1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schokbrekers achter vervangen bij een Wagon

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door WagonTDCI, 5 jan 2011.

  1. #1 WagonTDCI, 5 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2011
    Aangezien ik een lekke achterdemper had moest ik ze wel vervangen en leek mij meteen een mooie gelegenheid om er meteen een mooie How-To van te maken.

    Deze How-to is alleen van toepassing op een Focus 1 en 2 Wagon omdat deze ook aan de bovenzijde van de demper een bout door een bus heeft.
    Bij de Hatchback en Sedan is het aan de bovenzijde namelijk een draadeind met moer welke door de bodem van de auto gaat en zodoende een andere bevestiging heeft.

    De bovenste is het model voor de Wagon en de onderste is zoals de Hatchback en Sedan nodig hebben.

    [​IMG]

    Wat heb je nodig:

    2 Schokbrekers
    1 Krik
    2 Steunen
    Ratel met dop 15 mm
    Momentsleutel
    Haynes Manual – handig om het vastdraai koppel in op te zoeken

    [​IMG]

    Het moge duidelijk zijn dat het belangrijk is de auto goed te ondersteunen met vaste staanders en niet alleen te vertrouwen op de hydraulische krik in de hoogste stand.

    Indien je een brug tot je beschikking hebt kunnen de krik en steunen vervallen.

    Krik de auto op, zet de steunen eronder en verwijder de wielen.

    [​IMG]

    De rechter demper is heel eenvoudig te verwijderen:
    Haal even een staalborstel over het schroefdraad van de bout zodat je bij het losdraaien niet al het vuil en roest tussen de moer trekt bij het losdraaien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Draai de bout los en verwijder deze. De moer zit vast gelast aan de draagarm dus die kan zo blijven zitten.

    [​IMG]

    De bovenste bout op dezelfde manier verwijderen en de demper wegnemen.

    [​IMG]

    Voor de linker demper moet je de uitlaat iets laten zakken door het achterste rubber los te haken en daarna het hitteschild van de uitlaat losmaken van de auto.
    Dit omdat je anders niet bij de bovenste bout kan komen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder is de demontage identiek aan de rechterkant.

    Het monteren van de nieuwe dempers gaat in omgekeerde volgorde van het verwijderen.
    Het is handig om de krik nog even onder je naven te zetten en zo per kant je veer weer iets in te drukken zodat je de bouten makkelijker in kunt draaien.
    De bouten boven en onder moet je weer vast draaien op 115 Nm (Focus 2)

    Het blijft een redelijke rotklus omdat de bouten nogal vast zitten en je er boven alleen met een paar verlengstukken op je ratel redelijk bij kunt.

    Verder weet ik te melden dat de 2 bouten en 1 moer bij de Hatchback en Sedan aan de bovenzijde met 25 Nm aangedraaid moeten worden. De onderzijde hier ook met 115 Nm aandraaien.

    Of deze gegevens ook voor de Focus 1 van toepassing zijn weet ik niet maar zal niet veel anders zijn.
     
  2. :thumbs: mooie duidelijke how to :thumbs:
     
  3. duidelijke how-to :thumbs:

    die "pot" bij je uitlaat, is dat het roetfilter?
     
  4. Nee, de mijne heeft geen roetfilter :mrgreen:

    Het is een kleine demper ... den ik ... de grote hoofddemper zie je voor de achteras zitten.
     
  5. Ik heb een 1.8 TDCi maar ik heb alleen de grote middendemper voor de rest is het bij mij allemaal buis, niets meer, niets minder :shrug:

    Voor de rest een hele duidelijk How To :thumbup:
     
  6. dat is bij mij ook zo freddie;)
     
  7. heb jij nu ook een focus 2??? :mrgreen:

    mooie how to :rock:
     
  8. Thanks, maar helaas niet bruikbaar voor een Cougar ?? :mrgreen:
    Maar het is je ook zonder mijn how-to gelukt zie ik :schater:
     
  9. Passen Focus 1 wagon dempers en Focus 2 wagon dempers 1 op 1 ?
     
  10. Mooie how-to alleen kun je de bovenste bout van de linkse demper ook losdraaien zonder het hitteschild te verwijderen.
    Ik heb toen gewoon 2 verlengstukken op de ratel gezet en deze boven het hitteschild door gestoken tot hij de bout bereikt. Er is net genoeg ruimte om te zien waar je uit komt :)

    Gr. Bart
     
  11. #11 frvanderburg, 21 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2014
    Auto lijkt zwaar beladen met nieuwe dempers

    Kort geleden heb ik met behulp van de how to mijn dempers vervangen. Nu zakt mijn auto enorm in z'n kont. Ik heb schokdempers op basis van kenteken besteld van Monroe.

    Mijn auto is een focus 2 wagon 2.0 tdci uit 2009. De auto rijdt nu ook lang niet zo lekker, veel meer zijlingse beweging in de kont, alsof ik de kofferbak stampvol heb. Bovenkant wiel gelijk met spatbordrand.

    Iemand enig idee wat er niet goed gaat? Ik vermoed toch verkeerde dempers maar ik weet niet welke ik dan wel moet hebben.

    Volgens de dorpsgarage kosten de dempers bij €470 excl btw per STUK!!!

    Kan t wel goed maar minder duur?
     
  12. Toevallig geen gebroken veren ? Deschokdempers dragen de auto niet zorgen alleen voor demping
     
  13. 470 excl btw per stuk is te gek... Daar koop je veren en een complete set dempers voor.

    Maar zoals Paul al aangaf; veren niet gebroken?
    En welk type demper heb je? Misschien dat iemand voor je kan achterhalen of het de juiste zijn.
     
  14. #14 nctnico, 22 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 okt 2014
    Bovenkant wiel gelijk met spatbord had ik ook (zie m'n andere topic). Ik heb nieuwe andere veren van Kyb (niet eens de goedkoopste) gekocht via de Duitse Ebay (85 euro per set) en die laten monteren. Daarmee is mijn auto weer op de juiste hoogte. Als je nieuwe dempers nodig hebt kijk dan op de Duitse Ebay. Volgens mij zijn ze iets van 50 euro per stuk van Kyb.
     
  15. Zijn dempers met niveauregeling blijkt... grrr... Leuk, een luxe versie met zware motor...
     
  16. Ik heb ze vandaag achter vervangen. Mijn auto heeft aanzienlijk meer roest aan het subframe en aan de brandstofleidingen en dus ook aan de bouten.
    Aan de uitlaat kant viel het me reuze mee, moment sleutel er op en langzaam aan los nemen. Onderste bout geen probleem, bovenste zat ernstig vast en de elementen hadden het uitstekende schroefdraad goed aangetast. Helaas weer zondag en geen nieuwe bouten . Maar goed terug ging makkelijk . De andere kant echter was een probleem daar ik hier door de leidingen niet goed bij kon en dus al helemaal niet met verlengstukken. Met de knik verbinding ging het dus niet en verziekte ik bijna de kop van de bout. Dan maar de ratel sleutel. Wel dat was zwaar zelfs zeer zwaar. Die bout zit gewoon op een rot plek simpel. Maar goed deze kwam na heel wat zweten er ook uit. Nieuwe dempers wat een verschil. De bouten laat ik zitten die overleven de auto wel denk ik.
     

Deel Deze Pagina