1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rondshoppen voor een servicebeurt lijkt te lonen

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Bugs, 11 feb 2009.

  1. Na een jaartje weer heel wat plezierige kilometers in de Focus gereden te hebben (inclusief drie bezoekjes aan Engeland) wordt het weer tijd voor de jaarlijkse servicebeurt. De Focus wordt volgende maand 10 jaar (140.000 km), dus moet ook de distrubutieriem en naar ik dacht ook de waterpomp worden vervangen. Gebeld met de dealer waar we 'm twee jaar geleden hebben gekocht en prijsopgave gevraagd.

    Mmmm, riem, pomp, grote beurt, apk, dat wordt ongeveer € 1400.
    Na dat ik van de eerste schrik bekomen was ben ik gaan rondbellen. Eerst een andere dealer (die voorheen tot dezelfde groep behoorde als de mijn dealer). Prijsopgave € 800. Dat was al beter.

    Toen de dealer gebeld waar we de Fiesta hebben gekocht en waar we hele positieve ervaringen mee hebben gehad. Prijsopgave tussen de € 600 en € 900, afhankelijk van de spanrollen. Die prijs van € 600 is zonder waterpomp, want die is meestal niet nodig zeiden ze. Ze bekijken tijdens de werkzaamheden of die pomp inderdaad vervangen moet worden ja of nee. Nou meen ik hier gelezen te hebben dat het raadzaam is om de pomp gelijk te vervangen.

    Hoe dan ook, ik heb een afspraak gemaakt bij deze dealer. Ik heb gewoon een goed gevoel bij dit bedrijf en het is in ieder een stuk goedkoper dan bij de dealer waar ik de auto heb gekocht en waar ik ook wat minder prettige ervaring mee heb gehad (de fameuze motorwissel).

    Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang, de servicebeurt is op 5 maart.

    EDIT: Off topic: Omdat ik nu een eigen topic heb in Mijn Focus ( :oops: ) plaats ik ook gelijk maar een paar foto's van onze bolides. Geen jonge blommen, maar we houden wel van ze!

    [​IMG] [​IMG]

    De Focus en zijn zusje.
    Telefoonfoto's dus let niet op de kwaliteit.
     
  2. Ik zag dat Bugs nog geen topic had in mijn Focus.
    Dus topic verplaatst van T,O&P naar hier.
     
  3. Het bedrijf waar je nu hebt afgesproken is dat een Ford dealer?
     
  4. De waterpomp zit achter je multiriem, hoeft dus niet los. :wink:
     
  5. Het bedrijf waar ik nu mee heb afgesproken is ook een officiële Ford dealer.

    Wat kost zo'n waterpomp ongeveer, ik dacht hier op het forum gelezen te hebben ongeveer € 60, maar ik krijg nu steeds bedragen van € 200 te horen.
    Is het nou raadzaam om die pomp gelijk te laten vervangen of zoals de dealer zegt wachten tot ie echt stuk gaat?
     
  6. Als de pomp niet lekt en soepel draait zonder bijgeluid,zou ik hem laten zitten,je kunt alles wel preventief vernieuwen,maar als het niet nodig is ,is het toch zonde van het geld,en voor de riem wissel hoeft i niet los of eraf.
     
  7. Maar moet voor het vervangen van de pomp de riem wel worden gedemonteerd?
     
  8. Zoiets meende ik ook van de dealer begrepen te hebben. Nieuwe pomp = ook nieuwe snaar.

    En de dealer zei ook dat als ie goed lijkt gewoon laten zitten.
     
  9. ligt aan het bouwjaar de eerste types hadden op de waterpomp ook de spanner van de distributie zitten,maar bij de nieuwere vanaf 2000 zit i los op het blok gemonteerd,dan moet om de waterpomp te vernieuwen idd de dis riem los,maar ik neem aan dat de garage wel juist de pomp beoordeeld als dit het geval is bij jou.
     
  10. Wel een punt om op te letten inderdaad. Het komt bij meerdere auto's voor dat de waterpomp word aangedreven door de distributie. Een pomp kan nu nog goed zijn, maar over bijvoorbeeld 2 jaar niet meer. Toch zonde als je dan de distributie wederom moet vervangen om een pompje van 60 euro. Daarom is preventief onderdelen vervangen niet altijd een slechte zaak.... :P Maar als je de pomp los kan vervangen, lekker laten zitten. En dealers weten dat prima. Als het goed is vervangen ze bijna elke dag wel een distributieriem. Dus ook eventueel waterpompjes... :lol:
     
  11. Mmm, we hebben een ander type motor als waarmee de auto werd afgeleverd. Oorspronkelijk was het een Zetec 1.6 S, nu is het een Zetec 1.6 SE. Nieuwe motor geplaatst wegens hoog olieverbruik.

    Deze dealer kent mijn Focus niet, dus die weet ook nog niets af van die oliegeschiedenis. Ik wacht wel af wat ze mij gaan vertellen als de auto daar is.
     
  12. waterpomp word niet door de dis aangedreven,alleen zit bij sommige types op het huis van de waterpomp de dis riemspanner,dan moet om de waterpomp te vern de dis riem los,bij de nieuwere zit de spanner los van de pomp dus kun je pomp vern zonder dat de dis los hoeft. waterpomp word door de multiriem aangedreven.
     
  13. Als ik het goed heb wordt bij een Zetec SE de waterpomp wel door de distributieriem aangedreven. Kan vanavond wel eens even in de TIS kijken.
     
  14. Als je dat zou willen doen heel graag!

    Had ook nog even gevraagd bij de firma Beun de H. wat het zou gaan kosten bij hen. Die garage zit naast mijn werk dus we kennen elkaar wel. Burenprijsje € 745, dus dat doe ik toch maar niet.

    EDIT:Ik zit er nog even over na te denken, misschien een stomme vraag maar ik ben echt een leek op dat gebied: Toen ze die motor hebben omgewisseld, moest die distrubitieriem toen ook los en zouden ze dan de oude weer hebben gemonteerd of een nieuwe?
     
  15. waterpomp word Niet door de dis aangedreven
     
  16. Vandaag heeft de Focus zijn beurt gekregen. Zoals ik al eerder schreef bij de dealer waar we ook de Fiesta van mijn vrouw hebben gekocht.
    Zoals gewoonlijk was het weer een positieve ervaring. Ze hebben zelfs de dealer gebeld waar de Focus gekocht is (en waar we dus geen zaken meer mee zullen doen) om te vragen of die distributieriem nu bij die nieuwe motor was vervangen of niet. Daar had die dealer geen idee van, en ze konden het ook niet nakijken. Ze konden alleen maar vertellen dat de motor was vervangen en dat ie niet bij Ford vandaan was gekomen.

    Dat schiep voldoende twijfel, dus we hebben de riem laten vervangen.
    Samen met de servicebeurt en het repareren van de kentekenplaatverlichting zijn we € 678 armer geworden.
    Dat blijft een hoop geld, maar beduidend minder dan de € 1400 die de andere dealer mij eerst opgaf. Toegegeven, de waterpomp is niet vervangen aangezien die inderdaad niet door de distributiesnaar wordt aangedreven.

    Wel even alle lof voor de dealer die deze beurt heeft uitgevoerd, ze weten daar nog wat klantvriendelijkheid is.
     
  17. Het verhaal van de servicebeurt heeft nog een vervolg gekregen.
    Enkele dagen nadat de beurt was uitgevoerd kreeg ik een telefoontje van de dealer. Ze hadden tijdens de beurt wat roestplekjes geconstateerd en dat wilden ze aan Ford voorleggen. Dat onze Focus voordat wij 'm kochten nooit bij een Forddealer in onderhoud was geweest was geen probleem. Ik kon de auto brengen en een leenauto meekrijgen. Gratis (uitgezonderd de benzine uiteraard).

    Vorige week is de Focus dus een dagje weggeweest. Opgehaald, twee dagen later weer een telefoontje. "Alles is goedgekeurd door Ford, dus kom de auto maar brengen. Uiteraard staat er een leenauto voor u klaar."

    Gisteren de auto weggebracht, en ik kreeg een splinternieuwe Ford Fiesta mee. (Tussen haakjes, die auto is echt een feest om mee te rijden.)

    Vanavond was de Focus weer klaar.
    Mijn complimenten voor deze dealer, ik heb de Focus daar niet eens gekocht!
    Ik weet nu wel waar onze volgende auto vandaan komt.
     
  18. damn das pas service :) geloof niet dat je daar nog weg moet gaan ;)
     
  19. Ugh ugh ugh!
    Wat een hoop stof.......
     
  20. wacht pak er ff de stozuiger bij ;)
     

Deel Deze Pagina