere factoren zoals de staat van de auto, onderhoudsgeschiedenis en de mate van verantwoordelijkheid die de bestuurder nam ook in rekening moet nemen.

    En begrijp me niet verkeerd. Ik waardeer alle reacties hier en de negatieve, of ja, de reacties die niet aansluiten op mijn visie, plaatsen dingen in een ander perspectief.

    Als de vering en remmen aangepast worden op dit gewicht ben ik er vrij zeker van dat ik veilig deel kan nemen aan het verkeer. Het voorbeeld wat jij gaf, het bezwijken van de achteras is natuurlijk extreem en zal 100% zeker niet alleen aan het extra gewicht van de audio hebben gelegen. Het zal er ongetwijfeld wel aan bijgedragen hebben.
     
  5. Ik zou een schroefset aanbevelen en dan wel eentje van een goed merk!

    En dan remmen er onder van een st!

    Ik volg je project al vanaf het begin en ben benieuwd hoe het er allemaal uit komt te zien. :rock:
     
  6. #166 uwbuurman, 23 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2017
    Ja, ga alsjeblieft wel door met het posten en updaten van je project. Ook al hebben anderen hun bedenkingen en denk ik dat het goed is dat ze dat uiten, als dit jouw project moet zijn, dan doen! Uiteraard vind ik er ook van alles van, als originaliteitsfreak, maar jouw auto, jouw keuzes.
     
  7. Dat weet je tuurlijk maar nooit!:schater:

    En ga idd gewoon door met posten. Al is het niet mijn ding, ben erg benieuwd wat je er van gaat maken. En neem aan dat de niet dood wilt en het dus wel veilig houd.
     

  8. Deze auto heeft een maximum toegestaan totaalgewicht van 1710 KG. Wanneer je hier het ledig gewicht van de auto vanaf trekt blijft er een maximaal toegestaan laadvermogen van 583 KG over.

    Let wel dit is het laadvermogen t.o.v. het ledig gewicht van de auto (zonder bestuurder, brandstof en overige vloeistoffen). Uitgaande van 2 personen van elk 70 KG en de nodige vloeistoffen komt daar al snel 175 KG bij waardoor je nog maar 408 KG laadvermogen overhoud. Daarnaast is mijn ervaring dat de Focus 2 in de praktijk al zwaarder weegt als dat Ford op papier opgeeft. Hierdoor wordt het laadvermogen dat overblijft alleen nog maar kleiner.

    Hier ga je dus ruimschoots overheen. Dit betekent simpelweg dat je in overtreding bent en in deze toestand de auto niet de weg op mag. Wanneer je wordt aangehouden door de politie zullen zij hier ook vraagtekens bij hebben en de auto laten wegen op de weegbrug. Wanneer dan blijkt dat de auto inderdaad te zwaar is mag je ter plaatse "lading" verwijderen zodat je onder het maximaal toegestane gewicht komt. Wanneer dit niet mogelijk is wordt je kentekenbewijs ingevorderd. Deze krijg je pas weer terug als je aantoont dat het gewicht van de auto beneden het maximaal toegestane gewicht is.
     
  9. En daar zit de crux... of een van de.

    Wij hebben thuis een pelletkachel en heb eens 25 zakjes van 15 kilo in de Focus gepropt. Ik kan je vertellen dat het niet lekker rijdt en je het zeker voelt met remmen en optrekken. Die massa drukt enorm door, zeker in de bochten.

    Gelukkig maar een paar kilometer er liep niks aan en kwam ook niet tegen de aanslag van de vering maar het is geen aanrader. En dat is dan nog "maar " 375 kilo.

    De zakjes worden nu thuisbezorgd, dat lijkt me beter...

    Hoe ik je enthousiasme ook waardeer moet je wellicht heroverwegen of je hier mee wilt gaan rijden...
     
  10. Dat de remmen het niet houden ben ik ook niet bang voor. De auto mag volgeladen nog steeds een ongeremde aanhanger van ongeveer 600kg trekken. Ik zat inderdaad meer met het maximum gewicht van de auto en hoe oom agent daarop zal reageren.

    Ik neem aan dat je het hout ook gaat bedekken met een stof ofzo?
     
  11. Denk dat weggedrag ook niet fijn is, neus zal heel licht zijn wat sturen en hard remmen niet aangenaam zal maken.

    En wat [MENTION=3311]rfknol[/MENTION] zegt, in een controle ga je nat denk ik
     
  12. Ik hoop dat TS het allemaal nog kan hebben. We willen je echt niet afbranden maar maken ons wel wat zorgen vandaar.

    En stiekem ben wel benieuwd hoe het klinkt... Zou het niet leuk zijn om tijdens een meeting een demo te geven ?

    En dan ook met een vergelijkbare :focus2: een rem en een slalom test doen.

    Dat geeft inzicht in het weg gedrag van de auto.. Daar leren we allemaal van
     
  13. Zeker niet om af te branden, heb ook zwaar respect voor al het werk.
     
  14. #174 Jb_, 23 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2017
    Hmm dan zal ik eens serieus gaan overwegen aanpassingen te maken in de planning. Er zitten momenteel 2 platen in en ik heb al een groot gedeelte van de kist gemaakt. De 4 extra platen waren bedoeld om stevigheid te creeeren zodat het straks niet gaat wapperen als en golfplaat.

    Als ik ipv die extra platen de kist verstevig met bijv die vurenhouten balkjeswaar ik het frame aan de zijkanten mee heb gemaakt kan ik kan ik makkelijk 150 tot 200 kg besparen en vurenhout weegt bijna niks. Verstevigingen met balkjes en inwendige bracing met bijv draadeinden zou een goed alternatief zijn.

    De laatste optie zou zijn andere accus te zoeken die meer capaciteit hebben waardoor ik er minder nodig heb. Daar kan ik ongeveer 80kg op winnen.

    In totaal zou dat neerkomen op een vermindering van 230 tot 280 kg wat het ineens een heel ander verhaal maak. De overige delen zoals de hemel kan ik met 18mm maken wat ook al een hoop scheelt.

    En er is ook wat gewicht uit de auto gekomen om ruimte te maken voor deze build. Reservewiel, achterbank en interieurdelen. Het is misschien niet veel maar alle beetjes helpen
     
  15. Ik zou proberen om het in ieder geval onder de max gewicht te houden. Dus de rekensom die JW heeft gemaakt. De vraag is of dat nog te doen is nu zonder al te veel concessies te doen op het geluid.
     
  16. Ik kan wel wat hebben hoor. Zoals ik in een eerdere post al zei is er niks mis met een sceptische reactie. Dankzij die reacties kwam ik op het idee in mijn bovenstaande post.

    Dat klinkt als een tof idee. Ben stiekem wel benieuwd hoe groot het verschil zal zijn
     

  17. Nu is de mogelijkheid er nog aangezien er pas 2 platen in verwerkt zitten. Natuurlijk bouw ik het liever zoals ik gepland had maar JW zijn post klinkt niet echt aantrekkelijk. Ik lever liever iets in op het geluid dan dat mijn kentekenbewijs ingevorderd wordt en al het werk voor niks is geweest. Terug bouwen naar standaard is geen optie meer dus dat zou dan betekenen dat ik mijn auto naar de sloop kan brengen
     
  18. Ipv alle hout dubbel zou je ook ribben kunnen maken.
    Wat je al met je vuren latten van plan was.
    Ik weet niet hoe het geluid zich dan gedraagt. Maar het word niet zo zwaar en toch stevig.
     
  19. Dat idee had ik net al gepost ;)
    En de ruimte tussen de auto en de kist opvullen met pur zodat het toch vrij hard word. Pur weegt bijna niks en maakt het geheel aanzienlijk harder. De binnenkant van de kist voorzien van een laag polyester is ook nog een optie.

    In een half uurtje tijd zijn er genoeg prima alternatieven gekomen. Dit gaat wel goed komen denk ik zo
     
  20. Ik bedoel een soort kruis aan de binnenkant.
     

Deel Deze Pagina