1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sinspeed Piggyback mod.

Discussie in 'Performance' gestart door Alexej, 31 mei 2009.

  1. #1 Alexej, 31 mei 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2009
    Hallo allemaal,

    Ik kwam dit op internet tegen:
    http://sinspeed.co.uk/p769/FORD-Focus-1.6L-Zetec-ECU-Piggyback-RemapTuning-Device/product_info.html

    Het is een soort van chiptuning die je zelf kunt aanbrengen en veeel goedkoper is dan 'echte' chiptune mods. Beweerd word dat het 25pktjes extra zou leveren.
    Iemand ervaring hiermee? Wat vinden jullie van de beschrijving op internet? Zou dit schade kunnen opleveren aan de focus?
    Ik denk dat ik me een ga bestellen, maar ik wou eerst even weten of iemand er al bekend mee is ;).

    Groeten!

    Heb inmiddels een antwoord gevonden op een ander forum.. het schijnt rotzooi te zijn. Niet kopen dus.
     
  2. Neen, zeker niet doen, powerbox is rotzooi
     
  3. #4 Focus_Tddi, 4 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jun 2009
    De meningen zullen altijd verdeeld blijven over dit soort kastjes. Ik ken mensen die al jaren zonder enig probleem rijden met zo'n kastje. Er zijn er ook die er wel problemen mee hebben. Dat geldt dus ook voor chiptunen.
    Enfin, het gegeven is altijd nog dat je behoedzaam om blijft gaan met je auto. Zo'n powerbox versleuteld de gegevens die vanaf de ECU naar de brandstofpomp worden gestuurd. De inspuit timing wordt bijvoorbeeld verlengt zodat er meer brandstof ingespoten wordt en hieruit heb je dus iets meer rendement en vermogens winst. Een nadeel van zo'n kastje ten opzichte van chiptuning, is dat een kastje veelal een gemiddelde waarde heeft, voor dus elke auto. En daar zit meteen al het verschil, elke motor is anders. Ongeacht of we allebei dezelfde motor hebben, kwa karakter kunnen ze behoorlijk verschillen. Dan heb je bijvoorbeeld tijdens vollast een perfect presterende auto maar in deellast kan het zeuren zijn of onregelmatig stationair. Bij chiptuning word dit stuk voor stuk ingesteld. Ze kijken dus hoe de motor zich gedraagt in deellast, vollast en stationair. Zijn er in de koppel en vermogenskromme onzuiverheden, dan worden die zoveel mogelijk weggewerkt door stukje voor stukje je ECU opnieuw te herschrijven.

    Met een box is dat dus niet mogelijk. Hier staat een vaste waarde ingesteld. En meestal werkt dat redelijk over het gehele toerengebied, maar er zijn ook gevallen dat de motor niet lekker loopt door dat kastje.

    De beloftes die worden gedaan dat met een box de tolleranties van de motor niet wordt overschreden kan ik niet beamen of tegenspreken.
    Mijn verstand zegt, als die kastjes daadwerkelijk zulke bende was geweest, dan zou er over de hele wereld geen kastje meer verkocht worden. Een goede naam opbouwen duurt lang, maar je naam te grabbel gooien is in no time gebeurd. Maar goed, dat is mijn mening en gelukkig kunnen we daarin verschillen.

    Ik ben het wel eens met de stelling, dat duurkoop meestal wel de betere koop is. Echter zijn er ook powerboxjes van dik 6 a 700 euro. Daar zit niet enkel een simpele diode in, maar het feit blijft dat de ECU waarden richting pomp en andere onderdelen versleuteld word.
    Uiteindelijk doe je dat met chippen ook. Je veranderd bepaalde instellingen om een hoger vermogen te halen. Enkel denk ik wel dat je gecontroleerd aan het tunen bent dan. Simpelweg omdat je dan gegarandeerd binnen de marges van de fabrikant blijft. Mocht er een probleem zijn, dan kan de ECU direct ingrijpen. Met een box loopt je het risico buiten de tolleranties van de fabrikant te geraken, zonder dat de ECU dat door heeft, met alle gevolgen van dien.

    Nogmaals, er zijn voldoende gevallen bekend dat er tonnen gereden zijn door mensen met zo'n kastje en er zijn gevallen waar de ene na de andere de turbo kapot rijdt en ga zo maar door. Maar die zullen er ook zijn die dik geld hebben betaald voor chippen en alsnog de boel kapot rijden. Dan kun je je afvragen of het aan de tuner ligt, of aan de bestuurder. Want met een standaard auto, die nergens gekieteld is kan ook stuk gaan. Ook dan kun je je zuigers kapot rijden, je turbo eruit blazen en noem maar op....

    Overigens zal je bij de TDdi de turbo er niet snel uitblazen, aangezien die enkel mechanisch kan worden opgevoerd.
     
  4. Ja ziet er op zich niet verkeerd uit. Laat je ervaringen wel even weten!
     

Deel Deze Pagina