1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Piepend/slippend geluid bij koude motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focus79, 5 dec 2008.

  1. Is de multiriem. Zelfs het vervangen van de riem en de spanner biedt niet altijd soelaas. Heb nog geen jaar geleden de riem met spanner vervangen. Het kreng fluit alweer. Moet wel zeggen dat mijn stuurbekrachtigingspomp wat lekt en dit het fluiten ook kan veroorzaken.
     
  2. In januari toen het koud was viel mij op na starten en stationair draaien er (als je voor de auto staat) links af en toe een piepgeluidje te horen was. Auto moest enkele weken later voor een beurt en dit aangegeven. Bleek volgens dealer de multiriem te zijn. Het is alleen te horen bij koud en vochtig weer. Vervangen was geen noodzaak en ze konder hem sprayen en dat zou het geluid voor een tijdje weg zijn.

    Afgelopen maandag (het was fris en vochtig) ruim drie maanden na de beurt kwam het geluid terug. Dealer gebeld en gevraagd multiriem , al dan niet preventief, te vervangen. Puur omdat ik een pesthekel heb aan bijgeluiden in de auto.

    Vandaag is multiriem vervangen en mij voorlopig NIETS in rekening gebracht. Kosten zijn EUR 156,-. Men wil kijken of er coulance (gedeeltelijk of geheel!) kan worden geregeld.

    KM stand is 52.000.

    Ik hou jullie op de hoogte.

    Arjan
     
  3. Voor de 1.8 en 2.0 van jou bouwjaar is een brief van ford, dat de spanner ook vervangen moet worden, waardoor je een "ouderwetse" riem met spanner krijgt ipv een Stretch-belt zonder spanner.. Wellicht is dit uitgevoerd, want 156 euro voor een riem zou wel heel duur zijn..
     
  4. Anton,

    Bedankt voor je opmerking. Ik hou het in de gaten.

    Nog een vraag: de brief waar jij het over hebt. Kan ik daar ook aankomen?

    Arjan
     
  5. Anton of een ieder het ook weet,

    Wordt vervangen van multiriem aangetekend in onderhoudsboekje. Is bij mij niet gedaan heb ik net geconstateerd.

    Reden dat ik het vraag: het zelfde geluid is weer terug (ondanks toezegging dat vervanging is uitgevoerd, maar ik heb geen nota gezien) en ik ben eigenlijk een beetje teleurgesteld in dealer.

    Arjan
     
  6. [​IMG]

    Dit is de oude spanner, een vaste spanner, met een ronde ingang boven waar een pijp ingestoken kan worden, maar die niet kan veren..

    die zou vervangen moeten zijn door de volgende :

    [​IMG]

    Welke veerend is, en je kunt hem met een sleutel 15 onspanner, als je hem tegen de klok in draait (kun je gerust even proberen..)
     
  7. Anton,

    Wederom bedankt.

    Maar hoort het ook aangetekend te worden in onderhoudsboekje? Daarmee doel ik op latere claims.

    Het is een riem die altijd kan breken. Ford kan zeggen dat bij breuk de riem tijdig vervangen had moeten worden. Als client kan je dan boekje erbij halen en zeggen dat iets op een bepaalde datum is vervangen en de breuk wel erg snel is gekomen..

    Dat is de reden van mijn vraag.

    Arjan
     
  8. Nee dat wordt meestal niet afgetekend in het boekje denk ik, maar kijk even onder je motorkap of het al dan niet gedaan is! Daar ben ik benieuwd naar..
    Als er een nieuwe spanner opzit, kun je dat gemakkelijk zien, al is het alleen al aan het feit dat hij nog schoner is als de rest..
     
  9. #29 Steef30, 4 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jul 2011
    piepende 1.6 TDCI 2007

    Zo dit topic lezende moet ik me er bij aansluiten. Alleen heb ikhet idee dat mijn probleem hetzelfde lijkt, maar toch afwijkt. Ten eerste mijn gegevens:
    1.6TDCI 2007 109pk (gechiped naar +/-130pk 2 jaar geleden), 72000km.

    Ik heb ook het piepende geluid bij een koude motor zoals hier door meerderen is beschreven. Na stukje rijden is't weg. In de winter is het erger en duurt het langer dan in de zomermaanden.

    De garage heeft de multiriem met spanrol vervangen (icm grote beurt + apk). Hier was ook een modificatie vanuit ford doorgevoerd zeiden ze (waarschijnlijk dus de spanrol situatie). Echter, the noise is back!!
    Was dus niet de spanrol met riem en deze eigenwijze "doet normaal alles zelf" monteur baalde van de uitgegeven
    van 75 euro voor de riem.

    Nu zegt de garage (onder garantie de zaak nogmaals bekeken) dat het geluid "ergens vanaf de distributieriem" komt.
    Het geluid is er immers nog steeds als de multieriem eraf is.

    Nu denk ik; een auto van 3 jaar oud, 72000km, die NU AL een slechte riem heeft?
    Terwijl volgens het boekje een riem toch zo'n 2T moet meegaan of 10 jaar?
    Evenals de reeds vervangen multiriem, die óók zolang mee moest kunnen gaan!

    Ik heb de auto dus nog niet laten maken en wil toch eerst zelf verder kijken voor ik zomaar een dure riem laat vervangen.
    De rekening word in elk geval nog ff niet betaald tot ik eruit ben. Zaterdag gaat de boel los (als het lukt tussen het verbouwen door..pfff..)
    Wil zondag eigenlijk ook nog ff bij de meeting langs ;)
     

Deel Deze Pagina