1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Remassistentie bij noodstops (EBA)

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door i-am-will, 29 jun 2018.

Tags:
  1. Nu heb ik altijd gedacht dat er remassistentie bij noodstops (EBA) op mijn Focus Wagon uit 2014 (Ecoboost Plus model) zat. Mede omdat het in 2014 toch redelijk standaard was op een beetje auto en ik destijds best goed heb gekeken wat er allemaal op zat en net dat systeem toen in het nieuws wat bij een ander merk die auto's had verkocht waar het op had moeten zitten maar het er niet op bleek te zitten.

    Recent had ik een gevalletje noodstop en ik kan niet zeggen dat ik iets heb gemerkt van hulp vanuit dit systeem (sterker nog: m'n remafstand vondt ik verdacht lang en m'n knipperlampen gingen ook niet aan terwijl ik vanuit 120 toch bedoelt maximaal terug ging naar 0).

    Ik heb geprobeerd een beetje terug te zoeken of EBA nou op dit model zou moeten zitten of niet, maar kan alleen op de site van de dealer hier over vinden. Bij Ford zelf op de site of in de oude (zelfs bij het nieuwe model) in de prijslijsten staat niets hierover. Alleen ABS en EBD (remkrachtverdeling).

    Dat zet mij toch aan het denken: zou dit er wel op moeten zitten? Iemand met expertise toevallig die hier iets nuttigs over kan roepen?
     
  2. Denk dat je verward bent met andere systeem.
    als je driver assistance pack hebt.
    dan heb je camera en radar in je voorruit zitten. anders alleen regen/licht sensor.
    Je hebt dan op je instrumentenpaneel ook een meldingvan hoe hard je mag rijden op de snelweg.
    wanneer je dit hebt kan en zal de auto een noodstop maken als jij niet op tijd remt.

    echter bij de eerste systemen werkt dit alleen onder de 50-60km/h niet bij volle snelheden. dit heet citystop, remt af als er een kind oversteekt. maar rijdt stopt niet als je met 120km/h rijdt en er gebeurt iets vlak voor je

    Zoals ik zeker weet bij peugeot is dat het zelfs na 1 sec. volledige rem los wordt gelaten, na een noodstop moment. dit is puur ivm de bestuurder dan het al over moet nemen.
    tegenwoordig is door verfijning het zo goed dat een auto van 120km/h tot stilstand kan komen

    voor de rest een systeem dat bij vol remmen, automatisch meehelpt om harder te remmen ken ik helaas niet.
    weet dat bij tesla een rembekrachtiger gebruikt word die rempedaal meehelpt maar dus ook direct zelf kan bedienen.
    bij andere merken zou de pomp in je abs/esp unit het moeten oppompen.
     
  3. #3 Davendre, 29 jun 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2018
    ...
     
  4. Brake Assist is iets dat al in onze Renault Clio uit 2002 zat en die had geeneens ESP.
    Het is een systeem dat detecteert hoe hard en snel jij het rempedaal in trapt. Als de auto denkt dat jij dat niet ver genoeg doet hij omdat het op een noodstop lijkt zal hij zelf meer remdruk opbouwen.
    Zo'n systeem is al jarenlang gemeengoed in veel auto's omdat het gewoon onderdeel van het ABS is.

    De Focus zou dit gewoon moeten hebben volgens mij.
     
  5. #6 trucker0werner, 30 jun 2018
    Laatst bewerkt: 30 jun 2018
    als je idd de wiki naleest zouden alle nieuwe auto's het moeten hebben na 2009 (weer wat geleerd)
    er zit echter wel een maar aan

    de punt is wat is een nieuwe auto. wanneer wordt dit als nieuwe auto gezien.
    kort voorbeeld R134A en R1234yf
    in 2011 of daar in de buurt moesten allen nieuwe auto's R1234yf hebben als aircomiddel, echter omdat mercedes oude platform gebruikte konden ze toen nog R134A gebruiken.
    Peugeot 308 t9 was nieuw platform en dus alleen toegestaan voor R134yf

    omdat de focus mogelijk zelfde platform gebruikt als de focus mk2 dan zou je dus het niet verplicht zijn.
    Tevens als ik de wiki lees is het niks meer dan hoe sneller je pedaal intrapt hoe krachtiger hij is.
    zou je langzaam 15cm intrappen of volle snelheid 15cm intrappen. dan zou hij in tweede situatie hogere remdruk opbouwen en dus remmen.
    bij een tesla is het idd als je hem snel intrapt trap je hem makkelijker verder in dan wanneer je het rustig opbouwd.
    dat gebeurt door de electrische rembekrachtiger. of dit ook zo kan met de vacuumrembekrachtiger geen idee. maar zou zomaar kunnen

    edit:
    zie net het volgende filmpje, dit is dus idd mogelijk via de vacuumrembekrachtiger, rede is door snel intrappen heb je last van inertia van pedaal wat ander werking van de bekrachtiger zou kunnen veroorzaken. In filmpje zie je dat hij velen malen meer bekrachtigt word
    gevolg veel efficienter remdruk opbouw
     
  6. Het kan ook door het ABS geregeld worden. Het ABS heeft een pomp die onhafhankelijk van de rembekrachtiger druk op kan bouwen. En tegenwoordig zeker met ESP systemen waarbij de auto sowieso zelf remdruk op kan bouwen.
    Allemaal techniek die al 20 jaar bestaat en de Focus en C-Max hebben die voor zover ik weet ook.
    Knipperende alarmlichten staan los van het systeem dat is alleen bij sommige merken een indicatie dat er hard geremd is.
     
  7. #8 i-am-will, 5 jul 2018
    Laatst bewerkt: 27 feb 2020
    ...
     
  8. #9 i-am-will, 9 feb 2019
    Laatst bewerkt: 27 feb 2020
    Pak net toevallig de brochure van MY 2014 NLD nl erbij en ja hoor: Intelligent Protection System (IPS) zou moeten omvatten Antiblokkeerremsysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling (EBD) en remassistentie bij noodstops (EBA) (inclusief ESP).

    Zou al op de Ambiante hebben moeten zitten (dus ook Trend, Ecoboost Edition, Titanium etc).

    En die knipperend lampjes? Ondanks dat het er los van staat is het volgens die brochure ook standaard geweest op alle modellen:
    Emergency Brake Lights Automatische inschakeling van knipperlichten bij hevig remmen.
     

Deel Deze Pagina