1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ratelend Geluid Ford Focus ST 125PK (2019)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door OneStepAhead, 30 aug 2020.

  1. #1 OneStepAhead, 30 aug 2020
    Laatst bewerkt: 30 aug 2020
    Wij hebben twee (2) weken geleden een vrij jonge Ford Focus ST 125PK (2019) aangeschaft bij een niet-merkdealer.

    Bij afhalen na de afleverbeurt allereerst hetvolgende: Mijn vriendin wil met de auto wegrijden (ik stap in onze andere auto) en blijft vervolgens een tijdje staan.. "Noodoproepsysteemstoring, onderhoud zsm". Wij halen de verkopers erbij en die gaan vervolgens met de melding aan de slag 'terwijl de motor draait'. Wij wachten buiten en het valt ons op dat de auto ontzettend ratelt. Wij vragen dit na de bij de verkoper en die geeft aan dat het hen ook was opgevallen tijdens de afleverbeurt. Zij hadden hierover contact gehad met **Ford dealer plaats Z** en die zouden naar eigen zeggen bezig zijn met een oplossing. De auto zou een ratelend geluid produceren terwijl de auto in zijn vrij zou staan met de koppeling 'niet' ingetrapt. Onze auto doet dit idem. Wij zouden volgens hen binnenkort een oproep van Ford kunnen verwachten voor een oplossing voor dit euvel. Zij hebben vervolgens de melding over het veiligheidssysteem uit de auto gehaald met behulp van de ODB2 poort en de auto meegegeven.

    Ik besloot in onze tweede auto naar huis te rijden, mijn vriendin in de Focus.

    Eenmaal thuisgekomen vertelt mijn vriendin dat ze met door de stad heen rijden veelvuldig een gek geluid hoorde met het doortrekken van de auto; 'een luide brom'. Zij dacht zelf dat dit wellicht de turbo zou geweest kunnen zijn. Ik ben zelf een stukje gaan rijden en mij viel precies hetzelfde op. Een flinke resonantie/brom tussen de 2500 - 2800 rpm, meest waarneembaar bij de derde versnelling of hoger (half tot vol gas door deze band heen). Boven de 2800 rpm verdwijnt de brom en klinkt de auto normaal.

    Ik ben de maandag na het ophalen van onze auto gelijk naar een Ford dealer gegaan bij ons in de buurt om dit te laten nakijken. Onderstaand wat er heeft plaatsgevonden. Dit is tevens de e-mail die ik naar klanten@ford.com heb gestuurd.

    Iemand anders met deze klachten? Ford wil telefonisch niets loslaten, ik wil het er niet bij laten zitten. Wat denken jullie, gevalletje Bovag?

    i.v.m. herkenbaarheid en om de dealer niet te schaden heb ik de namen vervangen voor dealer R, dealer Z.


    Geachte meneer/mevrouw,

    Vorige week hebben wij een Ford Focus ST 2019 1.0 Ecoboost aangeschaft en opgehaald. De auto is het 2019 ST model uit de maand april met ongeveer 40.000km op de teller. Pakweg 1 jaar en 4 maanden oud.

    Toen we de auto na de afleverbeurt kwamen ophalen viel het ons op dat de auto een ratel maakt bij stationair draaien in ‘zijn vrij’ terwijl de koppeling niet wordt aangesproken. Tijdens de proefrit de week daarvoor hebben wij dit niet gehoord, omdat wij met de ramen dicht hebben gereden. Dit is een vrij luide ratel en verdwijnt zodra de koppeling wordt ingedrukt. Tijdens optrekken of schakelen is de ratel niet waarneembaar. Echter bij het doortrekken bij een toerental van 2500 – 2800 rpm is er wel een hard geluid - een zoem of brom als het ware - waarneembaar door de hele auto heen en verdwijnt boven dit toerental.

    De dealer heeft bij afleveren verteld dat zij het geluid ook hadden geconstateerd tijdens het rijklaar maken en hebben daarover contact gehad met **Ford dealer plaats Z** Die hadden aangegeven dat dit een bekend probleem is bij de nieuwe Ford Focus en jullie (Ford) bezig zijn met het zoeken naar een oplossing. **Ford dealer plaats Z** had naar eigen zeggen zelf ook melding gemaakt van het probleem, omdat zij ook al een aantal van dit type wagens met dezelfde klacht hadden gehad.

    Wij hebben de auto van de week – omdat deze toch in de fabrieksgarantie zit – toch even na laten kijken bij **Ford dealer plaats R**. Toen de monteur met ons meeliep om de klacht door te spreken en ik de auto aanzette hoorde hij het gelijk. Hij zei: ‘dit is niet in orde’, of te wel klacht geconstateerd. Er is toen wat heen en weer gebeld tussen **Ford dealer Plaats R**, de dealer (waar wij de auto hebben aangeschaft) en **Ford dealer plaats Z**. Uiteindelijk ben ik gebeld en heb ik de auto weer kunnen ophalen zonder dat er wat aan het euvel gedaan kon worden. **Ford Dealer plaats Z** had laten weten aan **Ford dealer plaats R** dat dit niet viel op te lossen en dat Ford ermee bezig was. Wel werd ons aangeraden het geluid goed in de gaten te houden.

    Het is echt een vrij harde ratel aan de buitenzijde, ook het doortrekken (2500 – 2800 rpm) klinkt niet goed. U zult begrijpen dat een jonge occasion die klinkt als een oude gebruikte auto met motorische problemen niet lekker voelt. Wij hebben pakweg bijna 20.000 Euro voor de auto neergelegd. Ik neem aan dat je mag verwachten van een dergelijke auto (binnen de garantieperiode) dat deze niet zulke kuren vertoont.

    Erkennen jullie dit probleem, is dit bekend en zijn jullie bereid ons te helpen met de klacht? Zo ja, wat van actie kunnen wij ondernemen?
     
  2. Ik snap werkelijk waar niet dat je besloten hebt om dat ding mee naar huis mee te nemen. Sterker nog ik had de koop ongedaan laten maken en verder gezocht. Je koopt iets van net een jaar oud en begint al met ellende.
     
  3. Achteraf denk ik er ook zo over.. Stom stom stom.. ik weet het.
     
  4. welkom Koen
     
  5. Strikt gezien heb je in dit geval een juridische overeenkomst met de niet-merkdealer waar de auto is gekocht. Dit bedrijf heeft een product geleverd dat niet conform is met hetgeen je als consument mag verwachten. De verkopende partij is verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product. De verantwoording om het probleem op te lossen ligt dan ook bij de verkopende partij.

    Hoe de verkopende partij het vervolgens met Ford (of een vertegenwoordigende dealer van de Ford organisatie) regelt is niet jouw probleem.


    Persoonlijk zou ik in dit geval beginnen met het per aangetekende brief schriftelijk melden van het probleem bij de verkopende partij en verzoeken om het probleem op te lossen of de koop te ontbinden. Mocht je er niet uitkomen met de verkopende partij bouw je op deze manier wel een dossier op.
     
  6. Thanks voor je reactie! Ik heb alles op papier staan, communicatie zoveel mogelijk per e-mail. Er zit Bovag-garantie op de auto. Ik neem aan dat de verkoper ten allen tijden had moeten melden dat er een mankement met de auto was? Ik ben hiervan nooit op de hoogte gesteld door hen. Volgens hen was de ratel pas geconstateerd tijdens rijklaar maken..
     
  7. #7 thecure, 30 aug 2020
    Laatst bewerkt: 30 aug 2020
    Bovag garantie? ik neem aan dat de auto nog fabrieksgarantie heeft?

    En waren deze geluiden niet opgevallen tijdens de proefrit?
     
    Thieske vindt dit leuk.
  8. Dan hadden ze er toen iets aan moeten doen. Het feit dat ze hem zo aan jou meegeven is voor mij een teken aan de wand.
     
  9. De officiële ingebrekestelling kan je het best als aangetekende brief versturen. Bij e-mail kan een welles / nietes spelletje ontstaan over de ontvangst hiervan. Bovendien kan de wederpartij in twijfel trekken of je de mail wel echt zelf verzonden hebt. Het is misschien ouderwets en onpersoonlijk maar door alle communicatie per aangetekende post te verzenden bouw je wel een sterker dossier op.

    Als ik deze problemen zou hebben had ik de aankoop ook laten ontbinden. Ze kunnen hem misschien wel repareren maar welke gevolgen heeft dat op de lange termijn (als je geen garantie meer hebt)?



    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  10. Ik, als oorspronkelijk automan zijnde, vind het al erg slordig dat de service indicator een melding geeft als je notabene het terrein nog niet eens afbent. Geeft mij dan wel te denken wat die "afleveringsbeurt" precies om hakken heeft gehad. Ik begon een onderhoudsbeurt altijd met eerst de diagnose apparatuur eraan te hangen en alle systemen uit te lezen en de service interval te resetten. Indien storingen aanwezig, gaf ik dit aan bij de klant, om getouwtrek achteraf te voorkomen. Tevens, als ik een onvolkomenheid bij aflevering constateerde,meldde ik dat en loste dit op voordat de auto uberhaupt de werkplaats verliet, zeker met een auto die nog geen 2 jaar oud is en een aanschafprijs van deze orde. De vraag rijst ook waarom de auto is ingeruild, qua leeftijd en km.stand niet echt logisch. Kan natuurlijk zijn dat de auto niet bevallen is, maar dan rij je mijns inziens geen jaar en 4 mnd door. Maar goed, rijst bij mij ook de vraag dat,stel je had tijdens het resetten van de interval het geluid niet gehoord, ze je de auto gewoon afgeleverd hadden en niets hadden gezegd. En..eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat het niet aanwezig is geweest tijdens de proefrit. Als er toen geen bijzonderheden zijn opgevallen is er wellicht met het aflevering klaar maken iets mis gegaan. Kortom, alle reden voor mij om er werk van te maken en het probleem op te lossen, je hebt, en recht op fabrieksgarantie, en Bovag garantie.

    Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen en hoop dat het probleem adequaat en naar tevredenheid zal worden opgelost, en wens jullie daarbij alle succes toe!
     
  11. Pfff wat een bedrijf! Gewoon vertellen dat je het geluid ook hoorde tijdens het rijklaar maken en het dan niet oplossen of contact met je opnemen dat er een probleem is maar gewoon de aflevering door laten gaan :roll:
    Zoals andere al zeggen aangetekend je reactie versturen en ik zou persoonlijk de koop willen ontbinden en op zoek gaan naar een andere auto. Ik weet niet of je een rechtbijstandverzekering hebt maar anders kun je die ook nog inschakelen indien nodig.
    Succes ermee!
     
  12. Een 3cil ratelt en bromt meer als een 4cil.
    Hoe het geluid precies is, dat kan ik niet zeggen, heb het niet gehoord.

    Datje hem meeneemt en later het gefixed word kan.

    Dankzij de overheid moeten de fabrikanten snel met motor komen die aan diverse nieuwe eisen voldoet. Met gevolg dat we het aan het testen zijn. Dat er kinderziektes zijn.
    Autos worden ook nu groter ivm je dan wind qua uitstoot en zo dus met dezelfde auto wel voledoet.
    Bluemotion is goeie voorbeeld, paar cm langer waardoor diverse regels anders werden en wel gehaald word
     
  13. @trucker0werner Wat heeft dit nu weer met dit topic te maken??
     
  14. Het is een belachelijke gang van zaken. Ook fabrieksgarantie blijkt te vervallen zijn, net ook door Ford bevestigd. Ik heb ze onderstaand gestuurd. Mochten ze niet willen meewerken, dan wordt het Bovag. Zie mail naar de dealer.

    Geachte,

    Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met jullie over het probleem met onze auto. Ik begrijp dat jullie hoofd verkoop op het moment vanwege prive-omstandigheden niet bereikbaar is. Graag wil een oplossing voor het onderstaande en ben hiervoor bereid om richting Z te komen.

    Kort samengevat:

    1. Fabrieksgarantie zit niet meer op de auto, aangezien service-interval niet heeft plaatsgevonden. Dit terwijl de auto wel is verkocht als: "Fabrieksgarantie heeft u via Ford". Volgens Ford kunnen zij geen enkel onderhoud terugvinden via Etis en aangezien de km-stand ver boven de 30.000km ligt en wij geen onderhoudsfactuur kunnen overhandigen, is hiermee de garantie vervallen.

    2. Jullie hebben een probleem geconstateerd met de auto tijdens de afleverbeurt; het ratelen van de auto bij stationair draaien. Hiervan zijn wij mondeling, noch schriftelijk op de hoogte gesteld. Bij instappen na aflevering verschijnt er een melding "Noodoproepsysteem Storing, Onderhoud zsm" (zie afbeelding onderstaand). Gezien jullie de storing ter plaatse uit de auto halen en wij buiten de auto wachten, valt het ons op - dat met draaiende motor - de auto een vrij luid tikkend geluid maakt. Enkel bij navraag wordt er ons verteld dat het was jullie ook opgevallen en hebben daarover contact met **Ford dealer Z** gehad. **Ford dealer Z** had hiervoor nog geen oplossing en is daarom de auto zo aan ons meegegeven.

    3. De auto geeft naast de ratel ook nog eens ontzettende resonantie tussen de 2500 en 2800rpm, dit doet hele interieur trillen en motor ratelen.

    4. De eerst mogelijk beschikbare dag hebben wij de auto naar **Ford dealer R** gebracht. Een monteur loopt met ons mee en constateert gelijk dat dit geluid niet goed is en zet de auto in onderhoud. Ik neem aan dat dit genoeg zegt? **Ford dealer R** kan helaas geen oplossing aandragen en doet o.a. ook moeilijk over onderhoud en garantie, lees bovenstaand.

    5. Ford (importeur) geeft aan dat de auto ook nog 14 van de 16 veiligheidsupdates (software) moet ondergaan, deze zijn dus ook niet uitgevoerd.

    U zult begrijpen dat wij bijna 19.000 Euro betalen voor een auto en mogen verwachten dat we een deugdelijk product geleverd krijgen. Daarnaast vinden wij het ook onbegrijpelijk dat ons de auto wordt verkocht en er een dergelijk mankement wordt verzwegen en wij hier zelf navraag naar moeten doen. Naar mijn inziens hadden jullie ons op de hoogte moeten stellen alvorens wij - nota bene ter plaatsen - het geld naar jullie overmaken en daarmee de koop sluiten.

    Ik hoop dat wij hier onderling uit gaan komen.

    Graag uw reactie op het bovenstaande.

    Afbeelding van storing:
    https://imgur.com/a/V4vOxp5
    [​IMG]
     
  15. Schandalig dit!
    Ik zou als je een rechtsbijstandverzekering hebt die nu inmiddels ook wel informeren/inschakelen.
    Je blijft nog wel steeds netjes dat je de naam van die garage nog steeds niet noemt, die verdiend deze anonimiteit volgens mij echt niet meer. Misschien wel verstandig om dat in deze fase vol te houden en later als alles achter de rug is te delen hier.
     
  16. Tsja, de afleverende garage heeft het maar gewoon op te lossen. Maar veel medewerking is er dus niet. Ik mag hopen dat je een rechtsbijstandverzekering hebt en die erop zetten. Achteraf gezien had je bij aflevering de auto natuurlijk nooit mee moeten nemen. Maar ja, achteraf....
     
  17. koop ontbinden en terug met die Focus, of je moet een lange adem hebben en met de wetenschap dat deze auto nooit meer het vertrouwen gaat geven wat je in eerste instantie voor ogen had.
     
    Hendrikje en Kees37 vinden dit leuk.
  18. Mocht je geen rechtsbijstand hebben, loop even langs bij het juridisch loket, die kunnen ook hulp bieden. Ben het met gerardTDCI eens. Meestal word dit een getouwtrek van hier tot Alaska, en ik kan me ook zo voorstellen dat jullie vertrouwen in de auto al een aardige deuk heeft opgelopen. In ieder geval succes!!
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Persoonlijk zou ik geen vertrouwen meer hebben in die auto. Dus koopovereenkomst ontbinden en de auto teruggeven. Als ze jouw auto nog hebben, neem je die weer terug(indien er sprake was van inruil). Zo niet, dan moeten zij een wel goed functionerende vergelijkbare Focus voor jou zoeken en die aan jou afleveren. Je staat volledig in je recht naar mijn mening.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina