1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen Ford Focus 1.6 TDCI (roetfilter?)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Willem12, 23 sep 2020.

  1. Goedemorgen allemaal,

    Wie o wie kan mij helpen....=)

    Ik ben nu zo'n 2 jaar in het bezit van een Ford Focus 1.6 TDCI Econetic (bj '13). Heeft nu rond de 220 dkm gelopen en sinds de aankoop geen bijzonderheden mee gehad.
    Zo'n 2 weken geleden begon het motormanagementlampje te branden, bezoekje gebracht bij de garage welke het de foutmelding heeft ingelezen en heeft verwijderd. De foutmelding had te maken met de roetfilter echter weet ik dus helaas niet welke foutcode het exact was..
    We rijden zo'n rond de 20 á 23 dkm per jaar met voornamelijk korte stukjes. Ik denk ook dat we iets te netjes rijden en hem vaker even op de staart moeten trappen tbv de roetfilter.
    Vorige week begon de auto na een ritje van +- 15 km ineens naar brandstof te ruiken en kwam er lichtkleurige rook onder de motorkap vandaan. Nadat ik de motorkap opende zag ik dat een slangetje was losgeschoten. [​IMG] [​IMG]
    Later las ik op dit forum dat dit de aanvoerslang betreft naar de 5e injector, brandstofdampklep, DPF verstuiver?
    Deze heb ik er deels ivm de warmte weer ingedrukt en ben naar huis gereden. Aldaar de ANWB laten komen die het slangklemmetje weer zo goed als vast hebben gezet. [​IMG]
    Dag later naar de Ford Dealer gereden (á 14 km) en daaraan gekomen weer de hevige brandstoflucht en rook. Bleek weer de slang eruit te zijn geschoten.
    Monteur van Ford heeft een nieuw slangetje erop gezet en vastgezet. [​IMG]
    Weer enkele ritjes gehad en aan de uiteinden van de slangetjes komt het vocht (diesel?) er deels uit met lichte rook.

    Ik heb zelf geen verstand van auto's maar het lijkt mij dat er ergens een verstopping zit...
    Volgende week breng ik hem weg naar iemand om het te bekijken. Echter zal ik wel rond de 80 km daarvoor moeten rijden. Is dit verantwoord of is er een mogelijkheid om deze injector tijdelijk uit te schakelen zodat er geen brandstof meer doorheen wordt gepompt?

    Ik hoor het graag en alvast heeel erg bedankt voor jullie hulp/reacties!:)
     
  2. Twee jaar geleden soortgelijk issue gehad.
    Eerst motormanagement lampje die ging branden met noodloop, daarna statisch laten regenereren. Daarna tijdens het rijden slangetje die eraf schoot. Uiteindelijk opgelost door 5e verstuiver te laten vervangen. Kosten rond de 300 euro bij dealer in Zaltbommel


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  3. De econetic is niet erg fan van korte stukken.
    Helaas is het met 100 rijden tegenwoordig ook minder snel dat je hem door trekt in de versnelling of langere tijd in hogere toerentallen rijd.
     
  4. Bedankt voor jullie reactie. Is er een mogelijkheid om deze vijfde verstuiver tijdelijk uit te zetten?
     
  5. Nee kan niet. Zou ook niet goed zijn want anders kan er niet geregenereerd worden met een vuil roetfilter en storingen als gevolg. Verstopping van dit onderdeel is bekend probleem. Vervangen is beste optie. Na vervanging geforceerd regenereren via Forscan dan is het roetfilter ook weer schoon.

    Verstuurd vanaf mijn CPH2009 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina