1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schokken bij gas geven/los

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door urk_forever, 7 apr 2011.

  1. Hallo allemaal,

    Ik heb een Ford Focus Wagen Mark 1 Fase 2 uit 2003. Deze heb ik nu twee maandjes en het valt mij op dat bij het gas los/geven de auto wat schokt. Daarnaast is het gaspedaal 's morgens wat stroef.

    Hiervoor ben ik bij de dealer geweest waar ik de auto heb gekocht. Deze heeft het gaspedaal gesmeerd. Dit loste het stroef zijn 's morgen wel redelijk op, maar het schokken is er nog steeds.

    Waar zou dit aan kunnen liggen?
     
  2. Niemand een idee?
     
  3. ja ik had hetzelfde probleem met mijn Focus II fase 1 uit 2005. Bij mij hebben ze toen de Bobine vervangen en het probleem was er niet meer.
     
  4. Om welke motor gaat het? Dat is wel makkelijk om te weten en ook de km stand kan verheldering geven.
     
  5. Ga er vanuit dat het een benzine is.

    Gasklephuis reinigen.
    Zit een koolaanslagrandje aan de binnenkant.
    Daar blijft de klep een beetje op haken. Als dat schoon maakt is het over.

    Het is erg irritant om mee te rijden, omdat je niet een beetje gas kunt geven, maar meteen te veel.

    Als je ff hier op het forum zoekt is het probleem al vaker voorbij gekomen, incl bij ondergetekende.

    Gr Fred
     
  6. Kan ook zijn dat je stationairregelklep vervuild is, wil die ook wel eens wat
    traag terug regelen, maar eerst idd beginnen met je gasklephuis;)
     
  7. Die kun je ook ff meepakken als je toch bezig bent. Is ook maar 2 min werk. :thumbs:

    Gr Fred
     
  8. Ik heb ook dat schokken. Maar dan bij hoger toerental.
    van 1000 tot 4000 geen probleem maar an 4000 naar 6000 voel je dat heel duidelijk.
    ik heb me bobine al vervangen maar nog steeds het zelfde.
    iemand suggesties?
     
  9. Het is de 1.6 16v benzine en er staat 80.000 km op de teller.

    Morgen gaat hij nog naar de dealer, ik zal ze vragen om het gasklephuis en stationairregelklep na te kijken.
     
  10. Dit kun je makkelijk zelf doen.
    Er is geloof ik zelfs een "how to do" van als ik het goed heb.

    Gr fred
     
  11. Ik heb de auto gister opgehaald. De dealer gaf aan dat het schokken komt door het kantelen van de motor. Op zich klonk het wel logisch, zou dat het kunnen zijn?
     
  12. Is heel goed mogenlijk
     
  13. #13 DexterXL, 15 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2011
    Nee...niet echt, want ik zit excact met hetzelfde verschijnsel, alleen merkt
    mijn vrouw het niet, en ik wel.....zegt dat iets over mij??:mrgreen:
    Misschien even het topic splitsen??? hint naar moderator;)

    zie ook:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=18964
     
  14. Schokken motor ga ik ook niet in mee, zeker niet met die km stand.
    Blijf bij het gasklep verhaal, zeker met de symtomen die je noemt.

    Even ter controle.
    Het is net of je bij langzaam gas geven een weerstand voelt in het pedaal, waar je met iets meer druk op het pedaal opeens doorheen schiet.
    Klopt dit???

    Gr Fred
     
  15. motorwissel dan maar? 2.0i, 1.8tdci of toch maar een V6??:P
     
  16. Mafkees ;)
     
  17. Tijdens het langzaam gas geven voel ik niet echt weerstand. Ik heb er nog even goed op gelet dit weekend en als ik gewoon rij met 80 km/u en laat dan het gas ineens los (ik geef dan niet veel gas) dan schokt de auto twee keer, geef ik vervolgens weer wat gas dan doet hij ongeveer hetzelfde.
     
  18. Dan is het niet wat ik denk en hierboven beschrijf. Dat is echt alleen bij wegrijden vanuit stationair toerental, en wanneer je van gas los weer een beetje gas geeft.
    Je kunt nog proberen de computer te resetten door er de - pool een paar minuten af te halen. Deze weer aansluiten en er dan mee gaan rijden.
    Kost niks en kan het mss wel oplossen.
    Let wel op dat je de radiocode hebt anders krijg je hem niet meer aan de praat.
    Heb je die niet is het geen grote ramp. Met het serienr is het hier op het forum wel op te vragen.

    Gr Fred
     
  19. #19 Solo, 9 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jul 2011
    Hallo allemaal,

    ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn focus ST als wat urk_forever beschrijft. Auto is van 2008 en heeft 40.000 gelopen. Heb hem net 3 weken in mijn bezit. Probleem van het schokken was me in de eerste week niet zo opgevallen. Maar vorige week is er nieuwe veer achter de koppeling gezet, omdat deze kraakte en daarom is de accu ook los geweest.
    Sindsdien valt het me op dat de auto onder de 2000 toeren niet soepel rijdt.

    Als ik bijvoorbeeld constant 50 km/u in zn 4 rijdt en ik laat het gas los, gaat dit gepaard met 1 of 2 flinke schokken. Geef ik dan weer voorzichtig gas dan gaat dit ook weer gepaard met een schok. Het doet zich alleen voor in 1e tot en met de 4e versnelling onder de 2000 toeren.

    Ook als ik met bijvoorbeeld met 2200 toeren op een rotonde aan kom rijden en ik laat 'm uitrollen in de versnelling geef 'ie een flinke bok bij ongeveer 1600 toeren.

    Is dit normaal bij de focus ST? Misschien dat je de (relatief grote) motor voelt kantelen? En moet ik 'm dan maar boven de 2000 toeren houden?

    Bedankt alvast!
     
  20. Marco....ik zou even een iegen topic aanmaken, deze gaat niet over een ST,
    zodra je je eigen topic maakt, zet dan in de koptekst dat het om een ST gaat,
    dan krijg je een directere antwoord;)
     

Deel Deze Pagina