Smeulende lucht bij inparkeren Focus C-max 01-2007

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Yiorgos, 10 feb 2022.

  1. Een raar verschijnsel bij mijn Ford Focus. Bij het inparkeren ruik ik consistent een 'elektro-smeulende' lucht. Denk aan verbrand plastic, schroeien, te hete batterij, dat idee. Onderweg is er niets aan de hand. Ik denk dat ik de (schijf)remmen en koppelingsplaten daarom uit kan sluiten. Ik heb een rustige rijstijl. Ik denk meer iets in de bedrading. Maar dat een parkeersensor warm kan lopen lijkt mij wat stug.

    Iemand enig idee?

    Alvast dank voor het meedenken!
     
  2. Koppeling lijkt me niet uitgesloten, hoeveel km heeft je auto gereden ? Penetrante geur, je ruikt het dan meestal ook buiten de auto goed ...
    Verdere verdachte : de blower, als deze stuk gaan, kunnen ze ook flink stinken, idd "electro-smeulend", werkt de blower nog goed in alle standen ?
    ... en anders kan het op meerdere plaatsen, vocht in de zekeringkast achter het dashboardkastje bijv
    ... al eens onder motorkap geroken ?
     
  3. Dank voor de reacties en de verwelkoming!

    Ik zal me even voorstellen, als gesuggereerd. Ik ben Joris, woon in Hilversum met vrouw en drie jonge kinderen. We kwamen bij deze auto uit toen de derde zich aandiende. Het vraagstuk was: hoe plaats je drie kinderzitjes op de achterbank van een Honda Insight, antwoord: koop een Ford Focus C-max. Een S-max was misschien nog fijner geweest, maar budgettair niet haalbaar. We rijden erin sinds augustus 2017. Het is een uitvoering met lichte 1.6 motor (met variabele kleptiming). Hij valt hierdoor een klasse goedkoper uit in de mrb vergeleken met de 1.8. Toch heeft hij voldoende vermogen voor trekken van vouwwagen door de Vogezen. Verder zijn we nog niet geweest. Gemiddeld verbruik halen we 1:14. We zouden nu wel over willen gaan op hybride of elektrisch, maar of de C-max hybrid een goede optie is vraag ik me sterk af. Dat even terzijde.

    On topic: ik zal eens wat gaan uitproberen bij stationair draaien en kleine manoeuvres. En ook eens ruiken met open motorkap. Mijn vrouw dacht nog aan de stuurbekrachtiging. Auto heeft nu 220K gelopen.
     
  4. Op zich heel logisch van je vrouw om aan de stuurbekrachtiging te denken, geen bekende oorzaak, maar wie weet.
    220k is wel een kilometrage waarbij gemiddeld de koppeling aan de beurt is !
     
  5. Kijk ook eens onder de auto en dan specifiek naar het uitlaat traject er kan zomaar ergens wat tegenaan gekomen zijn wat het veroorzaakt of ruik je het ook bij koude motor
     
  6. Update: het is een lek in de leiding van de pomp voor de stuurbekrachtiging. Ik zag dat het niveau in het reservoir ver onder 'min' stond. Het lek is in de buurt van de v-snaar, die de olie in de rondte deed slingeren. En de geur wordt inderdaad veroorzaakt doordat de olie ook op de hete uitlaat terecht kwam. Het is iets dat een gekend probleem is bij dit type auto, al komt het niet heel vaak voor.

    Een klus waar ik mezelf niet aan durfde te wagen en die mijn standaard Kwikfit adres ook niet aankon. Dus bij Ford zelf 425 euro aftikken. Dank jullie voor het meedenken!
     
    Koen_ en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina