1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Plus (+) Kabel leggen focus 2

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Patriekske, 2 jan 2011.

  1. Na lang zoeken vond ik op dit forum eigenlijk geen enkele goede manier om de pluskabel van mijn versterker door te voeren in mijn Focus 2. Gelukkig bestaat er zoiets als GOOGLE, en kwam ik op een BELGISCHE focusclub terecht, die weer een link naar een DUITSE site met daarin uitleg over inbouw van een audioinstallatie.

    En die wilde ik graag met jullie delen :mrgreen:

    Bij deze: http://www.mediamoda.de/car-hifi-ff2-da3/index.html
     
  2. wat zijn de belgen slim:lol:
     
  3. #4 searche, 2 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2011
    How To met foto´s

    Als aanvulling op de duitse HowTo plaats ik mijn eigen foto´s en teksten hier nog bij.
    Ik heb voor de pluskabel iig hun methode gevolgd, met wat extra tips bij de pic´s:


    Ik heb de passagiersstoel eruit gehaald omdat ik alle kabels onder de vloer wilde hebben.

    Het ziet er erger uit als dat het is, met een goede torxratel is het zo gedaan!
    Zorg er wel voor dat het contact uit is en blijft tot de stoel en de stekkers allemaal weer terug zitten, anders krijg je een airbagstoring!

    [​IMG]


    Hier wat foto's hoe de diverse panelen geklikt zitten (zie ook de link naar de duitse HowTo):

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het achterste deel van de drempel zit niet alleen geklikt, achter het dopje zit een schroef, of lange klikpin, dat ben ik even kwijt.
    Zoals je kunt zien loopt dit drempeldeel door achter het achterste zijpaneel, hier zit het geklikt of geschroefd, dat heb ik laten zitten.

    [​IMG]

    Ook de dashboardklep zit geklikt, even de demper loswippen en met een korte ruk haal je de klep los.
    Voor de binnenkant van het dashboardkastje het volgende:
    Als je een gekoeld dashboardkastje hebt, kun je de draaischijf aan de binnenkant losklikken, aan de buitenkant zit een buis geschoven, deze kun je het makkelijkst bereiken via de zekeringkast aan de onderkant. (daar is ook een apart topic over te vinden)

    [​IMG]


    Hieronder wat foto's van de plaats van het grote rubber waar een gaatje van ongeveer 10mm moet worden gemaakt.
    Ik heb uiteindelijk de dremel gebruikt met een diamantfreesje. Om rubber te verspanen heb je een hoog toerental nodig, en een fijn vertand freesje.
    De methode op het duitse forum is met een houtboor omdat het puntje dan de boor mooi centreerd. Hier moet je juist een laag toerental gebruiken omdat de boor anders snel hapt!

    TIP: bescherm de originele kabelboom aan de binnen- en buitenkant met een stuk plastic, hout of metaal, bijv. door het eraan vast te tapen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en je wilt op die plek niet de draadjes gaan zitten repareren!!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Mijn kunstje om de dikke kabel door het rubber te trekken:
    Een stevige koperdraad door het gaatje voeren, half vasttapen aan de voedingskabel, omvouwen en dan verder aftapen tot in een puntje. Inspuiten met WD40 of vaseline, in geval van nood werkt boter zeep of afwasmiddel ook.
    Zo voorkom je dat de koperdraad losschiet als je wat harder moet trekken ;-)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Waarschuwing! Plaats de zekering pas als ALLE kabels zijn aangesloten, dat voorkomt een hoop narigheid!
    Ook narigheid waar je nu nog niet aan denkt, dus doe het echt pas op het allerlaatste!
    Laat ook je radio UIT tot ALLES is aangesloten! (geloof me nou maar..... ;-)
    Ik doe zelf altijd een stukje kabelisolatie (zonder koperdraad!) in de zekeringhouder, zodat de twee uiteinden elkaar nooit kunnen raken)
    [​IMG]


    Als je niet de stoel eruithaalt dan past de voedingskabel van 25mm2 op deze manier in het drempeltje:
    (bij het terugzetten van het rubber moet je de kabel zoveel mogelijk onder het kunsstof drempeltje duwen, stukje bij beetje)

    [​IMG]

    Zo heb ik de kabels liggen:

    Links de speakerdraden, in het midden de signaal/tulp/RCA en links de voeding. Dat is voor iedereen anders natuurlijk, bij mij komen de tulpkabels uit de processor die ik rechtsboven het dashboardkastje heb geplaatst.

    [​IMG]


    De voedingskabel had ook dóór de kokerbalk gekund, maar daar dacht ik te laat aan....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het massapunt heb ik onder de gordelpunten gemaakt. Ik heb ALLE mogelijke contactvlakken kaalgeschuurd met de dremel. Na de montage weer goed invetten of opnieuw primer en lak aanbrengen tegen de roest!

    [​IMG]


    En klaar!
    Als je de versterker zoals ik "koud" op de bank wilt monteren moet je eerst even voorboren! Het staal van de leuning is erg hard....
    => Gaatjes aftekenen met een witte stift of tippex
    => voorboren met een klein boortje of alvast een zelftapper erin en eruit draaien (let op dat je de bekleding niet om je schroef of boortje heen draait!)
    Beter is het om een houten plaat te gebruiken zodat de versterker zelf geen massa maakt, dat kan nl storing opleveren!*

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, nu kun je gaan testen en afstellen, ook een vak apart ;-) Hier kan ik je evt. ook bij helpen, stuur maar een PB met je vraag! (psst, vergeet niet de zekering te plaatsen... nu mag het :schater:)



    * Voor de oplettende lezer die zich afvraagt waarom ik als perfectionist en ex-pro dan toch mijn versterker zonder houten plaat monteer:

    Ik heb een échte versterker, daar heeft men al over nagedacht :baeh:
     
  4. Toevoeging Wil je het echt netjes, perfect en professioneel doen, en de kans op storingen zo klein mogelijk maken, zorg er dan voor dat de plus kabel in vijverslang gedaan wordt.

    De kabel is, zoals hierboven ingebouwd in de Focus, vatbaarder voor weers- en warmte omstandigheden, waardoor de mantel kan gaan verweren/smelten en je grove kortsluiting kan krijgen.

    [​IMG]

    Bovenstaande wordt eigenlijk door alle echte audio fanaten gedaan in de auto audio wereld.

    Als ex-inbouwer en wedstrijddeelnemer is dit onder andere verplicht als je aan wedstrijden mee wil doen, anders kost het je punten aftrek.
     
  5. WOW, dat heb je netjes gedaan:D Serge, is behoorlijk wat werk zo te zien maar ik heb vakantie dus er ruim de tijd voor.

    :thumbs:Bedankt voor alle info en foto's:thumbs:

    Ik weet igg wat ik straks ga doen, heb alle spullen al in huis dus ik kan zo aan de slag.
     
  6. Het werk valt wel mee, het is gewoon een hele uitgebreide beschrijving ;)

    Als de voedingskabel door het rubber is, is de rest een piece of cake!
    Wees in vredesnaam wel heel voorzichtig bij het gaatje boren in het rubber!

    Die kabelboom moet je echt niet beschadigen!!
     
  7. Zo'n zwarte ribbelslang heb ik in het bedradings-pakket zitten dus die gaat er zeker omheen.

    iig bedankt voor deze extra tip:thumbs:

     
  8. Hey Remco,


    Bedankt voor de toevoeging, dat maakt het inderdaad wel heel netjes af!

    Ik heb zelf nooit meegedaan aan wedstrijden, mij teveel (mieren**k) regeltjes die er in mijn ogen niet toe deden, teveel vriendjespolitiek en (toendertijd) niet meer bereikbaar voor Jan met de pet.
    Wie er het meeste tijd en geld in pompte maakte ook de meeste kans, omdat er ook heel erg gekeken werd naar "het merk" dat je gebruikte....
    Ik heb nog wel ergens de IASCA reglementen liggen, en de IASCA-cd gebruik ik nog regelmatig voor afstelwerkzaamheden ;)

    Nadat ik een paar keer in een winnende auto heb gezeten die zo enorm "clean" klonk dat alle emotie weg was uit de muziek had ik het wel gehad :mrgreen:



    Voor de MODS: Past dit topic misschien beter in een audio-topic als in "handleidingen"?
     
  9. Redelijk mee eens Serge, heb ook af en toe in wagen gezeten die me niet konden bekoren qua klank, maar wel winnend waren ??? :(

    Ik heb aan de EMMA wedstrijden mee gedaan, en de stichting EMMA heeft ook regels opgesteld waaraan de installatie moest voldoen.
    Het niet open mogen neerleggen van de voedingskabel is er één van ;)

    Ik had het van voor tot achteren in de vijverslang liggen.

    De speakerkabels in de snakeskin, net als de RCA kabels.

    Ik heb nooit storingen gehad aan de installaties gelukkig.
     

  10. En die regels worden dan uitgevoerd door mensen die aan accupolen gaan sleutelen met een hele grote steeksleutel en een stalen horloge om.... :loco:
    Mag jij raden wat er toen gebeurde..... (is al wel heel lang geleden hoor)


    Dit is natuurlijk een beetje chargerend bedoeld, en ik vind veiligheid bij inbouwen ook heel belangrijk!
    Mijn punt dat ik wil maken is dat sommige regels, en met name de jurering ervan, erg ver gezocht zijn, of makkelijk té letterlijk genomen worden.
    Daarom zijn dat soort wedstrijden ook niet mijn cup of tea ;)

    Maar nogmaals, ik ben blij met je toevoeging, de inbouw wordt er netter en veiliger door!


    En dan nu weer :ontopic:

    (of we kunnen hier nog even verder gaan: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=20534 ) ;)
     
  11. Bedankt! lekker duidelijk hoe ik het morgen kan gaan aanpakken:)
     
  12. heb hier nog een : IASCA.-.IASCA.Setup.&.Test.Disc.1997.FLAC - [00/14] - "IASCA.-.IASCA.Setup.&.Test.Disc.1997.FLAC liggen zal hier binnekort eens een linkje van neerzetten
     
  13. Die is zeker welkom hoomer! wordt nu toch wel eens tijd om dat ding iets beter af te gaan regelen ;)
     
  14. Even voor 3 jaar aan stof eraf.

    De pluskabel voor de geschakelde stroom van de trekhaak heeft besloten dat ik de stroom zelf maar naar de trekhaak moet brengen. De isolatie is gescheurd en dat is m uiteindelijk fataal geworden.
    Is er nog een andere doorvoermogelijkheid of is de kabelboom toch echt de enige manier? Ik wil de kabel niet onder de auto door hebben.
    Aangezien de kabel niet zo heel dik is, 2,5mm2 als ik het goed heb onthouden, lijkt me een tuinslang wat te veel van het goede. Dus daar mag ook wel wat dunners omheen. Zijn er nog andere alternatieven?
     
  15. Zelf gebruik ik voor het beschermen van bedrading in de motorruimte en op plaatsen waar het risico op doorschuren bestaat 1 of meerdere lagen glasvezelkous met een siliconen toplaag.

    [​IMG]

    Het voordeel hiervan is dat dit relatief dun is waardoor de bedrading niet onnodig dik wordt. Verder maak ik de bedrading waar mogelijk vast aan de bestaande kabelbomen met zwart isolatie tape of zwart linnen tape.
     
  16. Ik heb de hele kabel van begin tot eind met twee lagen isolatietape ingewikkeld. Tis wat werk maar je weet zeker dat het goed zit. Op bepaalde plekken (aan carrosserie en bestaande kabels) vastgezet met tie wraps.
     
  17. Volgens mij heeft de electrospeciaalzaak hier in Zwolle die siliconenslangen ook. Lijkt me een mooie oplossing :thumbs: dank voor de reacties.
     

Deel Deze Pagina