1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

pulse draadje van de cv

Discussie in 'Electronica' gestart door Gideon1979, 30 mrt 2013.

  1. #1 Gideon1979, 30 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mrt 2013
    Hallo weet iemand waar het pulse draadje van de cv zit ivm met het aansluiten van Coming home-Leaving home module
    heb wel een beschrijving gevonden enkel dit is voor de fase II en komt niet overeen,
     
  2. bedankt voor het verplaatsen naar het goede topic
     
  3. Welk type focus heb je? is nogal van belang om je goed te kunnen helpen ;)
    Gaat het dus om een focus 1, 2 of 3 en welke fase? Wat is het bouwjaar?
     
  4. Sorry vergeten er bij te vermelden gaat om focus 1 fase 1 bouwjaar 2000
     
  5. #5 Michiel35, 31 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mrt 2013
    Heb inmiddels via een ander topic gezien dat t om een focus 1 fase 1 gaat?

    Dan is het bij beide voordeuren:

    Zwart/ oranje voor sluiten
    Zwart/ groen voor openen

    Hij geeft dus geen puls op 1 draad, maar wisselt van draad naar gelang de cv open of dicht moet. Je coming-home leaving home module moet dus 2 draden hebben, wil je zowel bij openen als sluiten van de CV de verlichting aan hebben ( maak niet de fout de open/ sluit draden met elkaar door te verbinden...)
    Bij de deuren zijn deze draden terug te vinden op de deurstekker ( de stekker tussen de carroserie en de deur zeg maar ), maar je kunt ze ook op pin 13 en 16 op de cv module terug vinden ( deze zit onder het dashboard kastje aan de passagierszijde. Als t dezelfde plek is als bij de fofo 1-2 tegen de A-stijl aan ).

    Pin 16 is sluitsignaal
    Pin 13 is opensignaal
     
  6. #6 Michiel35, 31 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mrt 2013
    Waar je even op moet letten is dat het openen, sluiten van de CV massa geschakeld is. Je coming home/ leaving home module moet dus kunnen reageren op een massa geschakeld signaal als je de module via de CV wilt aansturen. Dit signaal blijft dan ook continu op de draad staan en is dus geen puls....

    De cv motoren zelf worden ook door de CV module aangestuurd, waarbij als ik het schema goed begrijp, de + en - worden omgedraaid naar gelang de cv open of dicht moet. De motor kan dus verschillende kanten op draaien, door het + en - signaal om te wisselen.
    Het op de draden van de motor aansluiten van de CHLH module gaat dus ook niet werken, omdat hij het dan alleen bij openen of sluiten zal doen ( plus risico op kortsluiting door het omdraaien van + en - ).

    Ik denk dat de beste optie is om de pulsdraad van de CHLH module op de schakeldraad van de binnenverlichting aan te sluiten. De module wordt dan ingeschakeld wanneer de binnenverlichting ook wordt ingeschakeld.
    Waar je dan wel even op moet letten is dat de CHLH module dan nog steeds met een massa geschakeld signaal en met de dimfunctie van de binnenverlichting om kan gaan, moet hij een + puls hebben, dan werkt onderstaande niet en zal er een andere oplossing gezocht moeten worden...:

    Schakelmomenten:

    - wanneer het contact uit wordt gezet
    - wanneer de deuren worden geopend
    - wanneer de cv met ab wordt geopend ( mits je AB op de CV hebt )

    Als ik zo het schema van de binnenverlichting bekijk, wordt ook de binnenverlichting geschakeld op de massa.

    De geschakelde draad van de binnenverlichting is zwart/ blauw ( ff niet zeker, code is BK/ BU ). Stekker zit aan de bestuurderskant tegen de A-stijl aan ( net onder het dashboard, een groot vierkant stekkerblok ).

    Het zou overigens wel kunnen dat de binnenverlichting zowel op de massa als op de + geschakeld wordt. Zowel de massa als de + draad zijn aangesloten op de CTM ( Centrale Timer Module ).
    Het kan dus zijn dat de binnenverlichting ( door de dimfunctie ) toch +12 volt wordt aangestuurd ( is in mijn ogen nl. logischer dan dimmen op de massa....), waardoor je CHLH wel kan werken op de binnenverlichting als hij een + puls moet hebben.
    Meet dus e.e.a. ook ff na met een multimeter ( meten is weten ;) ) !

    Mocht je baat hebben bij electrische schema's van zowel de CV als de binnenverlichting, stuur me dan even een PB met je mailadres
     
  7. In ieder geval alvast bedankt voor de info,
    Ik heb enkel maar 1 draad nodig als ik het zo lees dat is enkel dat als de deur via de ab open gedaan word dat het systeem in werking gezet wordt
    De lichten gaan als ik thuis kom en het contact uit zet zelf al 30sec branden dus daar voor heb ik het niet nodig, op de module die ik gebruik zitten 4 draden dacht 2 + schakeldraden en 2- schakeldraden dus ik heb in ieder geval genoeg draden om het aan te sluiten
    Heb ik morgen weer wat uit te zoeken of het bij het openen van de deur wilt gaan werken via de ab


    Zal je zo ff een pb doen met me email. Alvast bedankt
     
  8. Ok, dus je hebt voor het bij het thuis komen en afzetten van het contact zelf al een schakelingetje gemaakt die dan ook de koplampen aan zet? Dat zit nl. niet standaard op de focus 1 en is voor zover ik weet ook nooit een originele optie geweest. Standaard gaat nl. alleen de binnenverlichting ong. 30 seconden branden als je het contact uit zet.

    Let er dan even goed op dat de boel wel goed aangesloten wordt als je twee systemen door elkaar aan gaat sluiten ;)

    Succes ;)
     
  9. Nee heb zelf niks bedacht er voor
    Ik heb deze module die in dit draadje wordt besproken http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=17028
    Deze word uitgeschakeld als het contact aangezet word en als ik contact uit zet wordt hij aan gezet en dan brand me licht 30 sec
    Hier hoef ik niet voor op de ab te drukken
    Enkel moet hem nog zo aansluiten bij openen van slot via ab dat de verlichting aan gaat,

    Dus is gewoon 1 en de zelfde module waar ik het over heb
     
  10. #10 Michiel35, 1 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2013
    Ik snap t ;)
    Dan zou het aansluiten van een massa geschakelde pulsdraad van de CHLH op de zwart/ groene draad of pin 13 op de cv module ( open signaal CV ) voldoende moeten zijn ;)
     
  11. Ja dat denk ik ook
    Morgen is even doen dan herik de eerst kleine update aan de focus, nu nog hopen op zon kan ik hem gelijk wassen want hij ziet er nu niet meer uit en heb hem net 2 weken
     
  12. Wel een leuke update ;) CHLH is iets wat pas veel later dan de periode van de fofo 1 doorgebroken is ;)

    Ik ken het....zeker als je je auto net hebt moet ie mooi blijven toch ;) Voorspellingen voor het weer zijn redelijk ;)
     
  13. Zo het zit er helemaal in enkel helaas niet via de aansluiting op die 2 pins die er aangegeven was, wel dan voor de info en het schema
    Uit eindelijk heb ik pin 7 gebruikt er voor en hier werkt het goed op als ik via de ab de auto open doe gaat het licht aan,
    Dus voor mensen die het in een fofo1 moet je bij de cv module pin 7 gebruiken
     
  14. Mooi dat het werkt :)
    Tis niet de eerste keer dat ik mee maak dat de werkelijkheid toch anders is dan op het schema. Zo zie je maar dat je ook bij originele schema's nog steeds "meten is weten" toe moet passen ;)
     
  15. Is zeker mooi dat het werkt, was ff wat uit zoek werk maar het werkt, en nu hebben ander mensen die een fofo1 fase 1 er ook wat aan als ze het willen aansluiten
     

Deel Deze Pagina