Schakelprobleem automaat ford focus.

Discussie in 'Electronica' gestart door pascalbianca, 26 aug 2013.

  1. Hallo beste kenners,

    Ik ben nieuw hier en zit met een vervelend euvel met mijn Ford Focus 1.6i.
    Het is een automaat aangezien mijn vrouw met haar handicap niet anders mag rijden.
    Nu is het probleem als volgt.
    Als we met de Ford rijden is er op zich niet 123 iets te merken totdat je gaat afremmen voor bv. een stoplicht.
    Als deze toevallig weer op groen springt en je wilt gas geven dan zie je de toerenteller de lucht invliegen maar je komt niet vooruit en na enkele seconden ga je pas vooruit en hoor je dat hij in de versnelling valt.
    Dit gebeurd ook als je van de autoweg afkomt enz.
    Het is net of de automaat te laat terug schakelt.
    Nu rijd met de rode knop ingedrukt wat onder de pook zit (noem maar sportiefe stand of iets) en dan heb ik er bijna geen last van.

    Nu is de bobine en bouchiekabels met bougies reeds vervangen maar nog helpt dit niet met mijn probleem.

    Iemand bekend met dit probleem of heeft een oplossing ervoor of weet wat dit is?

    Hij is van 2002 met 158000 op de klok.
     
  2. De ontsteking (bobine en bougiekabels) heeft mijn inziens niks met dit probleem te maken.
    Ik denk dat je het in de automaat of de electronica daarvan moet zoeken.
     
  3. Wanneer is de automaten bak gespoeld?? door vervuiling gaan ze lastiger werken
     
  4. Nog nooit, dat zou niet gaan volgens de garage hier in het dorp omdat het een gesloten systeem zou zijn.
    Maar goed ik ben er een leek in dus weet niet of dat klopt.

    Ik had het eens via google toen ook al opgezocht en kwam daarop uit, maar bij mijn laatste beurt moesten die toch vervangen worden want de bobine laadde de accu niet meer bij en de auto reed nog maar op 5 bougies, en daarom de bobine en bougiekabels ook gelijk vervangen.
     
  5. Ik hoop niet dat dit het verhaal is dat de garage jouw verteld heeft....
    Een dynamo laadt de accu bij, niet de bobine. Een bobine krijgt stoom van de accu en zet deze om in hoogspanning voor de bougies.
    En van deze bougies heb jij in de auto maar 4 stuks, want de motor in jouw auto is een 4 cilinder.
     
  6. Pascalbianca,

    Een automaatbak is inderdaad een gesloten systeem, maar kan afgetapt worden, gespoeld en opnieuw gevuld met automaatvloeistof.

    Verder heeft de bobine niks met het opladen van je accu te maken, de accu wordt opgeladen door de dynamo, de bobine verzorgt de vonk voor de bougies.
    Overigens heb jij een 1.6i, dit is een 4cilinder en heeft dus ook maar 4 bougies.

    Over het algemeen heeft elke cilinder maar 1 bougie(behalve alfa romeo...)
     
  7. Nou zoals ik al vertelde , ik heb er geen snars verstand van , maar zou graag dat euvel opgelost zien worden want het is vrij irritant als je zo moet rijden.
    Dus wat kunnen mijn opties zijn om dat probleem op te lossen?
    Automaatvloeistof opnieuw laten vullen of anders ? misschien kijken voor een nieuwe update van het motormanagement want daar had ik ook iets over gelezen.
     
  8. Ik denk dat je automaat vervuild is, aftappen en spoelen is dan een remedie.
    Er zijn ook middeltjes die je door de olie kan gooien om hem te reinigen.
    Na een paar duizend kilometer moet je dan alsnog je olie wisselen.

    De vertraagde reactie van je bak kan door vervuilde hydrauliek-kleppen komen.
    Dit is een bekend automaat-bak probleem.

    In het ergste geval moet je zelfs je bak laten reviseren. (denk aan een gescheurd membraam of iets dergelijks)
     
  9. Weet niet welk type automaat het is, maar de 4 bak (4f27e) heeft inderdaad wel eens last van de regelkleppen (solenoid). Hier zijn replacement kits voor.
     
  10. Volgens Wikipedia zou het deze kunnen zijn: F-4EAT
     
  11. Klopt, had het bouwjaar over het hoofd gezien.
     
  12. Oke genoeg opties dus.
    Ik zal eens navragen hoeveel dat kost om de automaat bak van nieuwe olie te verversen want die garage boer bij ons zei dat dit niet ging bij die auto wat ik eigenlijk al een beetje raar vond.
    Ik ga er namelijk ervan uit als je normale olie in die auto kunt varvangen zou dat van die automaten schakel bak ook moeten kunnen.
    Als ik wist hoe dat gedaan moest worden deed ik dat uiteraard wel zelf want ik heb gelukkig geen 2 linkse handen :)
    Hopelijk zal het dan wel opgelost zijn en niet dat hij gereviseerd moet worden.
     
  13. er zit (als ik het goed heb onthouden) in Barneveld een automatenbak specialist
    die zeer kundig deze bakken spoelt er voorziet van vers olie....
    Als je meer wilt weten, dan zal ik het even navragen bij mijn pa, want zijn
    Mondeo loopt richting de 200.000km met de originele bak, en is rond de 150.000km
    gespoeld door dat bedrijf
     
  14. Helaas Barneveld is iets te ver voor me want ik woon in Limburg.
     
  15. Dat wist ik al, maar ze staan wel hoog aangeschreven.....
    heb je iig een back-up plan als je in jouw regio niets kan vinden:thumbs:
     

Deel Deze Pagina