2.0 TDCi 136 pk Roeten na chiptuning

Discussion in 'Performance' started by searche, Jun 26, 2011.

  1. Volgens mij heb ik hier ergens op het forum wel eens gelezen dat het normaal is dat een diesel na tuning een roetwolk kan produceren.
    Wie kan daar iets meer over vertellen?

    Bij mij is het een behoorlijk grote en vooral echt zwarte wolk als ik accelereer, en dan geef ik niet eens vol gas!
    Als ik van rollend stevig, maar niet loeihard, optrek naar 80 km/h dan blijft er een hele tijd een grijze wolk hangen, ook al ben ik al honderden meters verder.....
     
  2. normaal werkt een diesel met lucht overschot
    bij chippen wordt dit verminderd zodat er meer diesel ingespoten wordt voor vermogen te krijgen
    hierdoor is de kans groot dat hij inderdaad gaat roeten
     
  3. Niet druk over maken, doet die van mij ook ;)
    Ik heb er geen last van :schater: mischien de achterliggers maar das niet mijn probleem :P
     
  4. hoeveel km heeft jou focus al gedraaid? en was jou dit vertelt dat dit kon gebeuren?
    ik heb weleens gelezen dat tuning van diesels boven de 100.000km niet echt aangeraden wordt? (zou niet weten waarom maar het antwoord stond er niet bij)
     
  5. Weet dat het niet hoeft... Geloof dat een goed getunede audi niet echt roet... Meer diesel is leuk, maar daarbij moet de turbodruk ook wat omhoog eigenlijk.
     
  6. Waarschijnlijk omdat de inlaattrajecten steeds verder dichtslibben en de toevoer van zuurstof dus vermindert.

    Ja zo ook Ford (zeker met roetfilter), VW, Seat, Skoda, Bmw, etc. Tenminste dat geloof ik:lol:.
     
  7. gebeurt dit niet standaard dat de turbodruk verhoogt wordt met chippen ??
     
  8. Ligt aan degene/het bedrijf die chipt lijkt me. Neem aan dat ze de druk omhoog gooien, maar meer roet hoeft echt niet.
     
  9. Ik heb die van mij laten remappen bij een km stand van 175000, nog geen problemen mee gehad, eerder problemen nu omdat de auto alweer 272000 km heeft gelopen ;)
    En dat ie meer zou gaan roken is mij niet verteld, maar kan me eigenlijk ook niet schelen, ze mogen weten wat diesel-powerrrrrr is :schater:
     
  10. Reaktie van Arjan van ATM chiptuning op het roeten:

    Een beetje kan wel eens, maar dit is niet goed, daar ga ik even wat aan doen!

    En zo geschiedde.... om ook de storing op te lossen (overboost, dus noodloop) heeft hij de programmering aangepast, niet meer roeten, weer meer zagen, en wat minder vermogen. Dit laten we even zo tot het zagen/vermogensdip is opgelost, en dan gaan wee weer verder...
    Goede service van ATM!

    Morgen in de garage voor onderzoek :lol:
     
  11. Mijn auto heeft nu 109000 gelopen, km-stand is bij de tuner niet over gesproken, roeten ook niet trouwens.... Maar dat risico had ik al ingecalculeerd aan de hand van forum-informatie ;)

    Wel werd er eerst gekeken naar het oliepijl voor hij op de rollenbank mocht, de medewerker die de voorbereiding deed vond het pijl aan de lage kant, en wilde daarom eerst een second opinion van de baas :thumbs:


    Nu lees ik hier op het forum het eea. over DPF, roetfilter, katalysator enz.
    Volgens de kentekencheck van Autoweek heeft mijn auto géén roetfilter en een katalysator met partikelfilter....
    Volgens de RDW check heb ik wel een RETROFIT roetfilter, maaarrrrrr...
    Quote RDW:
    "De RDW registreert de classificatie 'Retrofit' sinds medio 2006."
    En mijn FoFo is van 2004! ????

    Wie kan me meer hierover vertellen?
     
  12. Gewoon onder de auto kijken ;) die van mij heeft alleen maar een cat en een einddemper meer niet.
    Cat hebben we nu leeg gemaakt, hij roet nu wel iets meer maar heb ook meer vermogen nu, trekt heerlijk op en er een leuk soundje bij gekregen
     
  13. cat weghalen bij een diesel levert iets van 10 á 15 pk winst op;)
     
  14. :schater: das wel merkbaar nu :thumbs:
     
  15. Freddie, kom je even helpen dan?
    Als jij hem optilt, kijk ik er wel even onder..... :schater:

    Wel je laarzen meenemen dan, want de parkeerplaats staat blank...
    En het regent nog steeds.... veul!

    De kat leegmaken, hoe moet dat?
    En geeft dat geen storingen, of problemen bij de keuring?
     
  16. :schater: ja is goed joh.
    Heb de cat eronder weg gehaald en helemaal leeg gestoken met een lange stalen buis.
    Voor de keuring maakt het niet veel uit, de cat zelf zit er nog steeds onder, alleen zit er niets meer in. Hij staat overigens ook niet op het het kenteken bewijs ;)
    De keuring met roet meting zit ik ook niet overin omdat ik nogal veel lange kilometers rijdt zeg maar dus het hele systeem word bij mij wel schoon gebrand.
    Storingen heb ik ook niet, zitten geen sensoren in bij mij namelijk.
     
  17. de 1.8 tdci heeft geen lambdasondes;)

    cat zit er alleen maar om de euro-norm te halen

    bij de apk word er een 4gasmeting uitgevoerd bij een diesel, alleen een roetmeting,
    en de cat doet niets met roet;)

    dus freddie, over meer roeten na verwijderen van de cat hoef je je zowieso geen zorgen over te maken;)
     
  18. Michael, ik heb een TDCi 2.0, weet je ook hoe het daarmee zit?

    Ik wil in de komende weken wat knopen doorhakken mbt:
    - kat leegmaken
    - egr dichtzetten
    - het hele motorische gebeuren zo optimaal mogelijk maken, dus evt onderdelen schoonmaken, vervangen.

    Kun je me wat adviezen geven?
     
  19. kat leegmaken: gewoon doen, maar check wel of je eventueel een lambdasonde in de uitlaat hebt zitten, bij de 1.8 tdci 115 pk (ford blok) heb je die niet. hoe het bij de 2.0 tdci 136 pk (psa blok) zit weet ik niet;) zit er geen lambdasonde, kan je hem leegtikken;)

    egr dichten: ook dit is verstandig, echter zal je een plaatje moeten monteren tussen de leidingen met een gaatje erin van ik dacht 6mm, anders krijg je motorstoring;)

    verders kwa optimaliseren kan ik je aanraden:
    inlaat reinigen (voor dit klusje moet je wel het inlaatspruitstuk demonteren)
    intercooler reinigen (ook demonteren voordat je er aan begint)

    ook het luchtfilter vervangen geeft al winst, een schoon luchtfilter geeft minder luchtweerstand dan een vuile;)
     
  20. Je meent het :weird:
     

Share This Page