Plasma tellerplaten

Discussie in 'Electronica' gestart door JayZer, 4 feb 2012.

  1. Ik heb plasmatellerplaten aangeschaft.

    Nu wil ik deze aan sluiten op mijn lichtschakelaar.
    Alleen weet ik niet op welke draadjes dit van de lichtschakelaar moet.
    Ik zal morgen een foto plaatsen, maar ik dacht misschien weten sommige de kleurstelling zowel.

    hopelijk kan iemand me helpen.
     
  2. Waarom sluit je ze niet gewoon achter de kilometerteller aan, op de draden van de originele dashboard-verlichting?
     
  3. Vind ik ook best, maar dan moet ik alsnog weten welke kleur.
    Dat is dat stekkertje met dat zwarte hefboompje toch
    Dan maak ik morgen daar ook een foto van.
     
  4. Ja dat is dat stekkertje achterop de tellerbak. Kleur weet ik niet uit mn hoofd, zal ik moeten opzoeken.
     
  5. Dat zou te gek zijn als je dat voor me zou kunnen doen.
     
  6. 1 aan massa leggen om storing te voorkomen de andere kan je meten waar hij op moet komen als je een meet apparaat heb ;)
     
  7. Ik heb geen meetapparaat alleen een spanningzoeker.
    Ik moet nog leren meten en een apparaat aanschaffen :(

    Ik haat dus werken met electriciteit,
    Doe mij maar mechanisch.
     
  8. toch goed een spanningszoeker kan je toch meten waar welk punt er stroom op komt als je de lichtschakelaar omdraait
     
  9. Is ook een optie! Heb nu geen pc tot beschikking dus opzoeken word lastig.
     
  10. Bij de focus 1 moet je voor de verlichting van de teller als het goed is pin 3 hebben van de stekker op de tellerunit. Dit zou een oranje draad moeten zijn. Het is wel verstandig om dit vooraf even te controleren.
     
  11. Zo hier zijn de foto's.
    Ik ben er nog niet uit op welke kabel ik hem wil aansluiten.
    Of op de witte is waar die mijn inziens ook hoort te zitten alleen dan moet er gesoldeerd worden op het draad. Ik kan hem dan niet even lostrekken.
    [​IMG]
    OF
    op de zwarte lichtschakelaar daar kan ik wel beter bij en kan ik hem gewoon in een schoentje drukken en kan ik hem zo verwijderen zonder schade aan de kabels te maken.
    [​IMG]
    bovenkant
    [​IMG]
    omgedraaid is dit de onderkant

    maar nu is de vraag hoe meet ik dit. Gewoon met een spanningszoeker of met een voltmeter (dit laatste heb ik niet) en wat moeten de waardes dan zijn?
     
  12. Een (12 volt) spanningzoeker is hierbij al voldoende. Je zet de aardeklem van de spanningzoeker dan op een goede aarde (blank stuk metaal achter het dashboard bijvoorbeeld) en met de meetpunt kijk je of er spanning op de draad komt te staan bij het inschakelen van de verlichting.

    volgens het schema zou het moeten zijn:

    Stekker tellerunit pin 3 oranje draad.
    Stekker lichtschakelaar pin 9 oranje draad.
     
  13. gebruik een fitting die er in zit voor de verlichting. zo heb ik dat bij mijn vorige auto ook gedaan.draadjes aan de fitting solderen in draaien en werken maar!!!!
     
  14. Dat is duidelijk, maar er zal toch ook wel een massa draad moeten lopen niet.

    Jij hebt het nu over de lichtschakelaar neem ik aan?
    Want om iets uit die witte te trekken lijkt me onmogelijk.
     
  15. De Focus heeft vrij snel last van storingkjes als de massa niet goed is, denk dat als dat allemaal goed werkt nu, je er beter vanaf kan blijven en gewoon een massapunt op de carrosserie kan zoeken.
     
  16. #16 nickysmeding, 5 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2012
    Hij bedoeld denk ik een fitting van de lampjes die nu achter je tellerplaat zitten, daar zit natuurlijk al de plus en de min van de verlichting.
     
  17. "**** zot matuurlijk al de plus en de min van de verlichting" die volg ik niet helemaal.
    want zoals jij het zegt, dat hij bedoelt, klinkt het niet als een verkeerd idee. Alleen volg ik jou misschien bedoelde waarschuwing niet in die zin.
     
  18. Te snel getypt, i-phone kan dat nie volgen.

    Heb het aangepast, was geen waarschuwing
     
  19. jeps de fitting van het de lampjes van je tellerbak.werkte perfect bij mij, zelfs de dimmer reageerde goed. zo hoef je niet heel je auto te slopen voor een plusje en een minnetje.

    wel even meten welke connectie de min of de plus is.
     
  20. alle 3 bedankt.
    ik ga het dan lekker op de fitting zetten.
    Dat is echt veel makkelijker :)
    bedankt heren.
     

Deel Deze Pagina