1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen binnen- en buitenverlichting focus MK2 ST

Discussie in 'Electronica' gestart door Rowan662, 6 okt 2023.

  1. #21 Rowan662, 12 okt 2023
    Laatst bewerkt: 12 okt 2023
    Vanavond weer even bezig geweest.

    Lichtschakelaar heb ik vervangen, puur om te kijken of het hier aan ligt. En wat denk je? Nee.. Op de foto van @M.Blaak in post #7 zijn meer lampjes te zien dan bij mij. Ook werken de 3 eerder genoemde lampjes niet mee met de dimmer.
    Ik heb de draden van een lampje die wel dimt gemeten: 12.8V bij volledig aan, 2,1V bij max gedimt.

    Bij de lampjes die niet willen dimmen, en altijd niet vel branden (gedimt zegmaar) zit de spanning op 12,8V. Ongeacht de stand van de dimmer.

    Zijn er meerdere modules die het dimmer regelen? Of gaat dit alleen via de lichtschakelaar?

    EDIT: Ik zie in het schema dat Pin 9 van het instrumentenpaneel in verbinding staat met Pin 9 van de lichtschakelaar.

    EDIT 2: Iemand een idee welke massa punten ik nog meer na kan kijken? Heb die bij de accu gehad, 3 onder de bekleding voor de bestuurdersstoel en 3 onder de bekleding voor de passagiers stoel.
     
  2. Vanavond weer lekker bezig geweest. Instrumentenpaneel gedemonteerd, uit elkaar gehaald en opnieuw gesoldeerd. Zoals op de foto's te zien (voor / na) waren er een aantal contactpunten gebroken. Ik ben alle punten bij langs geweest met nieuw tin.
    Helaas heeft het geen verbetering opgeleverd. Nog steeds dezelfde problemen zijn aanwezig.

    Iemand nog meer suggesties?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Onder het luchtfilter zitten ook nog massa kabels op de chassisbalk.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Tnx! Morgenochtend direct maar even kijken. Heb vanavond genoeg in de garage gezeten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Zonet even gekeken naar de massa onder het luchtfilter. Hier zaten 3 in totaal. Allemaal opgeschuurd en behandeld.
    Ze zagen er wel wat gecorrodeerd uit, maar het heeft helaas niks geholpen emt het probleem.

    Ik blijf het vreemd vinden dat op exact deze 3 lampjes (eerder genoemd) altijd 12.8V blijft staan, ongeacht de stand van de dimmer. En wat ik dan helemaal niet snap is dat met deze 12,8V de lampjes op zijn minst vel branden...
     
  6. #26 Rowan662, 16 okt 2023
    Laatst bewerkt: 17 okt 2023
    UPDATE:
    Er zijn weer problemen terug van weg geweest. Hier een opsomming van alles wat er op dit moment mankeert:
    • Verlichting raam+spiegelbediening bestuurderskant is altijd gedimd. Dimmer reageert hier niet op. Staat altijd 12.8V op het lampje.
    • Verlichting raam passagierskant is altijd gedimd. Dimmer reageert hier niet op. Staat altijd 12.8V op het lampje.
    • Verlichting panoramadak is altijd gedimd. Dimmer reageert hier niet op. Staat altijd 12.8V op het lampje.
    • 2 lampjes op de dimmer zelf branden niet (Geen idee of dit het ooit wel gedaan heeft)
    • Als je de verlichting uit hebt staan en de rem intrapt gebeurd het volgende:
      • lamp dimlicht brand kort op het dashboard
      • verlichting dashboard gaat kort aan/uit
      • verlichting lichtschakelaar gaat branden
      • radio verlichting dimt en knippert
      • linker remlicht blijft uit
      • gloeilamp bij sigarettenplug brand een klein beetje
    • Als je de verlichting aan hebt staan en de rem intrapt gebeurd het volgende:
      • linker remlicht brand net zoals normale verlichting (niet feller dus)
    • Als de verlichting uit staat en je drukt de rem niet in:
      • alle lichten zijn gewoon uit.
    • Als de verlichting aan staat en je drukt de rem niet in:
      • alle lichten zijn gewoon aan
    • Bij het (iets te hard) afspelen van muziek vallen na verloop van tijd de lage tonen weg. Dit word aangestuurd door een versterker die zijn voeding van da accu haalt en de massa hiervan zit onder de bestuurdersstoel.
    Wat heb ik tot nu toe gedaan:
    • Massapunt accu -> Chassis geschuurd
    • 3 massapunten bij het luchtfilter opgeschuurd
    • 3 massapunten linksvoor de bestuurdersstoel opgeschuurd
    • 3 massapunten rechtsvoor de passagiersstoel opgeschuurd
    • IPC opnieuw gesoldeerd (hier zaten schuren in het soldeertin)
    • Lichtschakelaar vervangen
    • Alle zekeringen in beide zekeringkasten gecheckt
    Toen ik de lichtschakelaar heb vervangen zag ik dat er geknoeid was met 2 draden, namelijk D (functie onbekend?) en 58d (dimmer draad gelinkt naar alle knoppen die de verlichting gedimd kunnen hebben). Dee heb ik allebeide netjes gesoldeerd en geïsoleerd.

    Wie o wie weet raad? Alle tips zijn welkom! Ik beschik al over een PDF van alle bekabeling van de auto.
     
  7. Dan check ook even de massakabel rechtsonder bij de middenconsole.
     
    Rowan662 vindt dit leuk.
  8. Zal ik morgen op of na het werk direct doen!
     
  9. @Tigershark weet je ook waar die kabel precies zit? Ik kan hem niet vinden.
     
  10. Volgens mij moet je je hele midden console er af halen. Zit die bij dr airbag module die zit onder je handrem.

    Hoe zit t met je achter lichten/ bekleding van de kofferbak? Is het daar misschien vochtig?

    Bekend euvel dat de mk2 daar gaat lekken. Met als gevolg dat je contacten van bv de lampen aangepast worden . Met gekke gevolgen
     
  11. @R.Zwiers
    Ik heb vorig jaar alle lekkage verholpen toen de auto opnieuw gespoten werd. Alles is opnieuw gekit en sindsdien nooit meer vocht in de auto gehad, nu ook niet.

    Massapunten in de kofferbak ook geschuurd maar niks geholpen.

    Wat ik ook vreemd vind: als ik de massakabel van de accu die naar het chassis gaat loskoppel, krijg alles binnenin nog steeds stroom. Hoort dat zo? Ik zag wel dat er nog een andere massakabel richting motor ging (denk ik). Zie foto voor welke ik heb losgekoppeld.

    Heb ook puur voor de test even een startkabel van massa accu naar chassis gehad, puur om uit te sluiten dat de kabel niet verrot is na 18 jaar.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Weer wat ontdekt:

    Bij het (iets te hard) afspelen van muziek vallen na verloop van tijd de lage tonen weg en komen even later weer terug. Deze zijn aangesloten op een versterker welke zijn stroom rechtstreeks van de accu krijg en de massa hiervan heb ik onder de bestuurdersstoel.
    Ik denk dat als ik alle problemen bij elkaar gooi het elke keer uitkomt op ergens een massa probleem o.i.d..
     
  13. Met hulp van @Tigershark is de oplossing voor de problemen m.b.t. de rem indrukken is gevonden!:cheer: Er blijkt een sluiting te zitten in de fitting van het remlicht waardoor alle verlichting binnen gaat flikkeren. Morgen opzoek naar een andere fitting.

    Overige problemen met de dimmer zijn nog aanwezig dus tips nog steeds welkom:)
     
    Edgar Focus en Icepegel vinden dit leuk.
  14. Vanochtend de fitting van het remlicht vervangen en de problemen mbt de rem intrappen zijn allemaal opgelost nu.

    De enige problemen zijn nog de 3 eerder genoemde schakelaars die niet reageren op de dimmer. Tips nog steeds welkom!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Gezien alles wat je al gedaan hebt is het een idee om de aansluitingen eens goed schoon te maken en eventueel lampjes te wisselen met een lampje wat wel dimt?
     
  16. Geprobeerd, maar op de draden staat altijd 12,8v ongeacht gedimt of niet.. De andere draden bij schakelaar die wel dimmen gaan netjes van 2v tot 12v.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Update-je (ben lekker op dreef)

    Als de lichtschakelaar is losgekoppeld is alle binnen- en buitenverlichting uit (zoals het hoort). Alleen blijft de schakelaar voor het raam+spiegels links, schakelaar raam rechts en schakelaar dakraam nog steeds gedimd branden met 12v op de draden. Ergens lekstroom?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Branden ze ook nog als je de auto op slot gezet hebt?
     
  19. Nee alles is dan uit (behalve teller display voor een tijdje maar dat hoort zo)
     
  20. Miss staan die gekoppeld aan de binnenverlichting. Zou dat kunnen
     

Deel Deze Pagina