1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roadronner's FoFo II 1.6 TDCi 3D Aquariusblauw

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door roadronner, 11 nov 2009.

  1. Ik zit al sinds de aanschaf van de FoFo op dit forum te neuzen, en af en toe post ik ook wel eens wat, maar een topic met het verhaal over mijn FoFo is tot nu toe achterwege gebleven. Bij deze dus!

    Allereerst wat foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mijn vader rijdt al weer heel wat jaren Ford. Het begon met een van de eerste Escorts en sinds 1999 de Focus. Momenteel bezit hij een FoFo II 2.0 Rally Edition 5D, en hij is er maar wat trots op. Is ook een heel fijn apparaat :mrgreen:

    Voor mijn werk rij ik nogal veel kilometers. Ik had toen ik bij mijn huidige werkgever begon een Peugeot 306 1.9D aangeschaft, aangezien mijn budget niet veel meer toeliet (was nog student). Een 1996'er met zo'n 216000km op de teller. Het was een beetje behelpen met 70pk, maar ik was ook niet echt wat gewend, aangezien mijn vorige auto een peugeot 205 1.1i was met 60pk :mrgreen: Over beide wagens niets dan lof, ik heb er in de tijd dat ik ze gehad heb (ong. 3 jaar samen) nooit iets mee gehad anders dan normaal onderhoud. Mijn broertje rijdt nu nog in de 306, aangezien hij ook voor zn nieuwe baan veel moet rijden en geen leasewagen krijgt (economische crisis he). Onverwoestbaar, zo lijkt het.

    Hoe dan ook, aangezien mijn broertje dus een baan kreeg en een auto nodig had, en ik inmiddels al het een en ander gespaard had, was de deal rond dat mn broertje de 306 kreeg en ik op zoek ging naar een wat modernere auto. Logischerwijs ging ik op zoek naar een Focus :mrgreen: Qua budget kwamen de FoFo II's al aardig dichtbij, en na enige tijd rond te hebben gekeken naar wat er zoal te halen viel, kwam ik deze blauwe FoFo II tegen, een ex-leasewagen met zo'n 156000km op de teller. Mooie kleur, 3deurs (scheelt weer in wegenbelasting t.o.v. 5deurs: 1233kg vs 1252kg voor 5deurs TDCi) en de 110pk variant ipv de 90. Ook het tweekleurige interieur sprak me erg aan, want het interieur in de Rally Edition van mn pa vond ik nogal donker. De climate control is ook lekker. En de Sony radio, dat is ook een best apparaat. Hierover later meer.

    Na enig wikken en wegen en nog gekeken te hebben naar een Alfa 147 1.9 JTD, een Toyota Corolla D4-D en een Seat Leon 1.9 TDI kwam ik toch uit op de Focus. De motor is lekker stil en de prijs was ook wat gunstiger t.o.v. wat je er allemaal voor kreeg en de km stand. Bovendien had de Focus geen geheimen meer voor mij, het voelde uiteraard allemaal bekend en vertrouwd aan.

    De Focus heb ik gekocht bij Ford Sutherland Heerenveen. Ik wilde het liefst bij een merkdealer een auto halen, omdat je dan wat zekerder bent van garantie en de mensen in de werkplaats kennen jouw specifieke auto van binnen en van buiten. Dat is een keuze natuurlijk, maar naar nu blijkt is het maar goed ook dat ik dit gedaan heb. Zo kreeg ik te horen dat er wat roest van binnenuit was geconstateerd bij de achterklep, ivm verkeerde kit. Dit is dus onder garantie gerepareerd.
    Over deze dealer nog wel een aantal dingen, waarvoor de Focus momenteel weer bij de dealer in de werkplaats staat:
    - De cd-speler van de radio functioneerde vanaf het begin niet. zie dit topic: http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=11035 De laatste ontwikkelingen zijn dat de dealer mij eerst op wilde laten draaien voor de radio, omdat dit niet onder de garantie zou vallen en de radio zou het wel gedaan hebben bij aflevering, ze zouden het zelfs nog gecontroleerd hebben aangezien ze de hele auto langslopen bij aflevering (jaja). De kosten van een nieuwe unit zouden 260 euro bedragen, en die zouden volledig voor mijn rekening komen. Ik vond dat dus belachelijk, om 260 euro neer te leggen voor een radio die het vanaf het begin al niet goed deed, en na heel veel moeite wilden ze dan de kosten gelijk verdelen: ik 130 en zij 130. Hier nam ik geen genoegen mee want die radio had gewoon bij aflevering al goed moeten werken, ik heb er nog nooit een cd in af kunnen spelen. Nu heb ik een artikel gevonden op de ANWB site met daarin een soortgelijke kwestie: valt een radio wel of niet onder de BOVAG garantie? De uitkomst is dat een in de fabriek ingebouwde en geintegreerde radio, die in de handleiding van de auto staat, niet onder 'accessoires' valt, omdat deze niet achteraf geinstalleerd is. Dus valt de Sony unit gewoon onder de garantie. Naast dit artikel op de ANWB site ben ik nog achter de gegevens gekomen van de vorige berijder, en hier wil ik nog contact mee op gaan zoeken om te controleren of de cd-speler al kapot was toen hij er nog in reed. Als dit zo is, dan hebben ze mij bij Sutherland gewoon staan bedriegen. Heel klantvriendelijk!
    Nog een punt van de dealer: bij de advertenties stond "DPF" vermeld. Echter, ik kreeg laatst een gele milieusticker voor Duitse binnensteden, en geen groene Euro4. Zo kwam ik erachter dat ik helemaal geen roetfilter heb onder mn Focus. Sutherland heeft dus foutieve informatie verstrekt bij het verkopen van de auto. Ik weet nog niet wat ik hier precies mee ga doen, maar in principe had juist een Ford dealer toch moeten weten of er wel of geen roetfilter op zat. Nu kan ik dus vanaf volgend jaar niet meer in bepaalde Duitse binnensteden komen, terwijl ik dat met een groene sticker wel had gekund.
    Zoals jullie misschien al gemerkt hebben ben ik niet echt tevreden over deze dealer. Maar we wachten af, want sinds ik laatst een mail heb opgesteld met bovenstaande punten en nog wat dingen die niet in orde waren, bleken ze ineens bereid om kosteloos de Sony te gaan vervangen en wat andere punten ook kosteloos te gaan repareren. Dan kan het ineens blijkbaar wel? Hoogst merkwaardig.

    Tot zover de dealer-perikelen.
    Hoe rijdt de Focus tot nu toe? Sinds eind augustus dit jaar heb ik er al zo'n 12500km mee gereden. Elke dag zon 140-150km (Twente-Deventer) en ook regelmatig nog naar de regio Utrecht en Antwerpen. Dat is bepaald geen straf. De motor is heerlijk stil, het comfort is prima en alle electronica veraangenaamd lange ritten (regensensor, dimmende binnenspiegel, climate control, enz). Ik heb de cruisecontrol meestal op 130-135, en het verbruik is dan zo ongeveer 1 op 19. Zeker niet onaardig. Wel vind ik dat de auto wel iets minder mag roeten als je het gas intrapt. In de spiegel zie je soms dat je achterligger door een donkere wolk heen moet :cool: Maar goed, dat is volgens mij bijna inherent aan diesels, ik zie het wel vaker in elk geval.
    De bouwkwaliteit vind ik nog niet zo heel geweldig; de panelen en dergelijke in de FoFo van mn pa zitten allemaal stukken vaster. Bij die van mij zit er nogal veel speling tussen bijv. de zijpanelen. Zolang het niet gaat kraken is het niet zo erg.
    Sinds gisteren heb ik ook winterbanden gekocht. Zeker als je ook wel eens in Duitsland zit (en dat gebeurt nog wel eens, als je zo dicht bij de grens woont) kan het handig zijn om die dingen eronder te hebben, maar dat is een discussie die ergens anders al gevoerd wordt :mrgreen: De winterbanden die ik nu heb zijn van een gepensioneerde meneer, die een Focus C-max had en nu een Renault Koleos gekocht heeft :snooty: Hij had nog 16inch stalen velgen liggen, met Vredestein Snowtracs 2, met 7 a 8mm profiel, incl. wieldoppen en wielmoeren. Mooi compleet voor 200 euro :mrgreen: En dat via marktplaats haha.

    Zoals op de foto's te zien is, is de Focus nog helemaal standaard. Ik wil hem ook het liefst vrij standaard houden, al die poespas zoals dikke spoilers en onderlippen enzo dat hoeft allemaal niet voor mij. Wat ik er wel in de loop van de tijd aan wil gaan doen is het volgende:
    - ST spoiler (ziet er veel beter uit, zoals ik elke dag weer moet constateren bij de FoFo van mn pa ;) )
    - Voorbumper van een FoFo CC. Ziet er net even stoerder uit, en past qua vorm ook beter bij de koplampen vind ik.
    - 17 of 18inch lichtmetaal voor de zomer. Deze velgjes spraken mij wel aan :mrgreen: [​IMG]

    - LED achterlichten. Ik zie regelmatig op internet een set achterlichten staan waarbij de normale verlichting uit LEDs bestaat (knipperlicht niet). En dan verder gewoon dezelfde kleur als de standaard lichten, dus niet chroom of zwart of wat anders.
    - Binnenkort komen er nog blauwe LEDjes bij de voetverlichting :mrgreen:
     
  2. Zo! Dat is een heel verhaal :D
    Leuk om te lezen!
    Je interiuer spreekt me wel aan, dat heeft wel iets, die 2 kleuren!

    Wel leuk, de laatste alinea "ik wil 'm standaard houden" en vervolgens op gaan sommen wat je wil aanpassen:spoiler, bumper, velgen en achterlichten :rofl:

    Veel plezier nog met je focus!
     
  3. Nette wagen hoor! Dat tweekleurige interieur is erg mooi!
     
  4. @ B@Zzz,

    met standaard houden bedoel ik dat er alleen Ford-spul op zal komen ;-) op de achterlichten na misschien maar die lijken in elk geval wel op het origineel. Maar je hebt gelijk, het staat er wel grappig zo ;-)

    Dat tweekleurige vond ik dus zelf ook heel erg mooi. Geeft toch iets sjieks. Wat dan weer minder is, is dat het donkere gedeelte aan de bovenkant donkerblauw is, en de plaat tussen het dashboard en de voorruit nog gewoon zwart. Het zou áf geweest zijn als die ook gewoon donkerblauw is gemaakt net als de rest van de bovenste panelen. Of ben ik nu te kritisch ;-)
     
  5. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die af en toe lange verhalen schrijft :rofl:
    Maar een mooie :focus: heb je en de verlanglijst ziet er veelbelovend uit, die velgen :thumbs:
     
  6. Mooie auto hoor ! En bekende plannen!
    Mijn eerste grote uiterlijke verandering was ook een ST spoiler!
    Het interieur komt me ook bekend voor! Ik heb er nu (nog) blauwe matten inliggen. Staat erg mooi, alleen geen orginele Ford matten.

    De ledachterlichten ben ik zelf ook al een tijd naar op zoek, ga aankomende beurs in Essen maar eens goed zoeken daar ....

    Denk toch dat we hier maar eens een aqua-clan op moeten gaan richten
     
  7. Mooie focus.
    Ben benieuwd naar al je toekomstige updates. Je 2-tone interieur is echt heel tof! Vind het echt jammer dat dat niet op mijn wagen zit. Wat betreft de velgen ben ik het helemaal met je eens die zijn prachtig. Ik zeg doen!
     
  8. Afgelopen vrijdag de auto weer opgehaald van de dealer. Wat hebben ze er aan gedaan:

    - auto volgetankt (ipv halfvol bij aflevering)
    - achterruitverwarming gemaakt (provisorisch: een of ander wit lijntje is nu vanaf de buitenkant zichtbaar midden op de ruit, blijkbaar op de plek waar de achterruitverwarming het niet meer deed. Van binnenuit niet te zien, maar van buiten heb je nu dus ineens een wit lijntje van ongeveer 5cm die nogal opvalt tussen de overige donkerrode/bruine lijntjes van de verwarming. Is dit normaal??
    - Voorwielen gebalanceerd en van kant verwisseld, om het iets naar links trekken tegen te gaan.
    - Klapmechanisme van passagiersstoel gemaakt (kabeltje was losgeschoten)
    - Deurpaneel passagiersdeur gedemonteerd, nieuwe 'doppen' erin gedaan zodat ie niet meer los kan schieten, en de binnenkant van de deur nog wat schoongemaakt aangezien er wat glassplinters in schenen te liggen. Blijkbaar is er ooit eens een keer een ruit ingetikt ofzo bij mijn :focus: :( In elk geval rammelt dat paneel nu niet meer.

    Wat gaat er nog gebeuren: de organisatorische talentjes daar laten me nog een keer terug komen voor de vervanging van de Sony radio. Als ze nu meteen die radio besteld hadden, en een afspraak hadden gemaakt wanneer die nieuwe radio binnen was, dan hadden ze alles in 1x kunnen doen. Nu moet ik nog extra weer een keer terug voor de radio.

    Wat ik met het roetfilter moet doen weet ik nog niet. Ze hebben dus geadverteerd met de term "DPF", maar bij nader inzien blijkt dit er dus helemaal niet op te zitten (en heb ik dus een gele ipv groene milieusticker voor Duitsland). De dealer heeft op mijn vraag hierover slechts geantwoord: "Als wij hebben geadverteerd dat er een roetfilter op de auto zat dan spijt ons dat, maar uw auto is niet voorzien van een roetfilter." Wat moet ik hier nu mee? Kan ik nog iets van een schadevergoeding eisen? Want in principe hebben ze mij een auto verkocht die naar achteraf blijkt niet aan de eisen voldoet. Als uitgerekend een Ford dealer met DPF adverteert bij een Focus, en dan blijkt er ineens geen DPF op de Focus te zitten, dan ben je toch wel raar bezig lijkt mij? Iemand enige tips of ervaring met dit soort zaken?
     
  9. Geen roetfilter? Wees BLIJ! Zullen we dan ruilen van auto? :P Wees echt blij dat dat klere ding er niet opzit. Het kost alleen maar onderhoud (vervanging om 120.000 km officieel), en als ie bijna verstopt zit kost het je ook nog brandstof (reed op en gegeven met 1:17, waar ik eerst 1:20 reed, en ja dat kwam door roetfilter). Ik rij liever zonder als met, alleen jammer genoeg heeft de mijne er wel één. Vooral dus niet laten monteren en zo vrolijk doorrijden.
     
  10. De roetfilter kan zelfs tot motorische schade leiden als die verstopt zit en er geen lampje gaat branden. Ik ben ook juist blij dat ik er geen heb. Ze adverteerde bij mij ook met DPF (ook officieel ford dealer), eerst voelde ik me een beetje opgelicht nu zie ik er alleen maar de voordelen van. Veel dealers weten er niet veel van. Ze denk oh een 1.6 tdci met 109 pk is altijd met dpf. Maar dit is pas sinds half 2005 zo. Daarvoor had de 1 het wel de ander weer niet. De 90 pk variant heeft er nooit 1.
     
  11. Zo'n roetfilter hoeft er ook niet per sé op van mij, maar het is toch vreemd als een garage er blijkbaar achteloos mee adverteert en het blijkt er vervolgens niet op te zitten. In een rechtszaak hebben ze dan geen poot om op te staan. Aangezien ik ook foto's heb van de advertentie die in de auto hing (jaja.. door schade en schande wordt men wijs ;-) ) kan ik dus aantonen dat ze wel degelijk met DPF geadverteerd hebben. Omdat een autodealer toch had kunnen weten dat er geen DPF op de auto zat, zijn zij in principe dus fout. Maar goed.

    Maandag dus de nieuwe radio en eindelijk cd's afspelen :D En misschien dit weekend al 18inch velgjes, maar dat is nog hoogst onzeker. En die komen er dan ook sowieso niet voor maart onder, want het is eerst nog winterbandentijd ;-)
     
  12. Zo te zien wil je ook niet veel veranderen aan de auto zoals ik innertijd zei toen ik me auto pas had :mrgreen:
     
  13. Alles went he ;-) het zal waarschijnlijk wel van kwaad tot erger gaan ;-)
     
  14. Ik weet PRECIES hoe je je voelt en waarover je het hebt!!! :mrgreen:
     
  15. Mooi fofo zekers een mooie kleur :mrgreen: ,die binnenkant,two tone.
    Ken de woorden, doe niet veel ,:mrgreen: :mrgreen:,maar niettemin,van die dealer probs word je wel wat zat,zoals ik het leest.
    Hoop dat je nog veel plezier aan de foofo beleeft.
     
  16. Weer even een update:

    Sinds vorige week is de EGR-klep afgedopt volgens de methode die ook hier op de site staat. Helaas heeft mijn schoonvader het niet helemaal goed begrepen en heeft ie alleen zo'n plaatje ertussen geplaatst, maar verder niets schoongemaakt van het inlaattraject, dus zo heel veel effect heeft het nog niet echt. Binnenkort maar eens zorgen dat ook het inlaattraject schoongemaakt wordt. Tot die tijd komt er in elk geval niet meer zo heel veel van die vieze troep in de motor, dus we gaan het zien. Hij heeft momenteel de 180.000km aangetikt, dus ik vrees dat er al meer dan genoeg rotzooi in de motor zit. Maar tot nu toe rijdt de auto nog steeds zonder problemen rond, dus das alleen maar goed.

    Ook heb ik hem gisteren maar eens even gewassen (sinds midden december :mrgreen:):

    [​IMG]Hij staat er weer mooi blauw bij te glimmen :rock:
     

Deel Deze Pagina