Een tijdje geleden hield de ruitenwisser aan de achterkant ermee op. Ik dacht toen, ach ik koop wel eventjes een nieuwe voor 25 euro... Helaas was dat niet het geval want een nieuwe kost ongeveer 160 euro en op de sloop iets van 30-50 euro. Dan maar zelf kijken of er nog iets te fixen valt en dat was gelukkig het geval! Het binnenwerk van de motor zat vol met roest en het metalen mechanisme die ervoor zorgt dat de wisserarm beweegt kon niet meer draaien. Dit mechanisme heb ik uit de behuizing getikt, schoongemaakt, dikke lagen roest eraf gehaald en weer gangbaar gemaakt. De boel terugzetten in de omgekeerde volgorde en alles werkte weer! Check wel even als je het mechanisme uit de behuizing hebt of het motortje onbelast wel draait, mocht dit niet zo zijn dan kan de motor kapot zijn of de zekering in het gunstigste geval maar die kan je beter als eerste even checken Hieronder een klein stappenplan met enkele foto's! Verwijderd wisserarm Dit heeft bij mij het meeste werk gekost en uiteindelijk heb ik het bij de garage laten doen. Zij hebben een speciaal tooltje om het eraf te trekken. Verwijderd kofferbakbekleding Vier plastic schroeven met bijbehorende clipjes, trek daarna de klemmen los. Kan wat kracht kosten maar het laat vanzelf los. Klemmen zijn van metaal dus die breken niet zo snel... Maak snoertjes los Maak de massa kabels los en het stekkertje! Demonteer ruitenwissermotor Draai de drie bouten los, ze kunnen was vast zitten! Trek dan voorzichtig de motor naar beneden en let erop dat het rubber bovenop de achterruit heel blijft. Schroef het afdekkapje van de motor Nu is het motortje los en kan het plastic buisje van de pen gehaald worden. Draai nu alle torx schroefjes van de kap los. Demonteer de pen waaraan de wisserarm vast zit Tik rustig met de achterkant van een schroevendraaier op de pen om het mechanisme los te maken. Het resultaat is als volgt: Check of de motor nog werkt door deze zonder mechanisme aan te sluiten!! Als de motor nog werkt kan je verder gaan, anders moet je ws toch een andere halen... Maak alles goed schoon en zorg ervoor dat het mechanisme de volledige slag kan maken. Krab de roest en troep eraf met een mesje of staalborstel ofzo. Vet de boel goed in (wd40 of dik vet) Ik heb zelf wd40 gebruikt maar er zat van dat dikke vet op, kan zijn dat dat spul beter is... geen idee, mocht de motor weer stoppen met werken weet ik nu hoe het werkt! Herhaal de stappen in omgekeerde richting om de boel weer in te bouwen Laat de motor een paar slagen maken voordat je de wisserarm weer monteert. Check de draairichting en maak de wisserarm weer vast. Met een beetje geluk doet de ruitenwisser het weer een tijdje! Ik neem aan dat deze handleiding ook voor de voorwissers gebruikt kan worden maar het demonteren daarvan zal wat lastiger zijn. Ik ben iig geen veertjes in de motor tegen gekomen dus er kan naar mijn mening weinig stuk...
Ik lees het nu net en ga dit weekend dan ook direct aan de slag. Zeer duidelijke uitleg. Top Wie weet of nog ergens beschreven staat hoe je de draaiknoppen van de kachel en met name de stand waar die op staat, op raam of op voeten bijv los kan maken? Deze gaat nog steeds te zwaar en de kabels waren al helemaal aan gort gedraaid
Ik zou persoonlijk alleen geen WD-40 gebruiken om de tandwielen te smeren. WD-40 is meer een schoonmaakmiddel en verdrijft vocht. Je kan hier beter vet voor gebruiken