1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V 100pk Schommelend motorblok [OPGELOST]

Discussie in 'Performance' gestart door McGyver, 28 dec 2010.

  1. #1 McGyver, 28 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2011
    Al van af het begin dat ik mijn nieuwe Focus rijdt, heb ik het idee dat hij niet helemaal soepel loopt. Rond de 1900-2500 toeren schommeld het blok zelfs. En pas vanaf een 3000 toeren komt de motor pas lekker op gang. Het verbruik valt mij eigenlijk ook best tegen. Lager dan 7.4L/100Km (1:13,5) kom ik haast niet. Dat zijn waarden die ik met mijn vorige auto (Mk1 1.8) bijna met 2 vingers in de neus haalde.

    Nu heb ik zelf het idee dat het ergens in de ontsteking zit. De bougiekabels zijn te lang en de staaf van de bougekabel die in de motor verdwijnt te hoog. De kabels zijn volgens mij voor een Mk1 1.8 of 2.0 blok. Nu ben ik al een tijd opzoek naar (high) performance kabels van bijv. Magnecor (bijvoorkeur de KV85, deze zijn ook rood net zoals de auto :cool:) maar ik kan het juiste type niet vinden :shrug:. Iemand enig idee??
    En als we dan toch met de onsteking bezig zijn.... Heeft iemand ervaring met performance bobines voor de Mk2 1.6i?

    Meet verzoek Post nr.19
     
  2. Denso iridium bougies! En de magnecor kabels zijn een aanrader!
     
  3. Maar welk type voor de 1.6i in de Mk2?
     
  4. Wat betreft het verbruik. Mijn auto verbruikt gemiddeld 8,5 liter op 100 km. Als ik op vakantie ga en de auto is beladen en met dakkoffer zelfs 12 liter op 100 km (ik rij wel stevig door). Vergeet niet dat de 1.6 met 100 pk vrij hard moet werken in de focus 2 (Mijn auto weegt op de weegbrug bijna 1300 kg). Om toch goed te presteren heeft ford t.o.v. de focus 1 de versnellingsbakverhoudingen aangepast. Hierdoor maakt de auto vrij veel toeren en verbruikt hierdoor wel wat meer brandstof. Je moet de 1.6 inderdaad goed op toeren houden om goed te presteren (dit is bij mij dus ook boven de 3000 toeren).

    Overigens loopt bij mij de motor bij alle toerentallen wel mooi. Als inderdaad de verkeerde bougiekabels in je auto zitten zou ik deze eerst vervangen door de juiste (of performance).
     
  5. Iemand nog tips voor een (performance) bonine?
    Ik heb de indruk dat de huidige bobine de boosdoener is. Hoelang gaat een bobine ongeveer mee?
     
  6. Bij mijn vorige focus is de bobine 9 jaar en bijna 200.000 km meegegaan. Ik heb de bobine toen hij kapot was zelf vervangen. Op de oude bobine zat een sticker met productiedatum (1998).

    Hoelang zitten de bougies er al in ? Als die er al wat langer inzitten zou ik die als eerste vervangen.
     
  7. Ik neem aan dat de bobine die er nu in zit de eerste is. Dan zit die er nu 4,5 jaar / 115K km in.
     
  8. Ik had soortegelijk probleem met hetzelfde type motor en rond de 2000 toeren.

    Bobine is vervangen, stappenmotor en luchtmassa sensor schoongemaakt.
     
  9. Is daar al een How-To voor?
     
  10. Ik zou het niet weten. Ik laat onderhoud van mijn auto aan de Ford Dealer over.
     
  11. Voor het juiste type bougie-kabel van Magnecor heb ik inmiddels contact gelegd met de fabriek-leverancier in Engeland. Daar gaan ze kijken welk type geschikt is voor de 1.6 Zetec SE.
     
  12. In jouw auto zit geen zetec se. In de focus 2 heet de 1.6 Duratec. Deze motor verschild op diverse punten van de zetec. Het zou goed kunnen dat de bougiekabels ook verschillend zijn.
     
  13. [​IMG]
    Volgens het typeplaatje is toch echt een 1.6 Zetec SE.
    Ik heb het type plaatje ontcijferd aan de hand van dit topic.
    De 1.6 Duratec is volgens mij de 115pk variant, dan had er een 'U' gestaan links boven waar nu een 'Q' staat.
     
  14. De 1.6 16v Duratec benzine motor van de Focus II heeft een vermogen van 74kW/101pk en de 1.6 Ti-VCT heeft een vermogen van 85 kW/116pk.
     
  15. #16 McGyver, 13 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2011
    Volgens onderstaand document is het toch echt een 1.6 Zetec SE.
    [​IMG]

    EDIT 1: Misschien dat dit stukje op de Engelse Wikipedia de verwarring verklaard.
    EDIT 2: Volgens deze informatie heet de motor Duratec. Maar wat ik nu begrijp is het een Zetec SE motor die 'renamed' is, na introductie van de 1.6 Duratec Ti-VCT (115pk).
     
  16. Even wat quoten:
     
  17. #19 McGyver, 28 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jan 2011
    Ik heb informatie gekregen van Magnecor over welk type bogiekabel ik kan gebruiken op mijn Focus Mk2 1.6i 16v. Het moet type 45494 zijn, maar om het zeker te weten heb ik van de Magnecor de lengtes van iedere bougiekabel gekregen om het te controleren.
    Nu is het probleem dat ik niet de originele kabels op de motor heb zitten en het daarom niet na kàn meten. Nu is mijn vraag of iemand met een Mk2 1.6i de lengtes voor mij van controleren.
    Dit zijn de lengtes zoals ik ze van Magnecor heb gekregen:
    De lengte van de kabel wordt gemeten van het hart van de bobine-plug tot aan het hart van de bougie-plug.
     
  18. Bovenstaande waardes komen exact overeen met de originele kabels. Dus gelijk de kabels besteld. Ik verwacht ze volgende week woensdag.
     

Deel Deze Pagina