Hey alle, Ik ben net terug uit Oostenrijk en het viel mij op dat mijn auto gewoon problemen heeft met hellingen. Zelfs hellingen van een paar % heeft die moeite mee. Regelmatig heb ik terug geschakeld naar de 4de versnelling op de snelweg om hopelijk toch wat toeren te maken. Zelfs dit werkte niet en de snelheid liep terug. Hij maakte simpelweg geen toeren Waar kan dit aan liggen? Aan het vele gewicht (1235 kg + 3 personen en bagage) en het lage vermogen? (90 pk, 210 nm) Of kan het een andere oorzaak zijn? Het is best irritant als je net lekker aan het rijden bent en ineens een helling amper op komt.. Alvast bedankt voor jullie hulp. Gerco.
3 personen en hun bagage wegen zo'n 300kg. 1500kg lijkt me niet te veel voor de motor. 18" velgen zijn wel nadelig voor het vermogen, maar in zijn 4 moet hij toch weinig problemen hebben. Op snelheid houden moet mogelijk zijn lijkt me. Verder trekt hij nog goed?
het niet meer dan normaal dat je op een helling terug moet schakelen even hard op rekenen kom ik 1235+3*80+3*25 aan 1580kg dat je al snel weegt verder 1235kg is massa leeg dus je moet minimaal 100kg bij tellen om aan je werkelijke massa te komen dat de wagen weegt (massa leeg is dus auto zonder enkele vloeistof, olie,kvs,ruitenvloeistof etc.) je met dus even nagaan dat je auto op moment dik 1650 echter bagage is moeilijk te zeggen in vliegtuig mag je 20kg onderin en rest moet je dragen meenemen, tenzij je bijbetaald als ik met ouders weg ben zitten we met 5 tassen die elk 20kg wegen dus veel meer we hebben het niet over de kleine extra die er bij zit dus een gewicht van 1650-1750 in extreem geval met 1.6diesel 90pk dan zit je toch krap als je de helling op gaat op topsnelheid.nl wordt ongeveer gezegt dat bij 1700kg op 5% je topsnelheid 114km/h is dan gaan we ervan uit dat farbriek 90pk/215nm aanwezig is als je rond de 82pk/195nm gaat zitten dan is op 5% max 105 haalbaar kijk even en kijk of het kan kloppen ik doe nu dus een wilde gok voor het vermogen dus om terug te komen ivm zware auto zul je nu merken dat alles minder is zelf ik merk dat als ik 1 persoon naast me al heb en met 2 achterin helemaal
300kg voor persoon en bagage vindt ik persoonlijk aan de lage kant 240kg aan personen is het al snel en ik ga met pa en ma weg kan zeggen dat wat achterin ligt meer dan 60kg zeker is als je met vliegtuig gaat kan het kloppen maar in de auto neem je denk ik bijna 35kg per persoon al snel mee daarmee bedoel ik ook eventueel eten en drinken dus een gewicht van 1600kg is denk wel minimaal dat het kan gaan wegen als ik als band 225/40/18 zie je dat 225/40/18 volgens berekening 119max wordt en 195/65/15 120km/h in het echt denk ik wel dat het iets meer scheeld verder bandenspanning is ook heel belangrijk bij zulke banden zou ik toch in deze situatie denken om hem rond de 2.8-3.0 achter te zetten of zelfs rondom ivm door het gewicht meer vervorming komt, wat energie kost staan ze op 1.8 dan is het zeker dat dit te laag is
Is volstrekt normaal. Met name extra gewicht hakt er flink in helling op. Ook door hoogte verlies je vermogen t.o.v. zeeniveau. 90 pk is al niet veel voor een auto van ruim 1200 kg. In de bergen heb je eenvoudigweg meer vermogen nodig dan op de Nederlandse wegen.
@ hierboven ben helemaal eens op 1 ding na in de bergen heb je trekkracht nodig als je op topsnelheid.nl je trekkracht alleen wijzigd dan stijgt je topsnelheid op helling verder lag ik me nog steeds kapot als ik hoor dat ze vroeger met een vrachtwagen 150pk sterke motor hadden en nog eerder was 30pk, maar dan praat je over heel lang geleden echter door bak en alles veel trekkracht dus reden ze langzaam maar ze kwamen wel in dit geval is dus hier hetzelfde
Kort samengevat komt het erop neer dat de combinatie van het vermogen, het gewicht en de grote van de wielen, veel vragen van de motor? Gerco.
De grootte van je wielen (of eigenlijk banden; de rolomtrek) corrigeer je normaal gesproken met de keuze van je versnelling. Als die rolomtrek groter is dan wat er standaard onder zat zul je wat eerder terug moeten schakelen, de motor draait dan wel hetzelfde toerental. Extra gewicht maakt op een vlakke weg met constante snelheid niets uit, maar wanneer je wilt accelereren, of helling op moet dan speelt dat een grote rol. De hoogte is ook belangrijk, staat als het goed is ergens in je boekje hoeveel procent vermogen je verliest op een bepaald aantal meters hoogte.