1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ratelend geluid in de aandijving ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hamburgert, 16 sep 2010.

  1. Beste mede Focus liefhebbers,

    Ik heb sinds kort een ratelend geluid ergens in de aandrijving, denk ik.
    Mijn garage (waar ik al meer dan 10 jaar kom) zegt dat het uit de bak komt, maar ik wil graag ook van jullie expertise gebruik maken.
    Er is al een siliconen additief aan de bak toegevoegd, maar geen verbetering.

    De volgende feiten:
    -Bij stationair geen geratel, maakt niet uit of de versnelling is ingeschakeld of dat de koppeling is ingetrapt.
    -Tijdens het rijden de gehele tijd geratel, hoe sneller ik rijd hoe erger het gerateld (moet echt de radio soms flink harder zetten)
    -Tijdens het rijden de koppeling intrappen en/of de versnelling in zijn vrij zetten hoor je het ook nog (nu specifiek omdat de motor minder geluid maakt)
    -Bij sturen naar links of rechts wordt het niet erger of minder.
    -Als de auto omhoog gekrikt is kan ik beide assen een klein stukje ronddraaien (weet niet of dit zo hoort)

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
     
  2. is je tussenaslager (mooi scrablewoord) nog wel goed??

    dit lager zit op de aandrijfas die naar het rechtervoorwiel gaat (bijrijder dus)
     
  3. misschien homokineet aan de wiel zijde
     
  4. Homokineet denk ik niet. Die had je vast eerder op gemerkt (vooral met de ramen naar beneden), want die beginnen te ratelen bij het insturen. Als ze ook al bij rechtuit rijden ratelen, is het wel heel erg. Maar dat betekent dat je hoezen ook gescheurd moeten zijn. Dat kun je zo zien, of even achter je wiel aan de hoezen voelen of ze vettig zijn. Als het tijdens het rijden in zijn vrij ook is, dan moet je het denk ik ook in de aandrijfassen zoeken, naar de wielen of versnellingsbak. Maar zoiets is lastig te beoordelen zonder het in de praktijk te horen. Als je de auto opkrikt aan de voorzijde en je zet hem in zijn vrij en laat de voorwielen handmatig even flink draaien, hoor je het dan ook? Misschien is het anders ook een idee om de auto goed stabiel op as-steunen te zetten en iemand rustig de auto te laten lopen in de versnelling en dan zelf zoeken/luisteren waar het vandaan komt?
     
  5. dank voor de snelle reacties.
    Ik heb inderdaad de auto aan de voorkant even omhoog gehad en de wielen laten draaien maar was ook nog best moeilijk te beoordelen (ik durfde ook niet onder de auto te liggen.
    Hoe kan ik trouwens merken of de tussenaslager is vergaan ?
     
  6. #6 Denz, 17 sep 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2010
    Die zou je dan juist moeten horen als je het wiel vrij (handmatig of in versnelling) laat draaien zoals ik het eerder omschreef. Uit je blok steekt de aandrijf-as, daar begint eerst het lager zoals Michael die noemt. Dan krijg je de as, en vervolgens de homokineet. Enne... nooit onder een auto gaan liggen met alleen een krik! Gebruik as-steunen. Kosten zo weinig, en komen zo vaak van pas als je zelf sleutelt! Al is het maar om de olie te verversen..
     

Deel Deze Pagina