schurend/ratelend geluid tijdens rijden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Zwolle2007, 5 jun 2011.

  1. Sinds 2 weken, tijdens mijn vakantie begonnen, hoor ik af en toe een schurend geluid tijdens het rijden, net of er iets aanloopt. Het kan zo ineens spontaan beginnen, duurt een seconde of 5, de motor schokt licht en is daarna weer weg. Ik rijd dan 'normaal'. Kan tijdens constante snelheid ontstaan of net voor/na het schakelen.
    Zelf denk ik aan de koppelingsplaten, maar het kan ook zomaar bij elk ander 'draaiend' onderdeel uit de motor vandaan komen.
    Ik heb een 1.8 TDCi uit 2006 met 206.000 km op de teller.

    Lees graag jullie suggesties! Kon op het forum niet iets soortgelijks vinden.

    groeten,
    Niels
     
  2. Ik denk dat we hier zonder geluidsfragment niet ver komen.
     
  3. Harold, hmm, wordt lastig. Het geluid komt onvoorspelbaar en altijd onder het rijden.
     
  4. Vanavond even komen luisteren?:D
     
  5. Dag Robert, lees nu je bericht pas. Vanmiddag met koude motor was het geluid er ook weer. Meteen naar garage gereden en uiteraard, het was weer weg.
    Wanneer het morgen weer met koude motor zich voordoet, dan breng ik de auto even weg, zodat zij woensdag het kunnen horen. Ik zal proberen een geluidsfragment te maken.
     
  6. Net ff stuk gereden. Even flink doorgetrokken en met koppeling gespeeld.
    Toen kwam 1 keer kort het geluid. Snel uitgestapt, net te laat om geluid op te nemen. Het lijkt erop dat het vanuit de rechterkant van de motor komt (gezien vanuit staande positie voor de auto kijkend richting de motor).
     
  7. Ik heb een filmje kunnen maken. Snel uitgestapt toen het geluid begon.
    Het gaat om het hoge aanlopende geluid aan het begin van de film (lijkt wel op een schreeuwend varken). Halverwege de film stopt het geluid wanneer de voorband zichtbaar is. Geen idee wat het kan zijn. Vanmiddag ga ik naar de garage, ben benieuwd, ik laat het jullie weten.
    Link naar film:
    http://www.youtube.com/watch?v=R-fZ0hhiHnI
     
  8. #8 kolere, 7 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2011
    Lijkt erop dat je startmotor blijft hangen, doet die het bij een koude start erger? Maar als het ook tijdens het rijden hebt lijkt mij dit onwaarschijnlijk.

    Het klinkt in ieder geval niet echt goed.

    Edit:
    Bij nader inzien heb ik een soort gelijk geluid ook gehad. Dit had ik als de motor nog niet warm was en ik zette de voorruitverwarming aan (belasting dynamo), dit werd steeds erger op een gegeven moment ook bij starten of met weinig toeren wegrijden. De oorzaak was een versleten multiriem en aggregaat. Dit gaf ook zo'n rot geluid.

    Of misschien zijn je verstuivers kapot aan het gaan. Last van slechter starten of zo nu en dan inhouden?
     
  9. Nee, bij starten geen problemen, dynamo is pas vervangen. Motor houdt ook niet in.
    Ben benieuwd wat Harry Mulder (van mijn garage) ervan zegt vanmiddag.
     
  10. Lijkt mij een vliegwiel..
     
  11. Bijna zeker dat het de versnellingsbak is, een versleten druklager.
    Omdat het geluid incidenteel voorkomt rijd ik voorlopig even door.
     
  12. Dat is het oordeel van de monteur?
     
  13. Harold,
    Ja, daar was hij wel zeker van.
    Had jij een andere suggestie?
     
  14. Nee ik heb geen andere suggestie. Het was mij niet helemaal duidelijk wie gezegd had dat het de versnellingsbak moet zijn.

    Dus als je je versnellingsbak in zijn vrij heb staan hoor je het geluid ook.
     
  15. Wat al eerder is gezegd denk ik ook dat het je vliegwiel is. Als de motor warm word was het bij mij ook minder. Aanvankelijk werd tegen mij gezegd dat het de versnellingsbak was.
    Ik heb het filmpje alleen op de telefoon bekekn en daar klonk het erg hard. Is dat in het echt ook?
     
  16. Ja, het geluid is hard. Robert, dus jij hebt dit ook gehad?
    Toch denk ik dat het wel de bak is, geluid is bij zowel koude als warme motor gelijk.
    Vanmorgen had ik het weer een paar keer tijdens het rijden. Als ik dan ontkoppel en weer koppel, dan ik het weer weg.
     
  17. Harold, ja, bij stationair draaien is het geluid er ook (zoals op de film).
     
  18. Een druklager is een onderdeel van de koppeling. Dus de conclusie koppeling/vliegwiel lijkt mij de beste. Een vernellingsbaklager kan wel lawaai maken als die kapot gaat/is. Het moet dan wel het lager zijn van de ingaande as, als je ook het geluid hebt bij de bak in vrij.
    Het druklager is hetlager wat je met je koppelingspedaal tegen de drukgroep aanduwt en die drukt dan weer je koppelingsplaten vrij
    Je kan je voorstellen wat een DRUK er op dat lagertje komt te staan als je koppelt,
    Nu ga je het lager horen en dat wil zeggen dat er al enige slijtage opgetreden is dat kan hij lang volhouden maar eens is het in 1 keer over want dan liggen de kogeltjes eruit.
    Het onderdeeltje kost misschien niet zoveel alleen het demonteren en monteren van de bak is een knap karwei en meestal doet men dan gelijk de platen en eventueel de drukgroep mee vervangen en bij jouw km-stand mogelijk ook wel het vliegwiel. Ik weet overigens niet of het druklager bij een focus los te vervangen is.

    De spraakverwarring met de versnellingsbak is snel gemaakt omdat de versnellingsbak direct op het koppelingshuis zit. Het geluid komt dus ook uit dezelfde richting.
     
  19. Hé Albert, dank voor je heldere uitleg! (zover rijkt mijn technische kennis niet...)
     
  20. Geluid wordt wat meer, nu ook langer tijdens en na het (weg) rijden. Waneer ik in een versnelling dan doortrek, schokt de motor licht en is het geluid weg. Deze week maar eens een afspraak met Mulder maken voor vervangen drukgroep, platen en druklager etc. Zal wel ff wat ping-ping gaan kosten... (bij een peugeot diesel, vorige auto, was ik rond de 600,- kwijt).

    groeten,
    Niels
     

Deel Deze Pagina