Mijn Focus 1.6-16V 100 pk (01-2011), wil soms maar moeilijk in de 4e versnelling. Het is dan net of hij geblokkeert wordt. De bak geeft geen bijgeluiden en werkt verder prima. Iemand een idee?
Schakel je van de 2 naar de 4 of de 3 naar de 4... Merk zelf wel dat heel snel schakelen niet moet, dat vindt de bak niet leuk. En van de 2 naar de 4 werkt ook niet lekker, eerst een stukkie in de 3 voordat ie in de 4 moet.
dat is voor de garage ook een lastige. Het gebeurt namelijk heel af en toe maar eens. Misschien dat iemand het probleem herkent.
Maar van welke versnelling ga je naar de 4? Of is het ook wisselend dat ie het doet? Je hebt nu nog garantie he, zorg in elk geval dat het gemaakt wordt binnen je garantietermijn.
Van de 3e naar 4e versnelling. Mijn vorige focus kreeg ik soms niet in zijn achteruit. Daar heeft deze weer geen last van.
inderdaad snel schakelen vindt hij niet prettig. Het gebeurde inderdaad als ik snel van 3 naar 4 ging. Maar wat is de oorzaak dat hij dan moeilijk in te leggen is?
Ik gok hoe de bak gemaakt is. Heb het ook wel geprobeerd hoor, snel schakelen. Wil gewoon echt niet met de Fiesta. Wou ook niet met de Focus. Als het met normaal schakelen altijd goed gaat dan kunnen ze er weinig aan doen. Denk dat het in de bak zit. Wat je zou kunnen proberen is dubbel koppelen, misschien dat het beter gaat. De exacte oorzaak ken ik niet, maar ik gok dat het intern in de bak zit en niet te verhelpen is. Gewoon relax schakelen (gaat trouwens ook sneller dan dat lompe rukken en trekken aan de pook). Als ik het had (ken het probleem) dan voelt het alsof de tandwielen nog niet klaar staan om in elkaar te grijpen, naar de vrij gaat wel vanuit de 3, maar in de 4 komen wil dan niet. Trage synchronisatie? Wie zal het zeggen? Maar als je met normaal schakelen geen problemen hebt dan kunnen ze er denk ik niet aan doen. Trek inmiddels zelf de pook van de 3 naar de 4 met een paar vingers, voel je de bak goed aan
Ik heb dit ook met mijn , maar dan alleen bij de 1 en de 3 dat die er niet of moeilijk in wilt gaan. Erg irritant is dat als je even net wil mee gaan met het verkeer. En erg wild spring ik niet met de versnelling om (alleen wanneer ik de snelweg op moet, maar ook dat doe ik niet overdreven).
Opmerkelijk dat veel mensen dit probleem hebben. Ik heb met de versnellingsbakken van Ford nooit problemen ervaren. Enige probleem dat ik heb gehad is het soms niet direct in zijn achteruit willen bij de IB5 bak. Met de mtx bak die ik nu heb nooit problemen gehad enige wat ik kan indenken is soms iets zwaarder schakelen, maar dit is echt heel af en toe en alleen bij terugschakelen. Bij opschakelen zou het gewoon snel en soepel moeten gaan ( niet zoals in dure snelle auto's, maar gewoon vlot). Harold: Jouw auto is toch nog erg nieuw? Zou ook kunnen dat het allemaal nog een beetje soepeler moet worden.
Het kan relatief gezien best snel en soepel, alleen met te snel (en die grens komt vrij vlotjes) werkt de bak tegen.
Ik hoop dat je probleem word verholpen. Zo ja, dan ga ik ook even navragen bij mijn dealer of dit probleem bij mij opgelost kan worden.
Woensdag kom ik hier weer op terug. Denk dat het voor de monteur moeilijk te vinden is aangezien het maar een enkele keer voorkomt. Dat is altijd erg moeilijk voor de jongens. En er is ook geen gekraak of geknars hoorbaar. Alles functioneert soepel.
als het ging op een auto die op leeftijd is dan zou ik zeggen synchromeshringen van de versnelling dit is een extra koppeling op de tandwiel en de as dezelfde snelheid geven zodat de versnelling ingeschakeld kan worden doe je dit vaak met geweld dan slaat deze ring snel en krijg je eerder dat het moeilijker gaat nieuwe auto nooit probleem mee gehad met slecht schakelen maar 1 auto gehad en bleek af fabriek niet de juste koppeling gemonteerd te zijn, hierdoor ontkoppelde het systeem net niet voldoende waardoor motor de as nog aandrijfde, gaat om peugeot zolang hier om zo jonge auto gaat moet dit onder garantie opgelost worden,
Ja er is nog garantie. Maar om het op te lossen moet men eerst vinden wat het euvel is, en dat is vaak er moelijk! Zeker om dat het af en toe een voorkomt. Er is ook geen gekraak of geknars hoorbaar.