1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Probleem motortemperatuur Focus 2 2.0

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankvns, 9 mei 2018.

  1. Beste allen,

    Sinds kort heb ik een 'nieuwe' focus. Ik heb mijn 1.6 First Edition uit 2005 ingeruild voor een 2.0 Rally Edition uit 2007. Erg blij mee!

    De auto rijdt als een zonnetje, echter 1 klein probleem: de meter van de motortemperatuur flucteert behoorlijk.

    Bij stationair draaien warmt de motor op tot rond de 90 graden. Tot dusver prima. Alleen tijdens het rijden (vooral bij het afremmen na het rijden van een hoge snelheid) loopt de temperatuurmeter ineens ver terug naar rond de 70 graden. Hij keert pas terug naar de 90 graden als ik stop met rijden en de motor stationair laat draaien. Wat kan dit zijn?

    De volgende zaken kan ik uitsluiten:
    - voldoende koelvloeistof in het reservoir
    - voldoende olie in de motor
    - de kachel verwarmt erg goed (vandaag getest met 27 graden buitentemperatuur pffff)
    - de auto koelt ook erg goed
    - de auto rijdt fantastisch en trekt stevig. Je hebt nergens het gevoel dat de motor ook echt koud is. Zeker met deze buitentemperaturen lijkt me dat gek.

    Wat kan dit zijn? De thermostaat lijkt het niet te zijn omdat de auto goed verwarmt en koelt. Temperatuursensor misschien? Of zie ik iets over het hoofd?
     
  2. Ik heb met een gewone 2.0 hetzelfde gehad, bleek kapotte thermostaat te zijn.
     
  3. Als het een kapotte thermostaat is blijft het raar dat de motor geen koelvloeistof verbruikt en goed verwarmt en koelt.
    Wat kost een nieuwe thermostaat laten monteren?

    Heb jij ook de Duratec HE motor van Mazda voorin liggen?
     
  4. Een kapotte thermostaat zal nooit tot verbruik van kvs leiden ... Het betekent meestal alleen dat de thermostaat niet meer volledig sluit en onder omstandigheden met veel rijwind (vooral bij koud weer) zal de temp dan te ver teruglopen.
    In de file of bij stationnair-loop zal de temp normaal oplopen totdat de thermostaat volledig opent (want dat doet tie wel)

    Ga er maar vanuit dat je thermostaat stuk is, als je deze zelf kunt vervangen is het een relatief goedkope reparatie
     
  5. Thermostaat is kapot, heb het ook gehad nieuwe er in probleem over.
     
  6. Gezien jullie reacties lijkt de thermostaat dus duidelijk het probleem. Komt ook vaak voor zo te horen.

    Ik kan/ga dit niet zelf doen. De auto is altijd dealeronderhouden en ben dit van plan door te zetten. Wat kost dit bij de Ford? 100 euro ofzo?
     
  7. De thermostaat inclusief afdichting kost bij de Ford dealer ongeveer €65,-. Daar komt dan nog de arbeid voor het monteren en wat koelvloeistof bij.

    Ik schat zo in dat je voor het vervangen van de thermostaat zo tussen de €150,- en 200,- kwijt zal zijn.
     
  8. Als je beetje handig bent kun je hetzelf doen.
    Heb toen bij mij de koplamp rechtsvoor verwijdert zodat je er iets makkelijker bij kunt.
    Daarna ontluchten van het koelsysteem.
     
  9. Het probleem is dat ik dus niet zo handig ben. Dus ik zal wel bij de garage uitkomen. 150-200 is vrij duur, misschien toch een universele garage. Morgen maar even rondbellen.
     
  10. Klopt. Gewoon thermostaat vervangen en de meter deed het weer prima, geen fluctuaties meer. Ik had inderdaad de 2.0 Duratec. Onderdeel was niet zo duur, ik geloof 4-5 tientjes, weet het niet meer maar arbeid maakt geheel weer wat duurder... of je moet handig zijn.
     
  11. Vandaag bij een garage in de buurt de thermostaat laten vervangen. Probleem inderdaad opgelost. Schade €123,-. Bedankt voor jullie input!
     
    hans01 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina