1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Powerstart mk3.5

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Snifke, 28 mei 2023.

  1. Wat ik mis ten opzichte mijn vorige auto is de powerstart. De vraag is vrij simpel, is het mogelijk om door middel van programmering een Ford Focus 2.0ST mk3.5 2016 een dikke powerstart te geven?
    Dus puur alleen bij het starten van de motor.
     
  2. Powerstart?
     
  3. Wat bedoel je met een powerstart ? Als ik erop Google dan krijg ik alleen startboosters te zien.
     
  4. Excuus mischien onduidelijk.
    Inprinciepe is het tijdens de start de harde donkere roffel met verhoogd toerental wat op veel sportieve auto’s zit.
    Nu ben ik nog vrij onbekend met de mogelijkheden binne Ford maar de powerstart is een optie wat al op veel luxe sportwagens wordt toegepast.
    Lijkt mij dat dat “gewoon” een kwestie is van programmeren of iets dergelijks?
     
  5. Ter verduidelijking
     
  6. Komt dat niet vooral omdat bij sportwagens met grotere motoren ze de motor met een hoger toerental aanslingeren voordat de inspuiting en ontsteking aangezet worden?
    Dat kan je met de standaard ECU niet bereiken denk ik (en de vraag is of het bij een 4 cilinder een gewenst effect geeft).
     
  7. Zoals de Lancia op 3:14? ;)
     
  8. Een RS heeft ook een harde koude start... Je ST inruilen maar denk ik?
     
    gerardTDCI en Iodokus vinden dit leuk.
  9. Wat ik in dat filmpje zie zijn auto’s die na een koude start iets hoger stationair draaien, dat doet volgens mij iedere auto. Vroeger moest je choken, dat gaat nu automatisch. Mijn Focus doet dat ook, en na een minuutje ofzo dan gaat ie op het normale stationaire toerental lopen.
     
  10. Dat zou zomaar kunnen inderdaad. Mijn vorige auto was namelijk een V6 en die had dat wel.
    Ik weet ook niet of dat het bv met een specifiek merk uitlaat ook te realiseren is.
    De vraag blijft of het mogelijk is en hoe het eventueel aangepast zou kunnen worden.
     
  11. Hetgeen ik bedoel is een korte hard roffel van een tweetal seconde.
    Dat zou verder niks met de choke of iets dergelijks te maken hebben aangezien ik de powerstart ook bij warme motor had.
    Ben benieuwd of iemand dit al ooit gerealiseerd heeft
     
  12. Beetje extra gas geven…. Het zou mij niet boeien, alleen maar uiterlijk vertoon.
     
    Ecobeast en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  13. Vaak geven auto's (met turbo) meer geluid met een koude start. De waste gate staat dan open zodat de katalysator sneller warm wordt. De turbo wordt dan omzeild, vandaar het hardere geluid.

    Misschien is softwarematig nog iets te wijzigen, zodat bij elke start de waste gate open wordt gezet.

    Maar houd er rekening mee, een Focus ST zonder aangepaste uitlaat gaat nooit echt luid worden
     
  14. Zoiets zat ik ook al te denken om dan iets van een kleppensysteem te laten plaatsen en dan de software nog wat aanpassen.
    Zit maar een beetje hardop te denken of er überhaupt iets mogelijk is.
    Huidige uitlaat is al best luid maar dat is alleen bij flink gas geven. Start en stationair is bijna als ‘normaal’.
    Ben op zoek naar net dat beetje extra.
     
  15. Wat je hoort is vooral uitlaat die ervoor zorgt.
    Dit lukt voornamelijk bij grotere motoren die in v liggen. Of zoals subaru doet met hun flat motor.
    Dit wordt deels gedaan door van motor twee uitlaten samen te voegen. Echter eentje is wat korter als de ander.
    Dat levert namelijk het type geluid op
     
    Snifke vindt dit leuk.
  16. Gewoon een straight pipe eventueel een klep voor het normale rijden zodat je niet als een akropovic of Harley Davidson klinkt.
     
  17. Er zit een Akrapovic op maar volgens mij is dat alleen het eindstuk.
    Met flinke toeren klinkt die al super maar helaas bij de start is het veels te tam als je het mij vraagt.
     
  18. Thanks ik ga hier even wat verder inspitten.
    Misschien een combinatie van andere uitlaat met kleppen of iets dergelijks.
     
  19. Als ik mijn auto start (mk2 ST) schiet ie ff door naar 2000+ rpm en daarna gaat ie ff op 1500 rpm draaien. Is dit wat je bedoelt?
     
  20. Ja en nee.
    Het is echt net iets anders maar waarschijnlijk ligt het antwoord in het type motor (aantal cilinders) en de uitlaat zal waarschijnlijk ook wel zijn aandeel leveren.
     

Deel Deze Pagina