1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Remblokken voor vervangen is dit goed te doen??

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Kombikart, 26 nov 2009.

  1. Hallo Focusgekken.

    Zag met het wisselen naar winterbanden dat voor de remblokken minder worden.

    Nu heb ik ze bij mijn vrouw der Micra in het voorjaar zelf vervangen wat erg makkelijk was.
    Hoe zit het met de focus van 2002 aan de voorkant.
    Is dit zonder speciaal gereedschap makkelijk te doen en waar moet ik op letten.
    Heb al zitten zoeken op het forum maar daar staat geen handleiding op van dit karweitje.

    Gr Fred
     
  2. Ik heb ze bij de mijnes ook zelf vervangen, zonder problemen :D
    Heb het samen met de schijven gedaan, lekker op het gemakkie, uurtje per kant ;)

    Kan me trouwens nog wel herinneren dat ik een speciaal maatje inbus moest kopen om de remklauw los/vast te maken, weet alleen de maat niet meer...
     
  3. de maat inbus weet ik ook zo niet, maar het is zeer simpel zelf te doen ;)
     
  4. Volgens mij is dat inbus maat 7 bij een type 1
     
  5. Klopt, is wel een aparte maat inderdaad.
     
  6. Inbus 7 is het is bijna bij alle merken als het inbus is.
     
  7. En inbus 7 zit vaak niet bij die setjes van de bouwmarkt. Heb met een haakse slijper van inbus nummer 8 een 7 gemaakt :cool:.

    En vervangen van blokken (en schijven) is zeker prima zelf te doen.
    Let wel goed op dat je de remklauw niet laat hangen op de remleiding.
     
  8. Het is dus makkelijk te doen lees ik hier.
    Die imbus 7 heb ik hier wel. Die maat zit toevallig ook op de exenters van een Tonykart voor om de sporing af te stellen.:rock:

    Kan ik de zuigers zo terug duwen of moet ik die met een speciaal gereedschapstuk draaien.

    Had de dealer gebelt uit nieuwsgierigheid over de prijs. 147 euro ex btw. Die zijn gek zeg. Daar doe ik het zelf dan wel voor.

    Wat kost een los setje blikken bij de automaterialenzaak ongeveer???

    Gr Fred
     
  9. Je kan de zuiger het beste terugduwen als de klauw los is en de binnenste blok er nog aan. Dan kan je met een beetje grote lijmtang de zuiger voorzichtig terugduwen.

    Volgens mij moet je met 40 a 50 euro wel klaar zijn en dan in een half uur tot een uur moet het spul er toch wel onder zitten.
    En misschien nog een paar euros voor remreiniger en kopervet (maar die heb je misschien al in huis toen je de nissan hebt gedaan.)
     
  10. Dat heb ik hier wel. Das geen punt.

    Als het weer het toe laat ga ik van het weekend ff sleutelen. Bedankt voor de info allemaal.

    Gr Fred
     
  11. hoi kombikart kijk hier maar eens even scrollen dan zie jet het tooltje wat ik gemaakt heb
    om de cilinder terug te drukken.
    er zijn er ook bij die er een tang opzetten ,maar dan heb je kans dat je de cilinder beschadigt.

    http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=3167&page=57
     
  12. Succes !

    En vergeet niet na het monteren het rempedaal een paar keer in te drukken voor je gaat rijden.
     
  13. Let er ook op dat door het terugduwen van de zuigers het vaatje van de remvloeistof niet overloopt. Ik kon de zuigers overigens na het verwijderen van de remblokken eenvoudig met de hand terugduwen. Ik betaalde voor een setje sport remblokken (het merk weet ik niet meer) net iets meer als 50 euro.
     
  14. Als je achter ook remblokken hebt dan moet je de zuigers al draaiend terug drukken.
     
  15. Bedankt voor alle goede tips. Dit gaat zeker lukken. Het is niet de eerste keer dat ik ze vervang, maar wel van mijn Focus. Zodoende vraag ik het hier ff.

    Gr Fred
     
  16. Net ff de Fofo door de Apk getrokken bij Euromasters. Hij rolde er zo door heen. Meteen gevraagt wat nieuwe set voorblokken kost bij hun.
    79 euro incl montage. Daar mag hij ze er donderdag voor opzetten. Losse set was ong 50 euro bij de Brezan, dus voor die 29 euro maak ik mijn handen niet vuil.
    Ik ken de eigenaar goed en die maakt altijd een goede prijs voor mij. (af en toe een doos chocolade bollen doet wonderen)

    Ga wel ff meteen mee kijken zodat ik het evt een volgende keer zelf kan doen.
    Hij gebruikt de zelfde blokken als ik zou hebben gedaan, omdat ze daar alle onderdelen van Brezan krijgen.
    Het zijn blokken van Delphi. Volgens die man van Brezan midium harde blokken die probleemloos zijn.

    Gr Fred
     
  17. Fred, voor dat geld zou ik ook niet moeilijk doen inderdaad.
    Alleen ben ik zelf niet zo'n fan van universele remblokken.
    Mijn ervaring is dat deze snel piepen en dat de levensduur niet zo lang is als bij originele blokken. Maar weet niet hoe dit bij de Focus is, dus wat is de ervaring van andere hier?
    Het verhaaltje dat de onderdelen van dezelfde band komen en alleen een andere verpakking hebben heb ik al te vaak gehoord om dat te geloven.

    Beetje extreem voorbeeld: Universele remblokken trapte ik op zandvoort binnen 2 middagen weg. Originele remblokken deed ik 6 middagen mee en dat terwijl ik juist verder was in de cursus en dus harder reed. ;)
    Aangezien je karter bent, neem ik aan dat je wat hogere eisen stelt aan je remmerij.
    Ook voor op de openbare weg. ;)
     
  18. Dat verhaal van piepen en zo dat houd ik zeker in mijn achterhoofd.
    Ik laat ze er gewoon opzetten en kijk het ff aan. Mocht het niks zijn dan kan ik altijd een setje van Ford er onder zetten.
    Die afspraak heb ik ook met die knakker van Euromasters. Bevallen ze niet krijg ik mijn centen terug.

    Die universele onderdelen worden trouwens vaak ook door de dealers gebruikt.
    ik heb nl al verschillende keren een monteur van een bep automerk daar bij Brezan gezien die onderdelen kwam halen.

    Levensduur en remkracht tellen hier ook wel mee. Met deze eerste vanaf de fabriek geleverde set doe ik al 120000km en ze zijn nog niet op. Remmen nog als de beste.
    Denk dat er nog 1/3 op zit. Wissel ze eigenlijk alleen preventief nu om ze niet helemaal op te rijden.

    Ja racekarts, daar zit ook veel verschil in vwb remmen.
    Sinds Junie doen wij ook Tonykart en Kosmic karts verkopen. Dat is een italiaans zeer goed produkt, maar vreet remvoering. Remt wel als een gek.
    Setje rondom kost bijna 200 euro. 2 voorremmetjes en 1 achterrem.
    1 dagje en ze zijn weg :thumbs:

    Gr Fred
     
  19. Dat klopt. Dealer komen ook bij brezan. Maar bijv voor boutjes, moertjes, schroefjes, etc. Of ze hebben een vreemd merk auto in de werkplaats staan.
    Uitzonderingen daar gelaten, monteren dealer het liefst natuurlijk hun eigen onderdelen omdat ze op de reparatie garantie moeten geven. En niet te vergeten de dealers moeten een onderdelen quota halen.
    Maargoed, er zijn wel is uitzonderingen die sporadisch voorkomen.

    Maar ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn mbt de universele remmerij. ;)
     
  20. Donderdag zitten ze er in. Ik ga ze eerst eens ff gebruiken zodat ze goed ingesleten zijn om een goed oordeel te geven.
    De ervaring op de Micra van mijn vrouw zijn eigenlijk goed. Ik merk geen verschil in vertragen. Piepen doen ze ook niet.

    Ik laat het hier wel weten.

    Gr Fred
     

Deel Deze Pagina