1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Remschijven en blokken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Icepegel, 8 apr 2024.

  1. Aangezien mijn zoekopdrachten niet veel opleverden stel ik de vraag hier maar..

    Pas merkte ik dat na flink remmen en dan echt flink, mijn 2e druk op het rempedaal bijna niets deed. Ik schrok hier best wel van. Nu moet ik wel zeggen dat ik in DLD reed en dus flink de vaart erin had. Ik weet dat 10k km terug mijn remblokken voor zijn vervangen, maar nu twijfel ik of de schijven ed ook nog wel goed zijn, of dat ze te heet werden?

    * Wat is de minimale vereiste dikte voor de remschijven voor en achter?
    * Ik zag dat de schijven achter kleiner zijn dan voor, kan ik deze upgraden naar grotere schijven? Of moet ik dan ook grotere remklauwen en blokken hebben?
    * Hoe zie ik of de remblokken af zijn?
    * Ik twijfel tussen Brembo en EBC (BSD/GD/USR) voorkeur?

    Het gaat om een fofo 2015 ST
     
  2. Heb je de Performance remmen? Heeft namelijk een andere grootte dan de normale remmen van een ST
     
    Icepegel vindt dit leuk.
  3. Poeh geen idee joh. Dan zal ik ze moeten opmeten..
     
  4. Achter zijn de remmen altijd kleiner. De rede is met remmen duikt de wagen naar voren. Hierdoor minder gewicht op je achterwielen, met gevolg dat je achterwielen sneller blokkeren. Meeste gevallen remt voor 60a70% ten opzichte van totale remvermogen.

    Grotere remmen achter verandert niks aan het remmen. Alleen dat je remmen te effectief zijn en je abs de remdruk naar achter sneller terug brengt om blokkerende wielen te voorkomen.

    Remschijven is bij dikteafname van 2mm advies om mee te vervangen bij remblokken vervangen.
    Enige dat zou kunnen is dat schijf een opstaand randje krijgt en hierdoor ijzer op ijzer komt. Ijzer oo ijzer kan zelfs beter remmen alleen eet je metaal wel echt op. Daar blijf je niet lang mee rijden. Ook dat je trillende rempedaal kan krijgen.

    Opstaand randje kan met nieuwe blok betekenen dat ze moeten inlopen.

    Erin duitsland moet je niet denken van nu mag ik. Want je moet zorgen dat je afremt op motor en niet gaat remmen.

    Zelfs bij sportauto worden de remmen dan behoorlijk warm. Moet je daarna weer hard remmen dan kom je vaak bedrogen uit met remmen.
    Zelfs keer gehad met mij focus mk1 dat er zelfs rook van de remmen kwam van de hitte. Remde niet meer exht. Maar na rustig rijden was het weer goed.
     
    Icepegel vindt dit leuk.
  5. Wanneer is de remvloeistof voor het laatst vervangen/ververst? Wellicht vapour-lock?
     
    Edgar Focus en Icepegel vinden dit leuk.
  6. Als de remblokken echt heet worden loop je het risico dat de lijm in de remblok gaat vloeien en naar het oppervlak trekt hierdoor glazuren de remvoering en ontstaat fading. Meestal verdwijnt dit wel weer na een tijdje door slijtage maar fijn is het niet.
    Ga je geregeld dergelijke acties ondernemen dan kun je beter naar andere blokken zoeken die een hogere temperatuur aan kunnen.
     
    Edgar Focus en Icepegel vinden dit leuk.
  7. #7 Dennis182, 9 apr 2024
    Laatst bewerkt: 9 apr 2024
    Hoe oud is je remvloeistof?
    Dat is vaak het grootste probleem: vocht in remvloeistof waardoor het kookpunt te laag wordt.
    Hard remmen = koken en dus luchtbellen in je remvloeistof. Lucht is makkelijk samen te drukken dus je kan dan je rempedaal indrukken wat je wil, remmen doet hij dan niet meer.
     
    Icepegel en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Als je niet weet hoe je remblokken op slijtage controleert breng hem dan naar de garage.
     
    focusonben, Icepegel, M.Blaak en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. @Dennis182
    Lucht is WEL samendrukbaar en dat is nu net het probleem bij kokende remvloeistof
    Alleen verwacht ik niet dat dat met een keer hard remmen voor komt meestal wordt dit pas een probleem bij langdurig remmen en verdwijnt ook weer als de temperatuur zakt in de remklauw. Maar het is zeker goed om er eens naar te kijken en te testen.
     
    Icepegel en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. De dampbellen zijn juist heel goed samendrukbaar, dat is het probleem dan ook. We noemen dit ‘vapour-lock’, zoals hierboven genoemd. @Icepegel kan dit het geval zijn?
     
    Icepegel, Dennis182 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  11. Een bezoekje aan de garage m alles ff te laten checken kan geen kwaad. en idd laat je remvloeistof of controleren of verversen.
     
    focusonben, Icepegel en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. @paul vingerhoets
    fading is eigenlijk dat toplaag van remblok tee warm wordt en dan door de hitte verglaast.

    remvloeistof zou ook zomaar iets mee te maken kunnen hebben. Dat kan zomaar bij de remklauw even te hoog geweest zijn
    dot4 kookt bij 233graden en als er 3% vocht in zit kookt het al bij 150graden.
    Als je met hoge snelheid vol in je remmen gaat heb je al snel 100bar druk in je remsysteem. Op zulke druk is kookpunt velen malen hoger, zo kook water bij 3 bar pas tegen de 130graden. Dit is ook de rede dat je nooit koelvloeistofreservoir ibj warme motor moet openen, dit ivm druk in systeem zit dat oploopt tot 1bar.
     
    Icepegel en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Als het 1 stevige remactie is geweest zullen de blokken flink heet zijn geworden en moet je de oorzaak daar zoeken.
    Stuk rustig rijden totdat ze weer af zijn gekoeld en dan moet alles weer in orde zijn.

    Bij twijfel over de leeftijd van de remolie deze ook direct mee vervangen als je iets aan de remmen gaat doen.
     
    gerardTDCI, Icepegel en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. fixed that :)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. als de ST vanuit de fabriek is geleverd met 19" velgen dan heb je Performance remmen.
     
  16. Nee heb 18 inch velgen fabriek af.
     
  17. dan heeft een upgrade naar Performance remmen niet zoveel nut mijn inziens.
    je kan dan beter investeren in gegroefde/geboorde schijven met goede remblokken.
    (Performance remschijven zijn net iets groter maar zeer lastig te verkrijgen en al helemaal niet in Brembo of gegroefd/geboord)
     
    Icepegel en Edgar Focus vinden dit leuk.
  18. Is er ondertussen duidelijk wat het probleem heeft veroorzaakt?
     
  19. Onder mijn RS heeft ik EBC geperforeerde schijven rondom met Yellow Stuff blokken , remt bizar .
    Prijs valt ook wel mee bij Fine Line Imports uit Almere
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  20. ik heb geen idee welke maat schijven er onder een RS zitten.
    volgens mij heb ik 335 mm en normaal is 330 mm bij de ST
    die 335 mm in 5x108 konden wij toen niet vinden in after market.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina