1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Rare problemen koppeling/versnellingsbak?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rimco, 24 mei 2011.

?

Wat denk jij dat het probleem is en wat de kosten zijn?

Peiling gesloten op 28 mei 2011.
  1. Koppeling

    2 stem(men)
    25,0%
  2. Drukgroep

    3 stem(men)
    37,5%
  3. Vernellingsbak

    1 stem(men)
    12,5%
  4. Vliegwiel

    6 stem(men)
    75,0%
  5. < €100

    0 stem(men)
    0,0%
  6. €100 - €200

    0 stem(men)
    0,0%
  7. €200 - €400

    0 stem(men)
    0,0%
  8. €400 - €1000

    2 stem(men)
    25,0%
  9. > €1000

    5 stem(men)
    62,5%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Al geruime tijd heb ik last van het volgende probleem:

    Als de auto afslaat of net is uitgezet en daarna wordt de auto binnen pak hem beet 5 minuten weer gestart, is de koppeling soms slap of zit het koppelingpunt een stuk hoger. De koppeling blijft dan soms ook beneden hangen, maar als je hem dan weer omhoog trekt is het probleem verholpen.

    Van dit probleem heb ik niet zoveel last maar sinds maandag is er een nieuw/uitgebreid probleem bij gekomen, ik zal bij het begin beginnen.

    Zondagavond heb ik met de focus ongeveer 100km afgelegd zonder problemen, maar tijdens het wegrijden op maandagochtend merkte ik al iets aparts aan de auto. Hij liep niet al te soepel bij het stationair lopen in de 2e versnelling, iets wat normaal zonder problemen gaat.

    Bij het verder rijden merkte ik dat bij de 2000 toeren (in elke versnelling) als er kracht geleverd moet worden (veel gas) er een zware brom is die weer verdwijnt bij een iets hoger toerental.

    Daarna merkte ik dat bij het uitrollen in z'n 4 of 5 tussen de 1000 en 1500 toeren de motor leek af te slaan. Het rammelde allemaal een beetje en het stuur trilde ook nog iets. Als je iets gas gaf of de auto zelf gas ging geven rond de 1000 toeren hield het trillen enz. op.

    Nadat dit gebeurd was was er weer een nieuw probleem, bij het stilstaan voor een stoplicht begon de auto te ratelen. Dit gebeurde onafhankelijk van het feit dat de auto in z'n vrij of versnelling stond. Wat wel van invloed was was het koppelingspedaal, als je die liet opkomen werd het geratel zelfs erger. Dit geratel was ook licht te voelen in het koppelingpedaal zelf. Als de auto opnieuw werd gestart was het ratelen weer weg tot je weer wat had gereden in z'n 4 of 5 met bovenstaand probleem.

    Al deze problemen zijn maandagochtend ontstaan en daarom heb ik eerst mijn vaste garage gebeld, maar omdat ik daar niet die dag heen kon heb ik toch maar besloten om de anwb een kijkje te laten nemen. Nadat de auto een uur had stilgestaan tot de anwb er was waren alle problemen zo goed als verdwenen. De anwb hoorde het ratelen op een gegeven moment wel licht, maar kon geen uitsluitsel geven. Zijn gok was de koppeling of versnellingsbak.

    Sindsdien heb ik deze problemen nog maar soms, vaak het geratel bij stilstand maar het probleem in z'n 4 of 5 komt maar weinig voor.
    Ik ben van plan vrijdagochten naar de garage te gaan, maar zou graag van jullie horen wat jullie hierover denken.
    Ik denk zelf na wat berichten gelezen te hebben aan het vliegwiel of drukgroep, maar misschien ook wel een lager waarin iets kapot is.

    Bedankt voor iedereen die de moeite neemt om hierover na te denken:thumbs:
     
  2. Dat geratel klinkt als de dubbelmassavliegwiel. Als die versleten is rammelt hij. Zodra je de koppeling dan indrukt houd dat op. Ik heb het ook gehad. Als hij koud was hoorde je hem (bijna) niet.
    Misschien dat die ook wel de andere problemen veroorzaakt omdat hij de motor gaat tegenwerken ofzo, maar dat is maar een wilde gok.
    Wat is de km stand nu? Ik gok boven de 200.000km.
     
  3. Vliegwiel defect inderdaad, kan niet missen.
    Uiteraard koppeling en druklager meenemen..
     
  4. KM-stand is 290000+, ik hoopte toch de 3 ton te halen;)

    Als het het vliegwiel is, zijn de arbeidkosten dan meer dan de onderdelen of andersom. Oftewel is het nuttig om te kijken om dit zelf (samen met iemand) te doen?
     
  5. Mooie km stand:thumbup: volgens mij liggen de onderdelen en de uren qua prijs bijna gelijk. Is een uur of 4 a 5 werk dacht ik.

    Ik was 1850 euro bij de dealer kwijt... Voor de nieuwe koppelingsplaten, dubbelmass.a vliegwiel en hydraulisch druklager
     
  6. Op dit moment zijn alle problemen weer spontaan verdwenen, disdagavond was het geratel harder terug als ooit maar sindsdien nergens meer last van gehad. Ik heb vrijdagochtend mijn garage gebeld en verteld dat het nu even over is en hun raadden mij aan om langs te komen mocht het terugkomen, want het werd veel werk te achterhalen wat het precies is zonder symptomen. Ze zouden dan de versnellingsbak er al af moeten halen om naar het vliegwiel te kijken enz.

    Ik wacht dus af, hopelijk blijft het weg en is alles weer goed. Kan het zijn dat een dubbelmassa vliegwiel zich zo vastslaat dat hij weer stil is en zich gedraagt als een enkelmassa? Het lijkt er namelijk wel op dat de overbrenging nu directer is, als je het gas intrapt en daarna loslaat voel je wel een licht schok van het wegvallen van het vermogen.
     
  7. Ik denk dat het geratel nu weg is omdat de veren in het dubbelmassa vliegwiel er nu uit gevallen zijn van de slijtage
    pas maar op dat de boel niet vast slaat dan heb je nog veeeeel meer kosten !!
     
  8. Starter even demonteren en je kan het dmf controleren. Versnellingsbak hoeft hiervoor niet af.Is 15min werk om starter de demonteren. ;)
     
  9. hoi allemaal ik heb 2weken geleden een focus gekocht bj 99 de kopling was vrijhoog heb dus nog aardig wat van de prijs kunnen krijgen maar nu is mijn vraag is het een moeilijk klus om de koplings platen +druk groep tevervangen ik heb het wel is bij een golf 2 en een laguna gedaan gr martin
     

Deel Deze Pagina