1.8 TDCi 115pk Rammel / ratel bij +3000rpm

Discussie in 'Performance' gestart door DannyTDCi, 30 mei 2012.

  1. Dag experts,

    Ik heb met m'n :focus: paar kleine dingetjes (hoop ik tenminste)
    Vanaf 3000rpm hoor ik een geratel uit de motor komen, geen idee waar vandaan.
    Het geluid is het ergst tussen 3000-3500 en houdt niet helemaal op tot 4000rpm.
    Gezien z'n km (350.000) passeer ik de 4000rpm niet meer.
    Ik heb geprobeerd het geluid op te nemen maar dat valt niet mee (slecht te horen ivm rijgeluiden).
    Wanneer ik de 3000rpm bij stilstand haal hoor ik niets geks. Lijkt dus alleen voor te komen wanneer er geaccelereerd moet worden.

    Ook zijn er trillingen bij stilstand (sleutels rammelen) en vanaf ca. 100 km/u (dansende ledlichten) in mijn spiegels.

    Daarnaast start ie koud af en toe wat minder, kan natuurlijk van alles zijn.
    DMV is bij 240.000 km vervangen. Volgens mij zijn verstuivers, turbo en EGR nog origineel.
    Van de zomer ga ik met een caravan op pad en heb niet veel zin om langs de franse snelweg stil te vallen en vervolgens een fransoos als leenauto te krijgen...:cool:

    Zijn dit normale zaken gezien z'n leeftijd of moet ik aan ergere zaken denken?
     
  2. Welke motor heb je erin zitten? Kan zijn dat je vliegwiel weer defect is. Verstuivers zullen ook aardig versleten zijn na 3 en een halve ton.. waarom niet even naar een garage voor diagnose? Zou er zeker niet te lang mee doorrijden..
     
  3. 1.8 tdci 115pk.
    Auto is zojuist voor een beurt geweest en bij de garage dachten ze aan een kabel die trilt.
    Vliegwiel zou wel heel vervelend zijn... is 130.000km niet wat vroeg voor een vliegwiel?
     
  4. Misschien de krukas poelie; Heb ik ook gehad.
    Dit veroorzaakt de meest vreemde geluiden en trillingen.
     
  5. ligt eraan hoe jij rijd, rij je volgens "het nieuwe rijden" is het goed mogelijk dat je dmv weer stuk is.

    verder denk ik, net als lars, dat je er wijs aandoet je krukaspoelie te vervangen.
    verder adviseer ik dan ook de vrijlooppoelie mee te nemen.

    als je iig zo door blijft rijden, adviseer ik je om niet met een caravan te gaan rijden, want je gaat geheid met stukken komen te staan
     
  6. Het nieuwe rijden is niet geschikt voor focusdiesels. Daar doe ik dan ook niet aan mee.
    Die € 250,00 brandstofbesparing weegt niet op tegen motorvervuiling die ook weer extra brandstof kost...

    Zijn dat kostbare grappen die poelies? Wat zijn dat eigenlijk voor onderdelen?
     
  7. Die krukas poelie is niet goedkoop te noemen; Hij drijft je multiriem aan.
    Net als een dmv dempt dit ding de trillingen, maar dan aan de andere kant van het blok.
    Als hij echt stuk is, dan zie je het meestal (= niet altijd!) aan de riem of de poelie zelf.
    Dus even controleren bij draaiende motor en zaklamp. Als er overmatig veel beweging zit in de riem en/of de poelie dan is hij defect.
     
  8. Vandaag even bij een motorrevisiebedrijf langsgeweest. Zij vermoeden slechte verstuivers en misschien een slecht DMV als gevolg daarvan. Waarschijnlijk volgende week een verstuivertest doen...

    Ter info: de verstuivers gaan al zeker 200.000 km mee. 1 of 2 verstuivers zijn nog origineel. Volgens revisiebedrijf gaan ze normaal zo'n 200.000 - 250.000 km mee.

    De rammel lijkt uit de tellerunit te komen, binnenkort eens loshalen en een stukje mee rijden (niet te hard natuurlijk want dat zie je dan niet meer... wordt al duur zat zo)
     
  9. @Lars,

    Heb je complete verhaal doorgelezen... imposant is het eerste woord wat bij me opkomt...:respect:, aan michael ook wat credits zo te zien!

    On topic:

    Ga volgende week een verstuivertest doen en bij verwacht resultaat (slecht!) alles vervangen. schatting kosten: € 1.300 :crying:

    Hoop niet dat mijn krukaspoelie en DMV inmiddels "aangetast" zijn.
    Kan helaas niets zelf dus ben overgeleverd aan de garage...
     
  10. "shop" voor verstuivers eens bij buchli diesel in hardewijk, ze zijn dieselspecialist hebben een eigen ruilsysteem en kunnen ook testen.
     
  11. Buchli is niets goedkoper dan de dealer met zijn ruilverstuivers.
    Ze hebben wel meer expertise.
     
  12. Mocht je gaan rijden met de tellerunit eruit, hou er dan wel rekening mee dat je de teller pas loshaalt na het starten. De startonderbreker zit daar (voor een gedeelte) in.
     
  13. robert: dat is alleen het geval bij een focus2, bij een focus1 kan je gewoon rijden zonder tellerunit.

    het enigste probleem wat ik betreft rijden zonder tellerunit zie, is dat de ECU niet meer weet hoeveel brandstof er aanwezig is, en zal waarschijnlijk in een soort noodloop (schokken) gaan

    bij de focus 1 word de brandstofvlotter aangesloten op de tellerunit en die zet het signaal op de SCP-bus
     
  14. Oh ok weten we dat ook weer.
     
  15. Ben er uit waar de rammel zit. In het plastic onder de tellerunit (zichtbare gedeelte). Ik heb bij 3000rpm de complete tellerunit "gemasseerd"... Het zit linksonder en de resonantie wordt veroorzaakt door stevige trilling (zie het ook in m'n spiegels. Een extra reden om de verstuivers eens na te kijken.

    Ondanks de kilometerstand denk ik dat de auto het nog wel waard is, wat koop je immers terug bij aanschaf van eenzelfde model met rond de 150.000 op de klok?

    Heb contact opgenomen met Buchli (werk zelf in Harderwijk) voor wat betreft kosten. Heb nu een prijsopgave van ca. 1.300,- (ca. 400,- voor testen en ca. 900,- voor 4 verstuivers) bij revisiebedrijf in Soesterberg.
     
  16. Vrijdag worden de verstuivers getest bij Diesel Buchli.
    Ik werk zelf in Harderwijk dus dat komt mooi uit. Dank voor de tip.
    Qua kosten maakt het allemaal niet zoveel, ik heb drie prijzen en ze liggen allemaal rond de 1.300,- voor het totaalpakket.

    Als er mensen zijn die willen weten wat testen en ruilverstuivers kosten voor een 1.8 tdci dan kun je me PB-en.

    Al met al een sloot geld maar hopelijk weer wat zorgeloze kilometers.
     
  17. Ik wil dit binnenkort misschien ook gaan doen, dus ik ben ook wel nieuwsgierig naar prijsopgaves en mogelijkheden.
     
  18. Het "goede" nieuws:

    Er waren twee verstuivers zo slecht dat ze niet eens normaal getest konden worden. Eentje kwam wel door de test, maar was niet goed meer. Er was er nog 1 goed. Er gaan dus 3 verse verstuivers in. Kosten 1.000+

    Het slechte nieuws:

    Men verwacht niet dat de heftige trillingen verdwijnen.
    Nog even afwachten (kan de auto straks ophalen) en voelen.
    Wanneer de trillingen niet weg zijn heb ik volgens mij de volgende opties:

    - Motorsteunen
    - Krukaspoelie
    - Dubbel Massa Vliegwiel
    - Aandrijfassen (lijkt me minder waarschijnlijk omdat de auto stationair ook trilt.
    - Een combinatie van bovenstaande factoren...

    Voordat ik heel verdrietig wordt eerst even afwachten wat het resultaat van de verstuivers is...
     
  19. Bij mij lag de trilling dus wel aan de verstuivers.
    2e verdachte is de krukas poelie ; die was bij mij ook stuk en veroorzaakte zowel trilling als vreemde geluiden uit de motor.
    het dmf is ook een belangrijke verdachte, maar dit is meestal heel duidelijk hoorbaar.
    Motorsteunen krijgen vaak de schuld, terwijl die bijna nooit het probleem zijn.
     
  20. thnx voor je reactie.
    Gezien jouw ervaring met hetzelfde type motor hoop ik dat het meevalt.
    Nog heel even wachten op het verlossende telefoontje van Buchli...
     

Deel Deze Pagina