1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schakelprobleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BlauweFocus, 15 jun 2008.

  1. Technisch vraagje:
    Sinds een weekje heb ik het volgende probleem.
    Bij koude motor krijg ik mijn focus diesel uit '99 niet zomaar van een hogere versnelling in een lagere.
    Bijvoorbeeld bij wegrijden na starten moet ik 'm eerst in z'n vrij zetten, koppeling op laten komen, koppeling weer in, en dan kan ik 'm pas in de eerste versnelling zetten.
    Vervolgens opschakelen naar hogere versnellingen gaat goed, maar terugschakelen weer niet zonder de koppeling weer eerst in z'n neutraal op te laten komen te hebben (ahum...).

    Als ie warm is gaat alles goed.

    Zijn dit tekenen van een versleten koppeling o.i.d of moet ik vrezen voor een afgeschreven versnellingsbak?
    O ja, de koppeling lijkt niet versleten omdat ie niet slipt bij flink gasgeven, maar misschien zijn dit de voortekenen?

    Mijn voorgevoel zegt me dat dit duur gaat worden.
     
  2. versnellingsbak olie misschien??

    Dat ie bij koudere temperaturen nog een beetje dik is ofzo?
     
  3. klinks als een versleten synchromesh, gebeurt vaak bij ruw schakelen of rijden met de hand op de pook.
     
  4. Ik heb ook zo'n soort probleem; diverse garage's hebben al gekeken of ze het konden vinden.
    Mijn probleem is dat alles erg stroef gaat op willekeurige momenten, maar soms is alles ook weer boterzacht (zoals het zou moeten zijn). Als ik een aanhanger of ander gewicht achterin de auto had (achterpassagiers mag ook) dan gaat alles ook goed.

    De garage's waren allemaal met me eens dat het dan niet de versnellingsbak kan zijn.
    Vermoedelijk zit het ergens in de schakelkabels of het pookmechanisme, maar ik heb er geen aandacht meer aan besteed.

    Je zou eens op moeten letten of gewicht achterin ook enig effect heeft op jouw schakelen.
    Als de synchromesh versleten is dan moet je ook gekraak horen uit de bak (althans dat was bij mijn vorige auto zo).

    Dutchguy
     
  5. Bakolie wisselen kan nooit kwaad! Gewoon doen, want wat het schjeelt, dat scheelt het.

    Daarnaast heb je een hydraulische koppeling. Is daar voldoende niveau in aanwezig? Want als je te weinig olie hebt, dan kan dat ook een probleem geven...
     
  6. Maar dan zou hij ook problemen hebben met de stuurbekrachtiging, want dat is hetzelfde circuit en hetzelfde vulpotje.

    Olie wisselen kan idd nooit kwaad; heb ik ook al geprobeerd; hielp alleen bij niet.
     
  7. Volgens mij werkt de hydraulische koppeling op remolie dus moet je het niveau van het remoliereservoir controleren. Als dat in orde is zou ik ook beginnen met de bakolie te vervangen voor je verder gaat, da's gemakkelijk zelf te doen.
     
  8. dat klopt, de koppeling werkt idd op het hydraulische systeem van de remme.
     
  9. hmm das waar ook, het waren de remmen
     
  10. Je kan de schakelkabels laten afstellen, hier door kan hij beter gaan schakelen. De ford dealer heeft hiervoor speciaal gereedschap
     
  11. Bedankt voor de reacties iedereen

    Vanmorgen was het helemaal uit met de pret: Ik kreeg 'm na het starten in geen enkele versnelling meer. Ook niet meer na het op laten komen van de koppeling in z'n vrij.
    Bij niet draaiende motor kan ik trouwes wel gewoon alle versnellingen in.

    Ford dealer gebeld en die dacht na mijn verhaal gehoord te hebben aan de drukgroep.

    Is inderdaad een duur grapje: minimaal 800 euri (compleet met nieuwe koppeling).
    Een niet-dealer garage in de buurt waar ik m'n auto altijd voor beurt & apk breng wil het voor 700,- doen.
    De prijzen die ze vragen verschillen trouwes nogal. Varieert van 670,- tot 990,-
     
  12. Geen problemen met rem en stuurbekrachtiging, maar ik ga het morgenochtend toch effe checken.
     
  13. beetje wd-40 in de schakelkabels spuiten kan ook geen kwaad meestal droogt het vet in de kabels op en gaat hij zwaarder schakelen
    zelf ook gehad beetje wd-40 in gespuit en het was over
     
  14. Jouw probleem klinkt mij bekend in de oren. Bij een koude motor wil hij vaak niet in de achteruit bij mij. Dan moet ik ook eerst de pook in het midden/vrij zetten en de koppeling laten komen. Daarna koppeling intrappen en pook in de achteruit.

    Dan hoor ik krrrrreeeaaaak! En gaat er en lichte schok door de auto. Je voelt dan dat ie in de versnelling word gezet. Is de motor warm/heb ik even gereden dan kan ik hem vlekkeloos in de achteruit zetten.

    Hoe en waar kan ik snel en simpel mijn bakolie vervangen? Is hier een how to van? En welke bakolie moet ik hebben? (1.6 16V BJ2000)
     
  15. dat laatste heeft de auto van mijn zus ook; zodra je hem in z'n achteruit zet
    hoor je een kraak en schokt de auto. Nu met warmer weer gaat het beter.
    echt vreemd. de overige versnelling is niet echt een probleem mee, behalve dat
    het soms wat stroef gaat, maar dat zit in het schakelmechanisme lijkt.
     
  16. Dan zou het toch haast wel een smeerprobleem moeten zijn? Zij het niet in de versnellingsbak dan misschien kabels/stangen/koppelingen (weet niet hoe het allemaal vast zit en werkt :oops:)

    Als het warmer wordt, wordt de olie (of vet) ook altijd dunner, dus zou het daar toch ergens in moeten zitten?
     
  17. misschien een keer een addictief ingooien als dit bestaat
     
  18. Die schok die je voelt ken ik niet. Maar bij het oude model is het "normaal" als je hem in ze achteruit zet dat je soms even koppeling moet laten opkomen en dat je dan soms krggggt hoort. Het schijnt met de rechte vertanding van de bak te liggen. Voor de rest hoef je je er niet druk om te maken ik heb 160000 probleemloos gereden en nooit een versnellingsbak of koppeling probleem gehad in die 9 jaar.

    Tim
     
  19. Waar zit de vulopening van de versnellingsbak?
     

Deel Deze Pagina