1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schokbrekers en veren voor vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fordspeed, 22 apr 2024.

  1. Pas geleden is de auto apk gekeurd.Er werd mij verteld , dat de schokbreker links voor , ietwat aan het zweten is.Dus zal vervangen moeten worden.

    Ik denk dat ik het zelf ga doen.en vraag nu aan de specialisten wat een goed merk en goede kwaliteit is.
    Zonder dat het te duur wordt.

    Ik heb een Ford Focus van april 2001.Volgens mij is het de Mark II - FYDB1

    Alvast bedankt
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Sachs of Monroe zouden oke moeten zijn.

    Informeer ook eens bij de dealer hoe duur een orginele is.
     
  3. LET OP veer zit gespannen erin. Moer losdraaien en hij vliegt weg. Collega 2x gehad dat het tegen zijn borstkast komt en ingeklapte long aan overhield. Hiervoor heb je speciaal gereedschap om hem in te spannen.
    Dit dus doen als je weet wat je doet

    Voor de rest elk merk dat je koopt op winparts.nl is al goed, vooral als je de populaire merk pakt.
    Ga je naar autodoc. Daar staan veel gekke merken tussen die ik niet zou willen
     
    R.Zwiers en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Het gereedschap om de veer te spannen.
    Screenshot_20240422_193855_Chrome.jpg
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. #5 R.Zwiers, 22 apr 2024
    Laatst bewerkt: 22 apr 2024
    Nofinger, M.Blaak en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. Iedereen bedankt voor zijn reactie.Ik ga bij winparts kijken.
    En , ja , ik weet dat je de veer moet spannen , voordat je iets loshaalt.
    Het zou moeten lukken.Volgens mij heb ik de veerspanners reeds in huis.
    Moet ze opzoeken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Om schokbreker uit het lager te halen de klembout aan de anderekant in draaien en bij de gele streep een metalen plaatje plaatsen dan bout wat aandraaien dan krijg je ruimte en kan je hem makkelijk verwijderen.
    Screenshot_20240425_123924_Chrome.jpg
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Platte schroevendraaier of bijtel. Zolang je maar hem iets open krijgt.
    Tevens als je demper vervangt.
    Ik moest de binnenkant goed schoonmaken. Bleek dat ford demper iets korter is en dus onderste randje zat roest en vuil. Eerste instantie viel hij er dus niet ver genoeg in.
    Bij het spleetje zit een pin op de demper waar mee je hem uitlijnen maar ook tot hoever hij moet zakken
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Ik gaf dit aan omdat op de vele filmpjes die gasten staan te rammen met een zware hamer.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. En vroeger moest de bout er helemaal uit zijn ik weet niet of er nog steeds een plaat op de schokbreker zit waar die bout doorheen gaat
     
  11. Zelf een tijdje geleden alle veren rondom vervangen. Bestel ook de veerpootlagers aan de bovenkant. Bij het verwijderen van de veer, springt deze uit elkaar en vliegen de kogellagers in het rond.
    En inderdaad die bout aan de achterkant losdraaien. Het uit elkaar drukken van die houder is wel lastig. Beetje tegen je gevoel in, maar wij hebben ook staan rammen om alles los te krijgen. Staan wel voorbeelden van op Youtube.
    Het makkelijke aan de voorkant is dat je de hele veerpoot er uithaalt en dat pas de veerspanners hoeft te gebruiken.
    Succes!!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Vindt het zelf achter makkelijker. Demper kan je zonder moeite vervangen en veer is arm ondersteunende met krik, 1 boit los en laten zakken. Dan is de veer al los.
    Als de veer teveel vrije ruimte heeft is kans dat het wegglijden en dus wegspringt. Maar vierspannen voorkomt het dan voor je.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Demper achter is inderdaad veel makkelijker.
    Bij de veer moesten we ook een stabilisatorstang (gedeeltelijk) loshalen.
    En de veerspanner kregen we er ook niet zo makkelijk tussen, maar dat had misschien ook te maken dat er een kortere, verlaagde veer onder zat die we gingen vervangen door een normale.
     

Deel Deze Pagina