1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Soms inhouden na schakelen (2.0 TDCI)

Discussie in 'Performance' gestart door mavi77, 17 sep 2009.

  1. Vreemd iets heb ik. Soms (1x per week) na een lange rit vaak verandert er ineens iets in het gedrag van de motor bij opschakelen (handbak). Vooral bij het schakelen van 2 naar 3 houdt hij even in voordat hij weer gaat trekken in de 3e versnelling. Normaal trekt hij gewoon direct met volle bak verder in zijn 3e. Je merkt duidelijk dat even alle turbodruk weg is direct na het schakelen. Het heeft niks met toerentallen te maken, ik doe niks anders dan normaal dan. Vooral als je stevig optrekt en het gebeurt weer, dan voelt dat heel raar omdat je normaal alvast even je hoofd wat naar voren buigt om de acceleratie op te vangen. Maar omdat ie dan uit blijft, schiet je even naar voren met je hoofd ;). Maar dit effect blijft vaak een tijd aanhouden. En gaat uiteindelijk wel weer weg. Maar het is niet prettig natuurlijk. In andere versnellingen is het ook (maar in de hogere versnellingen zijn de acceleratie-krachten wat minder, zodat het minder op valt).

    Gisteren had ik het weer en dacht ik: ik zal de motor eens uit zetten, en weer starten. Guess what: probleem voorbij! Dus het lijkt alsof het iets met software te maken heeft. Maar zou toch niet moeten kunnen lijkt me. Herkent iemand dit? Zal het volgende week bij de beurt even aankaarten ook. Maar zou misschien helpen als iemand dit al voor gehad heeft.

    ps. het inhouden na schakelen is vergelijkbaar met als je gewoon constant in een versnelling rijdt je laat het gas helemaal los, en dan dan ineens gas geeft. Dan duurt het ook even voordat je volle acceleratie hebt (opbouw turbodruk). Maar als je vlot schakelt, dan houdt hij normaal de druk vast en is hij direct bij de les. Is dat een bepaalt iets dat daarvoor zorgt? Misschien zit daar wel een probleempje.
     
  2. Je zou in ieder geval kunnen vragen of ze de nieuwste software op het motormanagement kunnen zetten. En je zou kunnen laten kijken naar de EGR, misschien dat die vervuild is. Ik neem aan dat ze automatisch naar foutcodes kijken bij een beurt, maar voor de zekerheid ook maar even aangeven.
     
  3. Idd , zoals hansie al aangeeft, waarschijnlijk de Egr klep die "lastig" doet.
    Volgende week de delaer er attent op maken.

    Greetz

    BIG charlie
     
  4. heej dit "probleem" komt mij bekent voor.... ik zal er bij de volgende onderhoudsbeurt eens op wijzen!
     
  5. ik heb dit probleem ook. ik heb mijn auto net 2 weken terug laten keuren voor het eerst. ik had een motor systeem storing, maar dat was de olie van de roetfilter ofso, wat bijgevuld moest worden. dat is toen opgelost en vervolgens heeft de ford dealer de nieuwste software erop gezet.
    en sindsdien heb ik dus dit probleem
     
  6. Interessant zeg. Ik raak dus een punt aan dat bij meerderen speelt. Ja ach het is geen mega-probleem, maar ik kan me niet voorstellen dat het zo hoort. Ik laat weten wat mijn dealer zegt.
     
  7. Dat gebeurt bij mij ook, vooral bij hard optrekken in zijn 1, dacht eerst dat ik dan al in het rood zat maar dat is het niet. (1.6 tdci 140 pk)
     
  8. Nou hij heeft een beurt gehad, en ik heb dit aangekaart. Ze gingen ernaar kijken. Maar nu komt het: toen ik de auto ging ophalen liep ik onverwacht veel vertraging op (tot na sluitingstijd). Eenmaal gearriveerd kon men mij niet vertellen wat eraan gebeurd was. Wel goed nieuws is dat de auto niet meer naar rechts trekt bij gasgeven, en jawel het zwabberen van de achterkant is haast tot 0 gereduceerd bij snelle bochten met hobbels.
     
  9. Hoi, ik heb geen focus maar waarschijnlijk wel dezelfde motor in men mazda, wat eigelijk niet eens wat uitmaakt maar bon.
    Via google kwam ik op dit topic terect omdat ik exact hetzelfde probleem had.
    Alleen heeft dit voorval niets met de egr klep te maken (welke naar aanleiding van dit verhaal door mijn garagist onderzocht is) De oorzaak is veel simpeler met name vuil in de brandstoffilter :p
    Bij het optrekken krijg je simpelweg niet genoeg brandstof -> geen opbouw van turbo druk -> .... enz.
    Ik durf er heel veel geld op verwedden dat tijdens die laatste beurt ook je filter is vervangen waarbij het probleem is opgelost. ;)

    ... wil ik bij deze ff rechtzetten voordat er nog andere mensen op een dwaalspoor geraken :mrgreen:
     
  10. Ik denk dat in dit geval het vacuumklepje dat de onderdruk naar de turboverstelling regelt de boosdoener is.
    Zit aan de rechterkant van je blok gemonteerd, is een bruin dingetje met 2 slangen en een stekkertje eraan.
    Kun je zo zelf vervangen, probeer het daarna nog eens.
    Ook even je PCM laten updaten bij de dealer.

    Suc6
     
  11. Bovenstaande oplossing kan het goed wezen komt namelijk vaker voor het klepje wil weleens blijven hangen
     

Deel Deze Pagina