Rare rammel

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by jweetje, Jul 15, 2016.

  1. #1 jweetje, Jul 15, 2016
    Last edited: Jan 28, 2019
    Ik heb sinds een paar weken een focus wagon uit 2014 ecoboost 125kp. Rij er met veel plezier in:dance: Het vertouwen moet alleen nog een beetje groeien... Ik heb scheurtjes in het KV tankje en nu 'dit' Ik merkte gister een vage rammel die je hoort als je lage toeren rijdt. Ik hoort het ook als je in z'n vrij gas geeft tot circa 2500 en dan gas los laat. Rond 1500 hoor je een rammel. Ik hoop op een hitteschildje o.i.d. maar wil toch even vragen of het iemand bekend voorkomt hier op het forum. Bijgevoegd een geluidsfragment opgenomen met mijn telefoon. Deze heb ik bij de bestuurder portier net onder de dorpel gehouden, langer was mijn arm niet ;) en voor zover ik weet kan ik niet zelf onder de motor kap de motor toeren laten maken. Rond bijv 19 sec hoor je wat ik bedoel. Oh ja, let niet op de camera skills: die heb ik niet :dance:
    [YOUTUBE]
     
  2. Het filmpje wilde niet laden dus heb hem niet kunnen zien. Zoals jij de rammel omschrijft lijkt het (ik spreek uit ervaring) voor 99% de hitteschild te zijn.

    Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk
     
  3. Hmm., vreemd dat hij niet laadt. Bij mij (op andere pc) wel. Kun je misschien aangeven waar/welk hitteschild dat mogelijk rammelt zich bevindt?
     
  4. Ik vermoed dat hij doelt op een van de aluminium hitteschilden die boven de katalysator en dempers van de uitlaat hangen. Deze zijn heel dun en de schroefgaten willen nog wel eens groter worden dan de schroeven. Kwestie van grote ringen kopen.
     
  5. Klopt helemaal. Die zijn inderdaad super licht en rammelen heel gauw zodra tie een stukje los raakt.

    Even auto op de brug of op je knieen.

    Ik heb toevallig vandaag een rammeltje gehoord onder mijn auto. Het was dus ook de hitteschild. Dit keer boven de einddemper

    Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk
     
  6. Afgelopen week bij dealer geweest voor wat andere dingetjes onder garantie en dit ook aangegeven. Monteur sprak mij aan en gaf aan niets te kunnen vinden.:shock: Hij liet mij in een focus B max met dezelfde motor stappen en luisteren. Daar hoorde je het geluid ook echter veel, veel zachter. Volgens monteur was het de pomp van het brandstof systeem en deden ze het allemaal. Op mijn vraag waarom die van mij zo luid was antwoorden hij: de een wat luider dan de andere. Het hitteschild was het volgens hem niet. Gevalletje proberen onder garantie uit te komen?

    Ik ben er overigens achter dat het geluid weg is als de motor warm is. Ik heb op mijn knieƫn gezeten en met de hand gas gegeven en de rammel lijkt van onder de motor te komen, niet echt achter of halverwege bij de uitlaat maar echt vooraan. Het zit mij toch niet lekker. Iemand nog suggesties? Ik denk erover eens langs een andere ford dealer te rijden en om een snelle second opinion te vragen. Moet de motor niet warm gereden zijn :lol:. Iemand ervaringen met een dealer in Utrecht?
     
  7. [MENTION=7013]nickysmeding[/MENTION] werkt bij een Ford dealer in Utrecht, weet echter niet welke vestiging.
     
  8. #8 jweetje, Jul 29, 2016
    Last edited by a moderator: Jul 29, 2016
    Nog even een korte update:

    Ik kwam vandaag langs de ford dealer in Nieuwegein, toch ff naar binnen en vragen naar een korte second opinion. Uiterst vriendelijke geholpen, er was geen monteur beschikbaar (logisch zo zonder afspraak op vrijdag) maar de beste man (chef werkplaats?) is even mee naar buiten gelopen. Hij hoorde duidelijk het geluid en vond het niet meteen normaal. Hij wilde graag vergelijken met een 1.0 125pk ecoboost. Die was er niet en staat woensdag weer voor de deur, dan ga ik ff langs om te vergelijken. Of dit echt nut heeft weet ik niet, niet alles 1.0 ecoboost rijders hoor ik over deze rammel. Hij dacht is dat het aan de actuator van de turbo lag, deze zou iets instellen van de turbo afhankelijk van het toerental. Is dit de wastegate? Ik heb ff niet helder wat precies. Begreep hem niet helemaal. Hij wees mij wel waar het volgens hem vandaan kwam. Zie foto. Is dit onderdeel van de wastegate? Achter uit dit ronde doosje komt een stangetje, volgens mij was het dit stangetje dat de instelling veranderde waar de ratel vandaan kwam volgens hem. Bij gas geven beweegt dit stangetje en bij gas los ook weer. Bij gas los, en de toeren terug laten lopen hoor je het gerammel. Als je onder de auto luistert hoor je het gerammel beter dan onder de motor kap, zal de demping van de isolatie wel zijn. Helaas lijkt dit steeds luider te worden en voelt het niet ok.:shock:
    [​IMG]


    Op internet (engelstalig) lees ik wel het e.a. en hoor ik vergelijkbare geluiden uit andere motoren (1.5L ecoboost) maar ook uit de 1.0L ecoboost maken maar uiteenlopende niet echt bevredigende conslusies. Sommige noemen de brandstofpomp, sommige de wastegate. Vaak komt het erop neer dat de dealer zegt: is normaal, hebben ze allemaal. Nu weet ik behoorlijk zeker dat die van mij dat in het begin niet heeft gehad en echt gezond vind ik het ook niet klinken. Geluiden zijn lastig te beoordelen op afstand maar toch. Iemand nog een idee? Morgen zelf maars eens kijken of ik iets kan, echt onder de auto kruipen gaat niet lukken zonder brug :lol:
     
  9. Die brandstof pompen willen soms wel aardig tikken. En inderdaad is dit bij de ene erger als bij de ander. Het is dus niet altijd zo dat een dealer je probeert af te schepen, het kan ook gewoon de waarheid zijn.
     
  10. Ik denk ook niet dat de dealer mij perse wil afschepen, echter bij een mogelijke garantie aanspraak is hem er natuurlijk wat aan gelegen om de echte oorzaak later (buiten garantie) op te lossen. Ik zeg niet dat hij dat doet maar een beetje scepsis kan geen kwaad denk ik.

    On topic: de brandstof pomp heb ik elders ook over gelezen. Kan dat echt zo luid zijn als in het filmpje van mij hierboven? Dan ook juist bij gas los vanaf circa 2000 toeren? Klinkt zo hard voor iets dat nog een flinke tijd mee moet gaan, althans als het aan mij ligt :lol:
     
  11. Stationair hoor ik de motor ook tikken hoor, maar klinkt 'normaal'... Rammel weet ik zo niet. 1.6 L ecoboost
     
  12. Het tikken hoor ik bij veel meer ecoboost motoren, lijkt mij ook echt bij de motor te horen. Op youtube staan er een paar. Het is precies die rammel waar ik flinke twijfel over heb.:shock:
     
  13. Nog even een update:
    De rammel is nog steeds niet begrepen (door mij). ;) Ik heb meerdere focussen 125pk ecoboost vergeleken. Naar mijn mening hebben ze geen van alle de specifieke rammel zoals die van mij. Sommige hebben wel een wat luider geluid van de injectoren of de brandstofpomp maar geen van allen het veel hardere metaal gerinkel. Het getik van de brandstofpomp hoor ik bij stationair en neemt toe als je meer toeren maakt. Dit is bij de rammel niet het geval. Ik hoor zelf een duidelijk verschil, ook omdat ik bij mij de pomp hoor (beter als ik de engine cover eraf heb). Ik heb een aantal conclusies gehoord: brandstofpomp, rammelend hitteschild of de schoepjes van de variabele turbo. Over de laatste was ik nog het meest verbaasd: een 1.0L ecoboost heeft toch helemaal geen variabele turbo? Ik heb dit nog nergens terug kunnen vinden. Ook niet als ik afbeeldingen google van het model turbo dat er volgens in mijn auto zit (CM5G-6K682-GD). De plaatjes laten naar mijn idee een klep in het uitlaatgas gedeelte zien (de wastegate toch?), dan lijkt het mij geen variabele turbo. Of heb ik het verkeerd en begrijp ik de werking van de turbo niet goed? Deze LINK en deze LINK laten de klep die ik bedoel goed zien.

    Is er een mogelijkheid deze wastegate te bypassen om een test te doen en deze eventueel uit te sluiten? Eventuele error codes kan ik met forscan zelf wissen. Andere suggesties zijn overigens ook nog steeds welkom :D
     
  14. Nee niet doen dan loopt de turbodruk te hoog op. lijkt mij persoonlijk sterk dat een wastegate dit geluid maakt.
     
  15. Sorry dat ik er nog even op terug kom. Mijn laatste vraag post :dance:.
    -Weet iemand of de ecoboost 1.0l benzine een variabele geometrie turbo heeft of een turbo met een wastegate?
    -Als de motor stationair loopt, dan is de wastegate open toch?
    -Weet iemand detail informatie te vinden van de gebruikte turbo in de ecoboost 1.0 motor? Google geeft wel plaatjes maar geen gegevens.

    Wederom bedankt en ik zal dit topic niet langer maken met nog meer vragen, beloofd :schater:
     
  16. Zo, ff dit draadje afstoffen :D. Misschien dat anderen wat aan de uitkomst hebben. Nu, bijna een jaar later is de oorzaak bekend en opgelost.
    Het afgelopen jaar werd de rammel langzaam erger en ik vertrouwde het voor geen meter :roll:. Toch maar een keuring laten doen door de ANWB en die bevestigde dat het geluid uit de turbo komt, vermoedelijk de klep. Voor de zoveelste keer terug naar de dealer van aankoop en eindelijk was men het met mij eens, dit is een raar geluid en is niet normaal. Conclusie: turbo vervangen onder garantie. Eindelijk! De turbo is inmiddels na ff wachten op levering vervangen en ik rijd heerlijk rammel vrij door het leven :lol:. De oude turbo kort bekeken en met de hand kon ik de wastegate inderdaad laten wiebelen/rammelen. Case closed wat mij betreft.
     

Share This Page