1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Plaatsen parkeersensoren achter Wagon

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door wou9900, 15 jul 2011.

  1. Ik heb afgelopen weekend (en dagen erna) uiteindelijk een parkeersensorenset geplaatst in mijn :focus3: Wagon.

    Hieronder een beschrijving hoe te installeren.

    1.) Er zit aan weerszijden in de achterwielkasten een schroef, haal deze los.
    Mocht dat niet zo lukken, dan eerst de achterwielen demonteren.

    2.) Als je de bekleding in de wielkast iets aan de kant duwt zie je dat de
    onderste bumperlip zit vastgeklemt en dat hij (voorzichtig) is los te duwen
    naar buiten. Uiteindelijk moet je een aantal wigvormige randjes naar buiten
    duwen. Dit kan het beste door voorzichtig te werk te gaan. Resultaat is
    dat de bumper los zit voor het grootste gedeelte (op de hoeken).

    3.) Aan de achterkant onderop de bumper, zit hij vast met twee plugjes welke
    afgedekt lijken te zijn. Hier zitten echter openingen in waar je zeer
    voorzichtig met een platte schroevendraaier de plugjes kunt loswrikken.
    De plugjes bestaan uit een binnenste kern en als die eruit gehaald is, kun
    je de buitenmantel eruit halen.

    4.) Open de achterklep en duw voorzichtig op de hoeken naast de rondingen
    aan de onderkant van de klep (bij het afdichtrubber). Want ook daar zit hij
    vast met kleine wigvormige randjes.

    5.) De bumper moet nu helemaal los zijn. Plaats de sensoren door gebruik te
    maken van de aangegeven posities aan de binnenkant van de bumper. Een
    aan elke kant boven de reflector, twee in het midden. Ze zitten niet op
    één hoogte !!! Plaats daarna de bumper terug (zie voorgaande stappen om
    hem los te krijgen).

    6.) Verder met de binnenkant. Via de onderkant van de auto kun je middels de
    inmiddels bekende rubberen dop aan de bestuurderszijde, de kabels binnen
    leiden. Maak hier alvast een sneetje in van zo'n 1,5 tot 2 centimeter.
    [​IMG]

    7.) Probeer met voorzichtig wrikken voorzichtig het gedeelte rond de slothaak
    los te krijgen (op je tildrempel). Dus waar het slot omheen klemt. Het zit
    met plugjes vast.

    8.) Nadat dit gedeelte los is, doe je hetzelfde met het hoekdeel links.

    9.) Haal de mat uit de bagagaruimte (ligt compleet los).

    10.) Vervolgens laat je de achterzitting links neer en maak je ruimte door de
    afdekhoes op te laten rollen en het deel met het handvat rechtop te
    zetten.

    11.) Haal nu voorzichting de zijwand aan de linkerkant onderuit (pas op de
    bekleding om het oog van de achterbank). Til eerst de onderkant over de
    ogen in het bagageruim.

    12.) Als de wand weg is, zie je de kabelboom lopen en kun je ook het stuk
    rubber om de zekeringkast weghalen.

    13.) Voordat je nu iets met de electriciteit doet, zegt de handleiding dat je de
    accu moet afkoppelen. Dit hoeft niet, als je de motorkap opent zie je
    rechtsachter een Massa schroef zitten waar de minpool van de accu op is
    aangesloten. Deze draad loshalen is voldoende om stroomloos te worden.

    14.) Nu het aansluiten. Neem de rood/zwart-draad welke bij de sensorset zit
    en leidt het rode gedeelte naar de kabelboom tak welke vanuit de deurstijl
    naar beneden komt (op de onderstaande foto is het punt A, negeer de
    rest op de foto behalve de massa !).

    [​IMG]

    15.) Zoek in dat bundeltje naar één van de twee draden (twee
    achteruitrijlichten) welke groen zijn met een dun bruin streepje erop.

    16.) Verbind de rode draad met deze draad (solderen of klemmen, moet je zelf
    weten)

    17.) Verbind de zwarte kant van de sensorset-draad met de massa
    (aangegeven op foto)

    18.) Haal de draden van de bij punt 5 geplaatste sensoren naar binnen door
    het sneetje was je eerder in de rubberen afdichtdop hebt gemaakt.

    19.) Sluit zowel de vier draden als de rood/zwarte draad aan op de module
    van de sensorset.

    20.) Kies zelf een plek voor het speakertje van de set en sluit ook deze aan
    op de set.

    21.) Alles aangesloten en vastgeplakt ? Sluit dan de massa weer aan onder de
    motorkap. Start de auto en zet hem in zijn achteruit en geniet van de
    piep (let wel dat het volume van de speaker aan staat)

    22.) Als alles het doet, monteer dan alle losse delen weer terug op hun plek.

    Helaas heeft het bij mij veel tijd gekost omdat ik nog geen voorbeeld had.
    Dankzij Nickysmeding is het toch gelukt.

    Succes.
     
  2. Ik ben benieuwd of er al mensen op dit forum zijn die wat hebben gehad aan de beschrijving. Het is natuurlijk een flinke lap (en ik had liever meer foto's gehad maar dat is achteraf helaas) maar hij klopt volgens mij wel.
     
  3. Ik denk dat het nog wel even kan duren voor je de eerste reacties gaat krijgen. Er zijn in verhouding natuurlijk veel minder :focus3: wagons, veel daarvan hebben via een van de optiepakketten de sensors al af fabriek.

    Wat ik me wel afvroeg is of je de bumper echt moet verwijderen, kun je onder de auto liggend er niet bij om de gaten te boren etc.? Kon bij de :focus2: zonder problemen.

    Fred
     
  4. De gaten zitten niet allemaal onder bereik. In ieder geval twee gaten zitten op de hoogte waar praktisch direct de metalen stootconstructie achter zit. Dus daar kom je eigenlijk niet goed bij. Het eraf halen is echt heel erg makkelijk, mits met gevoel en weinig kracht.
     
  5. grappig:P die behuizing van de module werd in 2002 voor het eerst gebruikt in de focus1 (fase2)

    uiteraard zal de printplaat intern natuurlijk heel anders zijn, maar de behuizing en stekkers zijn nog exact hetzelfde:)

    verders duidelijke how-to:thumbs:
     
  6. Heb parkeersensoren bij officiele Ford dealer laten inbouwen maar daar word je ook niet blij van. Beschadingingen aan bumper achter en voor en het werkt niet naar behoren. Als je officiele Ford sensoren in laat bouwen dienen die dit dan ook niet visueel melding te geven op je dashboard? Of alleen piepjes?
     
  7. Vaak bouwt de dealer achteraf niet hetzelfde systeem in als dat er af fabriek in de auto geleverd wordt. Het systeem dat er af fabriek in zit achteraf inbouwen wordt (als het al mogelijk is) vreselijk duur. Hierdoor zou het dus goed mogelijk zijn dat je geen melding op het display ziet terwijl dit bij het af fabriek systeem wel zo is.
     
  8. Bij de hatchback moet je de achterlichten ook verwijderen, daaronder zitten de lippen van de bumper, ook zitten er nog twee schroeven achter de kofferbak klep, voor de rest is het hetzelfde als Wou beschrijft, goede handleiding, Wou bedankt.
     
  9. En bij originele sensoren op Focus 3 wordt de radio stiller zodat je de beeps beter hoort
     
  10. Ik heb een wagon met heel veel extratjes erop maar zonder de parkeersensoren. Eigenlijk gek dat die er niet standaard op zit. Wil hem er graag op hebben maar of ik dit zelf zie zitten. Kweet het nog niet.
     
  11. Bij de dealer kost het 699 euro. Gaat dan ook allemaal via het display. Duur geintje...
     
  12. Ja idd duur geintje. Ik was er ook over na aan het denken toen we onze wagon kochten. Maar vond het het geld niet waard. Nu wil ik ze er zelf graag opzetten. Moet je hiervoor in de bumper boren of worden ze er gewoon achter geplakt? Welk setje heb je dan als ik vragen mag.

    Mvg
     

Deel Deze Pagina