1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

probleem versnelling/schakelen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door steel, 11 sep 2010.

  1. Help ik heb een probleempje waarvan ik dacht die te hebben opgelost.
    Tijdens het schakelen heb ik het idee dat ik teveel speling heb met de versnellingspook. ik kan er aardig mee "spelen/roeren"
    ik dacht het probleem te hebben opgelost door de kabels van de versnellingen te vervangen maar ik heb de auto nu net een paar dagen met de nieuwe kabels en het probleem is er weer.
    wanneer ik schakel en zet de versnellingspook in de versnelling moet ik de pook toch extra tik naar voren doen anders gaat die het bekende "tandjes poetsen"
    ik heb dit probleem niet met de 4e versnelling daar zit geen speling in de versnellingspook en de koppeling werkt ook nog gewoon.

    hoop dat jullie me kunnen helpen voordat ik straks de hele versnellingsbak naar de verdommenis heb geholpen :S
    en bij de garage waren ze ervan overtuigd dat nieuwe kabels de oplossing was maar dat blijkt maar tijdelijk want het probleem is terug.
     
  2. Bij mij (bijna) hetzelfde verhaal. Alleen bij mij staat de koppeling erg hoog waardoor de versnelling heel laat pakt. Garagerist heeft ermee gereden en komt tot de conclusie dat de koppeling + vliegwiel vervangen moet worden.
    Moeilijk in versnelling betekent naar mijn ervaring vaak koppeling
    afstellen of vervangen.
     
  3. Help ik heb een probleempje waarvan ik dacht die te hebben opgelost.
    Tijdens het schakelen heb ik het idee dat ik teveel speling heb met de versnellingspook. ik kan er aardig mee "spelen/roeren"

    Dit probleem lijkt mij misschien een kwestie van slijtage in de versnellinsbak zelf...
    Wat is de KM-stand van je auto? Het komt namelijk wel meer voor dat versnellingsbakken ruim worden als gevolg van slijtage, echter wel bij hogere KM-standen...
    Dan zijn van de 1e-2e en soms ook de 3e versnelling de synchro-meshringen versleten. Deze ringen zorgen ervoor dat wanneer je je koppeling intrapt het aan te drijven tandwiel(en) dezelfde toerental draait als de motor.
    Wanneer deze versleten zijn merk je met het intrappen van de koppeling, op het moment dat je de pook in een versnelling wilt duwen dat hij asl het ware "trapsgewijs" schakelt en niet in 1 keer erin glijdt...

    Dit was in ieder geval bij mij het geval en moest aan een gereviseerde versnellingsbak

    Hoop niet dat dit het is voor je, wordt een duur grapje!

    Succes!

    Greetz
     

Deel Deze Pagina