1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rempedaal doet vreemd

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rammillius, 13 jun 2012.

  1. Hey alle,

    Sinds een weekje of zo doet mijn rempedaal vreemd. Voordat ik mijn auto start druk ik de koppeling en rempedaal in. Echter het rempedaal wil niet meer naar beneden. Dit gebeurt pas na het omdraaien van de sleutel.

    Ook kon ik, na het rijden, de rem "oppompen" als een luchtbed tot die wederom niet meer naar beneden wou gaan.

    Waar kan dit aan liggen?


    Gerco.


    (ps type is een 1.6 TDci 90 pk uit 2007).
     
  2. " Oppompen " is normaal.
    Voor de rest :weetikniet:
     
  3. Dat je m niet naar beneden kan drukken is de rembekrachtiging. Normaal gesproken blijft die gewoon op druk als je de motor uit hebt en het rempedaal met rust laat.
    Ik meen me te herinneren dat er eerder iemand met hetzelfde probleem zat. Ik kan me daar alleen de oplossing niet meer van herinneren.
    Het oppompen is idd normaal, een keer of 4-5 en dan lukt het niet meer zo makkelijk.
     
  4. zit er niet een klepje in de rembekrachtiger (tussen bekrachtiger en slang) die het vacuum vasthoudt? Als die lek is loopt de onderdruk in de bekrachtiger weg en wordt je pedaal 'hard' als je hem intrapt.
     
  5. Heb dit ook met m'n Fiesta uit 2010. Geen idee of het zo hoort, zolang ie maar goed remt als de motor aan staat :P
     
  6. Dat doet die gelukkig nog :D


    Gerco.
     
  7. normaal gesproken moet je je rempedaal ongeveer 2x in kunnen trappen om hem
    op te pompen, zodra je hem start, hoort hij te zakken.
    Misschien een luchtbelletje erin gekomen? heb je je vloeistfoniveau al gecontroleerd?
     
  8. Ik heb het zelfde probleem, zolang de motor niet draait dan gaat het remmen verrekt zwaar alsof de rempedaal niet naar beneden wil, zodra de motor draait is het over en dan remt hij zoals die moet remmen. was voor mij eerst ook wat vreemd.
     
  9. De rembekrachtiger werkt op vacuum. Dit vacuum word gecreeerd op verschillende manieren.

    Bij benzine motoren is er een vacuum aanwezig in het inlaatspruitstuk maar wel alleen als de gasklep gesloten is. Dit word ook gebruikt voor de rembekrachtiger.

    Bij een diesel is er geen gasklep, dus geen vacuum in het inlaatspruitstuk.
    De oplossing hiervoor is een vacuum pomp.

    Je rijd in een diesel, dus heb je een vacuumpomp.

    Deze pomp levert bij draaiende motor altijd een vacuum, dus altijd rembekrachtiging als de motor loopt.

    Zet je de motor nu uit, stopt de pomp en is er geen vacuum meer.

    Omdat dit zou betekenen dat je dan na het startten van de motor niet direct rembekrachtiging hebt, en je misschien de auto niet op de handrem hebt, de koppeling en het rempedaal intrapt om te startten, zou het dus kunnen gebeuren dat de auto gaat rollen, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

    In de leiding tussen de vacuumpomp en de rembekrachtiger zit een 1 richtingsklep gemonteerd zodat het vacuum wel aan de rembekrachtiger kan zuigen, maar niet weg kan vallen als de pomp niet meer draait. Hierdoor heb je tijden het startten wel gelijk een rembekrachtiger.

    Als je nu tijdens het startten merkt dat het rempedaal meteen zwaar gaat, maar na 5 seconden lopen van de motor wel weer ''normaal'' aanvoelt, zou dit betekenen dan het 1 richtingsklepje stuk is.

    Doordat je vaak achter elkaar op het pedaal trapt verdwijnt het vacuum en kan de pomp dit stationair niet bijpompen en kan je het pedaal dus oppompen....


    Conclusie; ik denk dat het 1 richtingsklepje in de vacuumleiding van de vacuumpomp naar de vacuum-rembekrachtiger kapot is.....
     
    Bolbo vindt dit leuk.
  10. Ik zal dan ook even naar het klepje gaan kijken. Bedankt voor je informatie
     
  11. Is zo'n reparatie duur? Klinkt als 1 2 3 werk.


    Gerco.
     
  12. Ik zou niet weten wat die leiding met klepje kost maar het werk zal het zeker niet zijn.
     

Deel Deze Pagina