1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Resetten van het Battery Monitoring System na het vervangen of opladen van de accu.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 21 mei 2015.

  1. #81 Kludrex, 24 nov 2020
    Laatst bewerkt: 24 nov 2020
    Misschien een stomme vraag, maar hoe is dat in te stellen? Ik heb een ELM327 en wat trial software op mijn tablet. Ik heb er gisteren een 74Ah in laten zetten ipv de standaard 60Ah.

    Dat kan met Forscan dus lees ik net in een ander topic. Ik dacht een Lite versie hiervan te hebben ofzo. Is de instelling makkelijk te vinden?
     
  2. Hallo allemaal, lang geleden dat ik hier wat heb gepost :lol:.. anyway, Onze :focus3: uit januari 2017 heeft het start/stop systeem het nu ook begeven (na ongeveer 4 jaar dus). Ik heb de spanning op de accu gemeten en die komt niet meer hoger dan 12,3 V dus ongeveer 70%. Dit om antwoord te geven op een eerder bericht in deze discussie... ja de waarden voor start/stop bij Ford lijken erg strak, minimaal 70% nodig om de auto af te laten slaan vind ik best pittig. De accu is dan best snel "versleten". Nu zit ik een beetje in dubio, de accu zal waarschijnlijk om te starten nog zeker een jaar mee gaan, misschien zelfs wel 2. Maar het start/stop systeem doet het dus niet meer. Nu rijden we regelmatig korte/stedelijke stukken en file, en het verbruik is merkbaar gestegen. Ergens voelt het super raar om nu de accu te gaan vervangen nu die op ongeveer 2/3 van z'n leven is, maar zeker met het oog op de huidige benzine prijzen... misschien toch wel nodig. Ik heb nog niet geprobeerd om 'm te resetten. Weet iemand wat een nieuwe accu bij de dealer kost, kan 't nergens op internet vinden. Ik zie dat de Varta D54 ongeveer 100 euro kost en een Exide equivalent ongeveer 90.

    edit: verlichting en climate control staan op auto, hij zou dus echt af moeten slaan bij t stoplicht
     
  3. Is dit niet vooral doordat je juist korte stukken rijdt? die paar ml die je zou besparen als ie 't wel deed zie je niet meteen terug op je BC.
    Merk je het niet sinds de komst van E10? Dat kan wel kloppen. Ik rijd ook 2 km minder per liter nu met mijn Swift vd zaak.
     
    svennos vindt dit leuk.
  4. Die varta D54 is de goede bij de dealer incl montage zal ongeveer 250 euro kosten.
     
    svennos vindt dit leuk.
  5. Geen idee hoe je bij 70% komt. Deze accu hebben standaard altijd een lage spanning. Mijn accu heb ik jaar geleden vervangen ivm hij toen 2.5maand stilstaan onder 8volt zat en dus de cellen te zwaar belast werden als je ze op zou laden en weer gebruiken. Aan de hand van de BMS data kon ik zien dat de accu nog nooit vervangen was (althans BMS reset uitgevoerd). Gaf aantal dagen dat de accu in de wagen zat dat gelijk stond aan de leeftijd van de auto.

    SOC is iets wat de accu meet aan de hand van diverse metingen. Dat geef aan hoe vol de accu zit. Voltage is geen direct meeting voor hoe vol de accu zit.

    Jouw geval geef je zelf al aan dat je veel kleine stukken rijdt. Me accu van jaar oud en nu 10km op een dag rijden. Werkt start/stop na een week al niet meer.
    Start/stop is een systeem om de euro normen te halen niks meer dan dat.
    Mijn vorige accu haalde dus goeie 8jaar. precies wat een dergelijke accu zou halen in het algemeen.

    brandstofverbruik zal meer stijgen met korte stukken dan dat je bespaart met start/stop systeem. Rit van 30km heb keer gezien dat ik 1minuut me motor totaal uit heeft gestaan(peugeot 308t9 1.6hdi).
    Stationaair is het 0.5l/uur. dat houdt in dat ik een volle 0.01liter heb bespaard op 30km. op volle tank met 600km zou je dus 0.2Liter besparen.
    Met andere woorden 0.2l per tank beurt bespaar je. Dat is dus verwaarloosbaar, op snelweg 80 achter vrachtwagen rijden bespaar je meer brandstof mee.
     
    svennos, PhoenixNLx en M.Blaak vinden dit leuk.
  6. Conclusie: gewoon die accu houden. Wachten tot beter weer (scheelt ook met verbruik) en wachten totdat de accu het helemaal begeeft. Mijne heeft ook al een poosje geen start-stop meer gedaan merkte ik ook op.
     
  7. Bij mij zit de accu er al 8 jaar in nog steeds de eerste en de besparing die je haalt met start/stop ga je niet merken aan de pomp een keer meer de fiets binnen de stad levert je meer op dan een nieuwe accu.
     
  8. Zelf accu halen en erin zetten. Zelfs ik kan dat :mrgreen:
     
    svennos en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  9. Omdat wij vaak korte stukjes rijden rij ik altijd met 98 in de tank. Naar verluid zou dit voor minder verroeting moeten leiden. We hebben echt meer stil gestaan met draaiende motor, wat je kennelijk toch wel merkt. Wat ik met die E10 overigens niet begrijp is (maar dit is off topic) dat dit een hoger octaan gehalte geeft (ethanol/alcohol heeft een hoger octaan), dat zou toch juist beter moeten zijn voor het verbruik zou je zeggen...



    een 12V accu hoort een spanning af te geven rond de 12V, nieuwe/volle accu's geven ongeveer 12,7V en ze zijn "op" bij 11V, dan werkt de startmotor niet meer. Dus 12,7 is 100% en 11 is ongeveer 0%. bij 12,3 zit je ongeveer op 70%. De afgegeven spanning geeft dus wel degelijk een indruk hoe vol/goed de accu nog is. De tabel hier onder geeft een indicatie wat de spanning zegt over de staat van de accu. Mijn accu is niet meer hoger te krijgen dan 12,33V.
    [​IMG]

    niet alleen korte stukken, ook regelmatig langere stukken (30+ min reistijd als je door kunt rijden) maar dan staan we ook regelmatig stil in de file. 4 jaar lang heeft de start/stop het echt uitstekend gedaan, maar ik ben 't eens met je dat dit voornamelijk is gedaan voor de euro normen... Ik ben gewoon een beetje een purist.. het moet werken... en elke afwijking valt op..:lol:

    Dat heb ik gedaan op weg naar onze vakantie bestemming, inclusief aanhanger op de Duitse autobahn.... dodelijk saai maar wel 986 km op 48 liter gereden :lol::clap:

    Ik ben er ook echt van overtuigd dat de accu vervangen geen probleem is, ook het resetten niet echt (met alle hulp uit dit forum) het enige waar ik dan nog een beetje mee zit, die Varta is 65Ah, de huidige accu (ook Varta overigens) is 60Ah... Ik hoop dat dit zich vertaalt in het monitoring systeem.

    Ik ga 'm eerst wel even resetten en zien of dat werkt, als het Start/stop systeem er snel weer mee uitscheid dan zet ik er zelf wel een nieuwe accu in. Ik vind 2 tot 2,5x de prijs bij de dealer wel een beetje te veel...

    Iedereen bedankt voor jullie reacties!
     
  10. Let op, waarschuwing van een Ford monteur in een van de eerste posts: Let op, het onnodig resetten kan ook nadelig zijn. Dus alleen dien als de accu vervangen is
     
    svennos vindt dit leuk.
  11. @svennos
    Je hebt diverse loodaccu technieken, van de wel bekende oude loodaccu. naar loodaccu waar zilver bij wordt gebruikt. Dit zorgt ervoor dat er meer ampère getrokken kan worden. Hierdoor ligt de koude startstroom hoger.
    Dan heb je nog AGM en EFB accu. die zijn ook weer anders.
    vroeger was dat lijstje dus ook de duimregel bij iedereen. echter was het ook dat accu oplaad vanaf 12.8v tot aan 14volt.
    Met de AGM en EFB moeten anders opgeladen worden voor langste levensduur. Bij mij laat de accu met 15V.
    Daarom kan er ook geen gewone accu in ivm die kapot gaat door het opladen bij hogere voltage.
    mijn accutest gaf aan dat me spanning 12.3volt is, volgens je lijstje 70% echter me gemeten SOC is 50%. heb al vaak gehad dat ik op 30% zit of lager met me oude accu.
    Vandaar dat ik zei voltage is niet direct te koppelen aan bepaalde SOC.
    een ouderwetse loodaccu als die 12.1volt is krijg je de motor nauwlijks bij gestart. heeft dan lage koude startstroom. terwijl de huidige technieken voor zorgen dat ook dan je prima kan starten.

    Met aanhanger en dan 1op20 rijden is helemaal niet verkeerd.
    heb keer dubbelasser achter me auto gehad zonder iets op. zelfs toen haalde ik 1op15 al niet bij 80kmh
    Mijn geval heb ik een 1.6 mogelijk dat jij een 1.0 hebt?
    Ja is dodelijk saai, maar voor brandstofverbruik is het beste wat je kan doen.

    als je hem reset denkt de computer dat hij nieuw is. geweldig om op dat moment te testen als start/stop werkt.
    Echter in loop van de tijd zal de BMS meten dat de accu niet nieuw is en dus zal hij alle gemeten waardes in loop van de tijd aanpassen en zal het s/s niet meer werken
     
    svennos vindt dit leuk.
  12. Ik had het gelezen, maar in mijn geval is de accu toch al niet meer optimaal. Ik zal m resetten als ie helemaal "vol" is volgens de huidige stand en dan even zien of de start/stop weer (even) werkt. Als dat niet werkt gaat er een nieuwe (echt volle) accu in en wordt ie weer gereset.

    kijk, die is interessant! Ja, dat is waar, met volt meting ga je uit van de SoH (state of health) van de accu, dat is ook waar ik op doelde. Het voelt ergens heel raar om een accu die nog 70% SoH heeft weg te doen. Het zou daarom een uitkomst zijn om de accu status te resetten zodat het systeem mogelijk die 70% SoH weer ziet als 100% SoC. Ik denk ook dat dit het risico is waar die monteur op doelde. Want het zou kunnen zijn dat het systeem hierdoor een diepere ontlading toestaat... dat kan je wel als risico zien omdat dan straks de motor uit slaat voor een stoplicht terwijl ie niet meer genoeg prik heeft om 'm te starten... Ik hoop dat de BMS dan idd snel genoeg is om op te pikken dat de accu niet nieuw is...
     
  13. Ik heb eind november een 74Ah accu laten plaatsen ipv de standaard 60Ah, maar de BMS nog niet gereset of ingesteld op deze nieuwe waarde. Ik wil dit weekend een poging wagen, waar moet ik op letten omdat de accu al enkele maanden in de auto zit?
     
  14. Als ik het zo kan inschatten moet de accu volledig geladen zijn.

    hier staat een stukje over de SoC en SoH
     
  15. Thanks, ik ga het lezen. Kijken of ik er wijzer van word :thumbup:
     
  16. @svennos
    SOH is ook weer niet aan voltage gekoppeld.
    mijn accutest die ik toendertijd heb gedaan was om precies te zijn als volgt
    internal R = 4.4mohm
    12.3volt 700CCA
    charge = 50% (SOC)
    Health = 100% (SOH)
    resultaat is good/rechachrge.
    Good ivm cold crank amp gehaald wordt.
    recharge ivm voedingspanning wat hoger mag liggen.

    Daarnaast heb ik met nieuwe accu gehad dat hij smorgens 12.6volt was en start/stop werkte
    Dacht zelf 12.4volt het nog steeds werkte nadat je auto gestart had.
    zelfs spanning van 12.0volt gehad terwijl zonder probleem kon starten.
    Al die voedingen zijn gemeten bij sigarettenaanstekker (usb lader in zit). Deze zijn tevens gelijk aan wat ik met forscan direct op de bms uitlees.
    Deze voedingen zijn wel voordat ik auto op contact zet of start. alleen auto open gemaakt en ingestapt
     
  17. Heb net de accu doorgemeten met een multimeter en die gaf 21,23V aan. Zo'n 60% geladen dus volgens bovenstaand lijstje. En nu? Heb geen acculader en vraag mij ook af of ik de auto rijdend kan bijladen naar 100% nu er een zwaardere accu inzit (74Ah ipv 60Ah). En, als dat wel kan, hoe lang/ver rijden moet ik dan aan denken?
     
  18. @Kludrex dat zou ik ook echt niet weten, kom ook net weer eens kijken. Heb wel eerder gelezen dat men de accu aan een lader leggen.

    @trucker0werner dat heb je uitgelezen met obd reader? Ik heb hier een elm327 liggen die t prima deed op de focus 2, werkt die ook op de focus 3?
     
  19. heb zelf obdlink mx maar dat is ook op basis van elm327, enig verschil is dat ik met die ook CAN accessoires kan uitlezen automatisch. schakelt zelf over.
    elm327 werkt dus gewoon op focus 3, heb je geen schakelaar die automatisch van HS can naar MS can kan gaan. dan kun je alleen HS can uitlezen en daar zit bms niet bij uit me hoofd.
    HS can zijn de belangrijkste computers waaronder, motor,abs,instrumentenpaneel.

    @Kludrex
    heb je ingesteld dat je een grotere accu hebt gemonteerd. zo nee dan zou hij nooit goed opgeladen worden verwacht ik.
    21.23v moet denk 12.23v zijn. dit kan van 2uur duren voor je hem echt vol hebt.
    keer kaart update gedaan en was toen 2uur onderweg totaal waar toen de s/s wel werkte. laadspanning was toen naar 14volt gezakt normaal is het standaard 15volt of keer wil het zakken naar 14.6V
    als accu leeg is dan is de vuistregel dat je half uur moet rijden om voldoende energie weer in de accu te hebben en zo te kunnen starten wederom.

    Toen ik me distributieriem deed, heb ik hem ook aan de lader gehad. puur omdat ook de auto van slot af was. gevolg dat na reparatie s/s weer werkte en me voedingspanning zelfs 12.6v aangaf (accu werd niet opgeladen ivm hij meet dat hij 100% al is).

    dit is wel allemaal met accu van jaar oud. met oude accu had ik 12uur gereden naar vakantie en toen heeft s/s 1x gewerkt om daarna niet meer te werken. Alleen sta dan ook altijd met ingetrapte koppeling voor de stoplicht, dus of het zou werken op dat moment weet ik vaak ook niet.
     
  20. #100 Kludrex, 20 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2021
    Dat moet inderdaad 12.23V zijn ja. En ik heb niet ingesteld dat er een grotere accu inzit. Ik vraag me af of je dat met een volle accu moet doen of niet...

    Misschien zou het wel kunnen. Eerst de grotere capaciteit ingeven, daarna accu volrijden en dan pas de BMS resetten.
     

Deel Deze Pagina