1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Piepende airco

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door siebrand, 19 jan 2019.

  1. de ford het is wel een fiesta uit 2012 van mijn vrouw maakt een gigantisch piepend geluid bij inschakelen van de airco.dus dan zetten we hem maar snel weer uit.Als zo,n airco met te weinig koelvloeistof een tijd heeft gefuncioneerd kan er dan een lager stuk zijn van de airco.of heeft zo,n airco een koppeling die dat piepen kan veroorzaken bij inschakelen. ik weet dus niet of er te weinig koelvloeistof in heeft gezeten,we hebben de auto nog niet zo lang.wie weet wat hier aan mankeert??
     
  2. In de airco gaat koelmiddel.
    Geen koelvloeistof zoals die door je radiateur loopt en de motor koelt.

    Maar er zou wat met de airco pomp aan de hand kunnen wezen

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  3. Het lager van de aircopomp die aan zijn einde aan het komen is? Heb je geen garantie meer?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. ik weet dat in de airco geen koelvloeistof gaat.maar nee ik heb geen garantie meer.
     
  5. Kan het uberhaupt wel van de airco komen? als de buitentemperatuur minder als 3 graden is slaat de airco volgens mij niet eens aan .trouwens dat piepende geluid maakt hij ook niet als ik op de ac knop druk.wel als ik op de aanjagerknop druk,deze auto heeft climatronic.Het lampje van de ac brand dan niet. Hij heeft dan een enorm piepende geluid alsof de multieriem slipt.het gaat dan ook stinken naar we denken rubber.
     
  6. Onder de 5 graden werkt de airco niet. Hij slaat dan bij mij wel aan maar doet z'n werk niet.
     
  7. De aircopomp schakelt na het starten van de motor vaak even kort in om te zorgen dat hij na langdurig niet gebruiken niet vast gaat zitten.
    Maar als ik het zo even hoor, begin ik toch te denken aan de kachelmotor.
    Wordt het geluid harder/erger als je de aanjager snelheid omhoog brengt?
    En is het weg als je de aanjager uitzet?

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  8. het geluid word niet erger als je de aanjager hoger zet.en het gaat dus enorm te piepen als je de knop van de vooruitverwarming aanzet. dus niet van de ac. Als je de knop van de voorruitverwarming weer uitzet duurt het nog een paar seconden voordat het piepen weg is.
     
  9. Waar komt het geluid vandaan, zoals ik het lees klinkt het als de multieriem als je de voorruitverwarming aan zet gaat de dynamo meer stroom leveren en dus meer vermogen uit de riem halen na het uitschakelen van de voorruitverwarming blijft de dynamo nog even doorgaan met vermogen opniemen om de accu bij te laden.

    Dus komt het piepende geluid onder de motorkap vandaan of uit het dashboard.
     
  10. Slaat de airco niet standaard op als je de vooruit verwarming aanzet? Bij de focus als je de stand op de vooruit zet dan slaat de airco standaard mee op bij vooruitverwarming dacht ik ook?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. Het geluid komt onder de motorkap vandaan en het zou me inderdaad niks verbazen dat het de multiriem is die slipt.zo hoort het wel inderdaad.wat ik alleen niet begrijp is dat wanneer de dynamo meer stroom moet leveren de snaar gaat slippen .de snaar staat ook niet erg slap.wat me wel opviel en erg verbaasde was dat de poelie van de dynamo erg warm was na dat slippen.en ik kon ook niet zien dat met draaiende en luid piepende snaar de poelie van de dynamo stilstond.draait een dynamo zwaarder als hij meer stroom afneemt? En zo zwaar dat de riem daar kan slippen? Toen ik vanmiddag een stukje reed werd het slippen met ingeschakelde voorruit verwarming wel veel beter.soms hoorde ik hem nog als ik terugschakelde.een raar verhaal ik weet het.
     
  12. Wanneer de dynamo belast wordt kost het veel meer kracht om de dynamo rond te draaien als wanneer deze niet belast wordt.

    Uitgaande van een 120 A dynamo en een laadspanning van 14 Volt kom je bij volle belasting uit op een vermogen van 1,68 kW (2,28 PK). In de praktijk is dit nog iets meer omdat er ook energie verloren gaat (kinetische energie en warmte).

    De energie die nodig is om de dynamo aan te drijven wordt volledig van de motor naar de dynamo overgedragen via de multiriem. Wanneer de dynamo zwaar wordt belast krijgt de multiriem het behoorlijk te verduren. Immers moet alle benodigde energie om de dynamo aan te drijven door deze riem worden overgebracht. Tevens is het zo dat wanneer een multiriem eenmaal heeft geslipt het materiaal van de riem verhard/glad wordt waardoor deze alleen maar sneller zal gaan slippen.
     
    paul vingerhoets vindt dit leuk.
  13. Daar kan ik niets meer aan toevoegen :clap:
     
  14. Oke jongens ik denk dat dit het is.
    Ik zaler mee aan de gang bedankt
     
  15. Tikkie omhoog! Ik merkte vandaag dat de airco van mijn Focus piept. Het is echt de airco, want met airco uit en ventilatie aan is het stil, en het lijkt op iets van een lager. Wordt namelijk heviger na een tijdje draaien. Het gekke is, het geluid lijkt uit het dashboard te komen maar daar zit natuurlijk niks airco specifieks wat zo beweegt. Zal het toch de airco pomp zijn?
     
  16. Ook de aircopomp wordt aangedreven door de multieriem ik zou zeggen open de klep en ga daar eens luisteren als je hem inschakeld en uitschakeld
     

Deel Deze Pagina