1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Snelheidsmeter en KMtelwerk vallen weg.

Discussie in 'Electronica' gestart door JoHo, 25 mei 2008.

  1. Mijn Focus is een Trend 1.4 uit 1999.

    Sinds een aantal maanden valt af en toe de snelheidsaanwijzer spontaan naar beneden en komt dan meestal na een paar tellen weer terug. Nu zijn de perioden langer en vallen ook nog beide telwerken weg (streepjes).
    Ik krijg de indruk dat als het euvel optreedt ook de motor wat onregelmatiger gaat lopen. Het heeft in ieder geval ook effect op het geluidsniveau van mijn radio want dat wordt dan ook iets minder.

    Vraag: waardoor kan dit probleem worden veroorzaakt? Tweede vraag: hoe kan ik dit probleem zelf oplossen?

    Bij voorbaat dank.
     
  2. Het eerste wat bij mij op komt is slechte massa. Massa kan los of geroest zijn, van accu naar chassis of zekeringkast. Een sluitinkje is ook een mogelijkheid ergens een draad die tegen massa aan schuurd.
     
  3. ik heb dit ook gehad.
    Het was toen de snelheidsmeter.
    Durf ik wel met 99% zekerheid te zeggen
     
  4. IK heb het ook eens gehad, maar toen waren er nog meer dingen aan de hand(ruitewisers die niet meer zo snel gingen) toen was het een massapunt wat losgetrilt was.
    Wat Mauce zegt, naast de zekeringenkast bij de accu in de buurt zitten 2 a 3 punten, ook bij het koelwatertankje bevind zich nog een punt)
    Ik zou beginnen met kijken of deze er netjes en niet verroest uit zien.

    Succes
     
  5. precies het zelfde probleem hier gehad, lag toen aan de versnellingsbaksensor ;)
     
  6. Als je een beetje zoekt op het forum........ :wink:

    Dan zal je vinden dat dit meetsal aan de sensor in de versnellingsbak ligt.
    Deze sensor meet het toerental en de snelheid van de uitgaande as, het is een dubbele sensor zeg maar. Aan de hand van de data van deze sensor gaat het motormanagement zijn inspuiting bepalen. Bij het wegvallen kan hij dat niet meer en gaat hij stotteren en doen je tellers het niet meer.

    Kortom: sensor vervangen. Kosten: ongeveer 35 euro.
    Je hebt wel een brug nodig om er bij te komen.

    Dutchguy
     
  7. Welkom JoHo, het aanmelden alsnog gelukt ;-) (Jo had mij al via de mail benaderd, had aan m'n profiel gezien dat ik in de buurt woon), stel jezelf anders ook nog ff voor in ons voorsteltopic

    @dutchguy, versnellingsbaksensor was ook zijn (en mijn) eerste ingeving (hebben al contact gehad via de mail hierover) maar de digitale teller valt ook weg, en volgens mij kan dat niets te maken hebben met die sensor? Ook had ie problemen dat ie stotterde, zit inmiddels een andere bobine in en het stotteren is nu in ieder geval weg.
     
  8. Bij onze focus wagon viel ook snelheid signaal weg en kreeg streepjes ook gaat de radio iets dimmen en dimt de binnen verlichting van de panelen, en motor vermogen nam iets terug maar naar het vervangen van de snelheidssensor geen problemen meer.

    Mijn advies sensor vervangen kosten waren voor mij 33 euro
     
  9. KM tellernaald en telwerk vallen weg

    Bedankt voor de reacties.
    Ik ga allereerst de massacontacten nazien(opschuren) en als het geen verbetering geeft de sensor vevangen.
    Kan iemand vertellen waar die precies te vinden is en hoe die eruit ziet?

    Als ik geen resultaat heb, meld ik me weer.
    Bij succes zal ik het ook laten weten.
     
  10. Ik zal het proberen te omschijven waar hij zit (als ik het niet goed heb moeten anderen het het even corrigeren).

    Als je de auto op de brug hebt staan, kijk je tussen de motor/verschellingsbak en het schutbord aan de bijrijderskant van de auto. Je kan dan bovenop de verscnellingsbak zien dat er een stekker in gaat. De sensor zit dmv een borgclip/pal vast en kan je dan rechtstandig omhoog trekken. Let wel op, sommige mensen hadden problemen met het omhoog trekken en hebben de sensor doormidden gebroken, waardoor de garage er weer bij moest komen. Maar als je het met enig beleid doet :wink: dan gaat het eenvoudig (misschien zit hij een beetje klem vanwege jaren van vuil en olie).

    De sensor zelf is een staaf van ongeveer 10cm met een soort plastic haak aan de zijkant voor de vergrendelingspal. De onderste helft welke in de versnellingbak gaat is over de lengte voorzien van een soort hars en glimt een beetje, hier zit de daadwerkelijke sensor achter.

    Ik heb helaas zo geen foto voor je. Maar als je een platte schroevendraaier hebt en de beschikking over een brug, ben je letterlijk binnen 10 minuten klaar.

    Dutchguy
     
  11. Gelukt allemaal ??
     
  12. Nee, ik ben er nog niet uit.
    Ik heb inmiddels de 4 massacontacten losgehad en schoongemaakt, maar dat bleek nog niet de oplossing. Als er iemand is die me nog meer massacontacten weet aan te geven dan de 4 die bovenin het motorcompartiment, dan hoor ik dat graag.
    Ik zal nu naar de sensor moeten maar helaas, ik heb geen brug.
    Dat moet ik gaan regelen. Het is zo dat je met het euvel toch (gewoon) kan blijven rijden, anders zou je direct aktie moeten ondernemen.

    Dutchguy bedankt voor de uitvoerige beschrijving van de sensor en waar deze te vinden is.
    Moet deze sensor wellicht ook met massa contact maken of heeft die een massaaansluiting via een stekker ???

    JoHo.
     
  13. via de stekker..... dus helaas.

    je kan idd gewoon blijven rijden, maar je bent officieel wel in overtreding:
    want je snelheidsmeter moet werken.
     

Deel Deze Pagina