1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rokende tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Peter0303, 22 aug 2011.

  1. Beste forumleden,

    Wanneer ik bij een relatief laag toerental icm een hoge versnelling het gaspedaal helemaal wegtrap dan braakt mijn tdci een ernstige zwarte walm via de uitlaat naar buiten.
    Die walm is via de achteruitkijkspiegel erg goed waarneembaar. Zelfs voor mijn achterliggers het sein om vaart te minderen. Ik heb dan van bumperklevers vrijwel geen last.

    Onder normale rijomstandigheden is het nauwelijks merkbaar, maar zodra ik het gas even helemaal in trap dan treed het "probleem" op. Zoals bij een inhaalsessie wanneer je meer vermogen vraagt.

    De één zegt dat het normaal is, de ander zegt dat je dan op dat moment de turbo schoon blaast of door blaast waardoor al het opgehoopte roet uit de turbo verdwijnt.

    Nu ben ik een leek en vraag aan jullie:
    - Wat is nu werkelijk de oorzaak van dit overmatig walmen?
    - Is het op de één of andere manier er vanaf te komen (afgezien van rijgedrag) of te minderen?

    Wat ik wel weet is:
    - er is geen roetfilter gemonteerd.
    - EGR_klep is nog origineel, dus niet afgesloten
    - Tank meestal Total (standaard diesel), 1x per jaar een toevoeging in de tank van Wynns voor het reinigen van inspuiting en injectoren

    Het gaat om een focus, 85KW TDCI _ Wagon (focus 1, fase 2), 220K gelopen, vanaf 01-2005 op kenteken.

    Alvast dank voor jullie hulp.

    Peter
     
  2. Ik had er ook "last" van.

    Als je een vaste snelheid rijdt .. zeg maar ca. 2000 toeren dan is je motor in deellast en door het aanzuigen van uitlaatgassen via het EGR ventiel wordt door het relatief lage zuurstofgehalte wat dan in je motor komt de verbrandingstemperatuur verlaagd. Hoe meer zuurstof des te heter ... hoe minder des te koeler. Je moet dan denken aan ruim 600 graden t.o.v. 300-400 graden.
    Voordeel van de lagere verbrandingstemperatuur is een lage stikstofuitstoot (milieu eisen).
    Nadeel is door een minder complete verbranding is roetvorming wat tijdens het rijden in het hele uitlaattraject afgezet wordt op de wanden.

    Geef je daarna flink gas dan blaas je letterlijk alle roetafzetting uit je uitlaat. Als het goed is zul je zien dat als je blijft doortrekken het roeten iets minder wordt.
    Tijdens vol gas zal je EGR ventiel sluiten om maximale drukopbouw van de turbo te geven en alleen verse lucht aan te zuigen.

    Door een EGR plaatje te monteren (heb ik ook gedaan) blokkeer je grotendeels de doorgang van je uitlaat naar je inlaat en voorkom je een deel van de "ingebouwde" temperatuurverlaging van de verbranbding in deellast. Alsof je EGR ventiel altijd dicht blijft staan.

    Ik heb nu nog amper last van roeten bij vol gas wegtrekken :-)
     
  3. #3 Peter0303, 22 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 aug 2011
    Ik merkte het vooral rond de 2500 rpm, wanneer ik "even" een auto wil inhalen. Dan trap je kortstondig het gaspedaal diep in.

    Dus als ik het goed begrijp zou ik het EGR gedeelte (klep / ventiel) moeten (laten) afsluiten.
    Je had het over milieu_eisen. Gaat me dat dan opbreken bij de APK_keuring, of moet dan de afdichting weer tijdelijk worden verwijderd?

    Alvast dank voor je antwoord
     
  4. Apk meet geen stikstof. Daarbij moet je naar mijn weten bij alle focus II modellen in het plaatje een gaatje van 6mm boren en bij de meeste tdci's focus I.
     
  5. dat gaatje boren in het plaatje bij de focus1 tdci vind ik maar vreemd,
    toen ik vorige week mijn blok had gedemonteerd heb ik de EGR is goed bekeken, maar het enige dat ik kan vinden is een vacuumsturing en geen meting.....

    wat betreft het roken bij optrekken, dit is volkomen normaal, puur omdat je heel ff teveel diesel in laat spuiten;)
     
  6. Ik weet niet exact wat de jaartallen waren, maar het staat ergens op het forum. Het was zoiets dat de modellen na 2002 de 1 wel een gaatje nodig had en de ander niet (misschien niet altijd dezelfde egr geplaatst:shrug:)
     
  7. Mijne werkt nu met te weinig turbodruk, dus zwarter dan mijn auto kan niet :mrgreen:
     
  8. dat klopt, maar mijn motor is een 1.8 tdci uit 2004 met een delphi PCM, deze heeft geen sensor of iets als terugmelding.....

    de tddi's hebben wel een terugmelding;)
     

Deel Deze Pagina