Perikelen...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Eddyedje, 20 feb 2012.

  1. #1 Eddyedje, 20 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 feb 2012
    Op 14 februari j.l. was het zo ver... De APK voor m'n Focus diesel.
    Omdat hij tijdens het koude weer moeite hard met aanslaan had ik gelijk maar opdracht gegeven om de gloeibougies te laten vervangen.
    Geen problemen, of zo dacht ik tenminste... Totdat mijn telefoon ging.

    "Er is een groot probleem. We krijgen de motor niet meer aan de praat. We hebben wat tests gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat de brandstofpomp het begeven heeft. Hij was waarschijnlijk al aan het kapotgaan, omdat jij al aangaf dat hij moeilijk startte."

    In eerste instantie was ik witheet. Ik breng een werkende auto (wel een slechte starter met koud weer, maar hij sloeg altijd aan), en zij mollen hem. En dan maar zeggen dat de pomp 'zomaar' kapot is gegaan. En handig (mis)(ge)bruik maken van het feit dat ik zei dat hij slecht startte.
    Hij reed voortreffelijk. Zelfs als ik het rechterpedaaltje helemaal intrapte ging-ie er als een speer vandoor. Hoezo kapotte brandstofpomp? Ik zou dan toch ook een hapering moeten hebben gevoeld?

    De monteur voegde er ook nog even heel snel aan toe dat zij het konden repareren voor € 1300 voor een gereviseerde pomp, en € 1000 aan werkplaatskosten. Dus nog eens € 2300 euro er boven op.
    Een zeer sterke neiging tot het ontsteken in eindeloze scheldkannonades onderdrukkend heb ik opgehangen met de mededeling dat ik even goed moest nadenken over wat ik hiermee ga doen.

    Na wat rondbellen en googelen ben ik bij een bedrijf uitgekomen wat gespecialiseerd is in diesel-pomp systemen.
    Na het doen van mijn relaas kon de monteur aan de telefoon mij uitleggen dat het slechte starten zeer zeker een voorbode was van het "begin van het einde" wat de brandstofpomp betreft.

    Ik vind het raar, omdat hij dus goed presteerde zodra de motor liep. Mijn boerenverstand vertelt mij dat een pomp minder hoeft te presteren om een motor aan te laten slaan, als wanneer ik bij het oprijden van de snelweg accelereer naar 140 km/u. Maar ik zal het maar voor waar aannemen. Ik heb van de complexe techniek van een common-rail systeem te weinig kaas gegeven om hier een oordeel over te kunnen vellen.

    Wat de beste man mij wel kon vertellen is dat de roetmeting voor de APK de toch al zwakke pomp hoogstwaarschijnlijk de genadeklap heeft gegeven.
    Ik heb al eerder m'n gal gespuugd over de volstrekt belachelijke manier waarop in dit land dieselmotoren worden mishandeld om de roetmeting te doen. Terecht dus.

    Uiteraard had de pomp ook de geest kunnen geven als ik bijvoorbeeld op de Deutsche Autobahn even gas zou geven, 's-nachts, onderweg naar Zweden (al sinds jaar en dag een favoriete vakantiebestemming van mij) wat vele malen vervelender zou zijn geweest. Maar dan had ik het tenminste aan mezelf te danken.
    Nu heb ik waarschijnlijk door een motoren-vernietigende roetmeting een zeer grote onkostenpost. M'n auto laten staan is geen optie omdat ik er net voor een groot bedrag aan onderhoud aan heb laten plegen (schijven vervangen, enz). Dat geld kan ik nooit terug krijgen. En ik was / ben gewoon zeer tevreden over m'n Focus. Dus dat ding moet gewoon gemaakt worden.

    Het bedrijf wat ik belde kan mij een ingeleerde pomp opsturen die dan alleen "nog maar" ingebouwd hoeft te worden.
    Gelukkig ken ik een monteur in de familie die me al heeft verteld het inbouwen in een dag te kunnen klaren.
    Dan hoeft alleen de auto met lopende motor nog afgemeld te worden en kan ik er hopelijk weer wat zorgeloze kilometers mee rijden!

    Voor de volledigheid, hier zijn twee linkjes voor bedrijven die dus gespecialiseerd zijn in Dieselmotoren:

    http://www.dieseltechniekfriesland.nl/?gclid=CIzH8uLHrK4CFUOEDgodviGfSA

    en

    http://www.ecu-tronic.nl/

    Doe er jullie voordeel mee!
     
  2. Eddy of Ed,

    Beetje vreemd verhaal van je als ik zo vrij mag zijn. Immers zoals je zelf al aangeeft, de pomp kan ook kapot gaan als je zelf een keer veel gas geeft. Beter juist dat het nu bij de dealer gebeurt dan wanneer je s nachts met je gezinnetje langs de autobahn komt te staan.

    Overigens kan een brandstofpomp ook zonder voortekenen of veel gas geven kapot gaan hoor.

    Hebben we het hier over een Focus 1 TDDI soms? Die heeft volgens mij ook een Bosch brandstofpomp, zelfde als in een Astra-G 2.0 DTH/DTL zit. Ik heb zon Astra gehad. Zette contact af op de veerpont, wil weer starten, niet meer aan de gang te krijgen.

    Heb toen bij Diesel Buchli in Harderwijk mijn pomp laten reviseren en terug inbouwen. Was bij hen totaal 1500 euro kwijt. Als je kennissen hebt kan het goedkoper.

    Maar ik zie niet in waarom jouw garage hier schuld in heeft.
     
  3. Ik herken de problematiek.
    Pompjes van Bosch knallen er tussen de 200.000 - 300.000 km uit.

    Eerste instantie heb ik de pomp laten reviseren (lees: elektronica laten vervangen...) bij ecu-tronic, bespaarde mij +/- 600 euro.
    13 maanden later liep de pomp mechanisch vast, net buiten de garantie termijn.
    Mijn garage heeft vervolgens Diesel Buchli (Harderwijk) een gereviseerde pomp laten opsturen en voor mij ingebouwd.
    Erg zuur, dus ook mijn advies laat niet alleen de elektronica reviseren (hiervoor hoeft overigens de pomp niet uitgebouwd te worden).
     
  4. Hoi Mike,

    Nee, inderdaad heeft mijn garage hier niet direct schuld aan. Het was alleen mijn eerste reactie.
    In ieder geval bedankt voor jouw informatie :)
     
  5. Lars heeft destijds wel de electronica laten reviseren (bij een pools bedrijf) is altijd goed gegaan.
     
  6. hele verhaal gelezen en krijg spontaan een deja-vu en vallen er wat puzzelstukjes op z'n plaats.
    bij mijn vorige :focus: (1.8TDDI) had ik ook een kapotte brandstofpomp, het begon als volgt: na de APK (+roetmeting) begon mijn vrouw direct te roepen dat de auto stonk naar diesel.
    terug gegaan naar de garage en die kon niets vinden toen.
    mijn vrouw bleef diesel ruiken en na een nacht parkeren voor de deur zagen wij dat er diesel lekte onder de motor.
    weer terug naar de garage en die constateerde toen een kapotte brandstofpomp :nocheer:
    aangezien de kosten opliepen tot 1600 euro hebben we besloten om de auto in te ruilen.
    overigens heeft de :focus: altijd goed (in 1x) gestart en nooit vermogensverlies gehad.
    hieruit blijkt dus wel dat de roetmeting wel degelijk een aanslag is op bepaalde draaiende delen van de motor.
    ik hoop voor je dat het financieel binnen de perken blijft om de auto te repareren en veel succes.
     
  7. Gebeurt de roetmeting bij een koude motor of warme? Ik kan mij niet voorstellen dat ze eerst 25 km over de weg gaan rijden om een dieselmotor op bedrijfstemperatuur te krijgen. Ik denk soms wel over om de volgende auto weer op gas te gaan rijden, geen last van roetmeting en verstopte roetfilters.
     
  8. als het goed is bij een warme motor.....maar ben er nog nooit bijgeweest en als je je auto s'ochtends om 8/9 uur brengt, wie weet wanneer ze de meting doen dan.
     
  9. Mijn FoFo is laatst ook voor APK geweest, heb hem om 0800u gebracht en kon erop wachten. Om 0830u kreeg ik de mededeling dat er een herkeuring komt, al die tijd is de auto de werkplaats niet uit geweest. Om 1000u was de herkeuring afgerond, ik kan mij niet voorstellen dat al die tijd de motor op temperatuur is gebleven. Het wordt op den duur niet leuk meer om diesel te gaan rijden. Wat gebeurt er als je motor vastloopt of iets dergelijks, je krijgt koopt dan een gereviseerde motor en het eerste wat die motor moet doen is een roetmeting, het is toch te zot om van te worden. Hoe verniel je een dieselmotor> door roetmeting.
     
  10. Klopt deze had hij mij ook aangeraden. Heb het ook overwogen maar ik kon niet weken zonder auto.

    En meestal doet de pomp het ook weer prima na de elektronica revisie, zoals ook bij mij. Ging 13 maanden goed, maar daarna ging die er mechanisch aan.
    Ik zal wel enorme pech hebben gehad , maar mechanisch zal een pomp ook slijten. En dan zal je een afweging moeten maken of je die +/- 600 euro bespaart (inclusief transport in mijn geval achteraf slechts een besparing van 300 a 400 euro...) en het risico lopen dat je op een later moment nog een keer een fikse rekening krijgt of in een keer de hele mikmak laat reviseren (incl. distributie e.d.).

    In mijn geval had ik dus achteraf gezien beter het laatste kunnen doen.
    Nu was ik in totaal ruim 2500 euro kwijt, 2x stilgestaan, 2x een aantal dagen zonder vervoer waar ik voor me werk toch wel erg van afhankelijk ben.
    Toch wel prijzig verspreid over 13 maanden.
     
  11. #11 Eddyedje, 2 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2012
    Vervolg op "Perikelen"

    Een vervolg op mijn eerdere post (http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=25827).

    Mijn garage had voor de zekerheid ook de verstuivers laten nakijken door een specialist. Die bleken niet meer goed te zijn (de pomp had ik nog niet aangeschaft, wel gereserveerd).
    Mijn garage zou deze ook wel even leveren voor € 250 per stuk (!). Na wat speurwerk had ik ze voor € 75 per stuk (gebruikt, maar getest met 3 maanden garantie).

    Maar nu komt het...

    Na het inbouwen van de verstuivers sloeg m'n motor gelijk aan, maar liep werkelijk hondsberoerd. Stotteren, stoten, enz.
    Volgens de monteur *zou* het zo kunnen zijn dat de distributieriem een tandje verschoven zou zijn. Hij zei dat dit vaker schijnt te gebeuren tijdens de roetmeting (wat een mooie test is dat toch).
    Na alles weer opengesleutelt te hebben kwamen zij tot de conclusie dat dit dus niet zo was (hij gaf ook witte rook, geen zwarte), en begonnen weer over de pomp te eikelen.
    Nadat ik nog wat meer had rondgevraagd kwam ik te weten dat een pomp in dit common rail systeem óf wel, óf niet werkt. Een haperend tussenstadium is er blijkbaar niet.

    Een volgend doem-scenario wat ik kreeg te horen (niet van de garage overigens) is dat de klepstoters wellicht krom zijn. Mij werd verteld dat dit is gekomen door 'zwevende kleppen' tijdens de roetmeting.
    Dit zet mij toch wel te denken over hoe ruw ze met het blok zijn omgesprongen met die roetmeting...
    Op de vraag of ze de compressie van het blok hadden gemeten nadat hij niet meer wilde starten na afloop van de meting kreeg ik een 'euh.... neuh' te horen. Dat is zowieso al onzorgvuldig.

    Enfin... Ik hoop later vandaag meer te horen en dan ga ik wel zien hoe we er uit gaan komen. Ik ben het in ieder geval meer dan zat.
    Wat een stelletje amateurs. :frusty:
     
  12. Inderdaad, na 200.000 kilometer heeft het mechanische gedeelte ook wel geleden..
     
  13. Volgens mij ben je echt bij de grootste beunhazen van Roosendaal en verre omstreken op visite of niet?

    1. Zijn de verstuivers ingeleerd? Moet altijd bij een Commonrail.
    2. Wat is de raildruk tijdens starten? (een garage die dat niet af kan lezen moet niet aan dit soort motoren diagnose proberen te stellen)
    3. Als je na de roetmeting het toerental rustig af laat lopen zal de riem NOOIT verspringen, als je achterloos het gas loslaat zou dit mogelijk kunnen zijn. Hoewel het erg onwaarschijnlijk is.
    4 Als de riem niet is vergaan, kunnen de klepstoters ook niet krom zijn,
    5 Compressie meten is het eerste wat je doet als je motorschade vermoedt..(rijmt nog ook!)

    Zo ik heb mn zegje weer gedaan, ik zou mijn auto direct op laten halen door een fatsoenlijk bedrijf..
     
  14. +1 voor antig01
     
  15. "Volgens mij ben je echt bij de grootste beunhazen van Roosendaal en verre omstreken op visite of niet?"

    Ja, daar lijkt het wel op he?

    Het rare is, wij komen (lees: KWAMEN) daar echt al zo lang als ik leef, en altijd zijn wij daar uitstekend geholpen... Goede service, enz. Dit is werkelijk de eerste keer dat dit zo gruwelijk fout gaat, en het is echt een 'cluster****', om maar een engelse term er in te gooien, van pure onwetendheid en toevalligheden.
    Wat mij nog het meest steekt is dat ik, mijn vader, en een oom van me (die bij de wegenwacht heeft gewerkt) ze hebben moeten bellen om advies en opmerkingen te geven. Wie zijn de monteurs zou ik zeggen....

    Dus ik vraag mij echt af wat daar in godsnaam aan de hand is....

    Een ding is zeker, als dit allemaal is afgehandeld zien ze mij niet meer terug!
     
  16. Zuur, maarja dat gebeurt helaas met de Boschpompen...

    Die van mij is 2x vervangen, 1x gratis gelukkig omdat er het een en ander niet helemaal goed gegaan was bij de garage... iets met los getrilde bouten op de pomp waardoor deze scheef stond en uiteindelijk de timing van de distributie niet meer klopte. Vervolgens zat er een tik in de pomp en is er weer een andere ingekomen. Nu al tijden nergens meer last van! (knock on wood)

    Bij mij wilden ze de verstuivers ook vervangen gelijktijdig met de pomp, vond dit een beetje onzin en na hier navragen was dat ook de conclusie, tot nu toe werken ze nog goed (65.000km verder) (again, knock on wood)

    Dus lekker vervangen en je kan weer een tijd doorrijden met een beetje geluk!

    (je hebt het steeds over commonrail diesels maar je hebt toch een tddi en dat is toch geen commonrail??)
     
  17. "(je hebt het steeds over commonrail diesels maar je hebt toch een tddi en dat is toch geen commonrail??)"

    Er is in het verleden een andere motor ingebouwd. Inderdaad had mijn Focus "fabriek af" een 1.8 TDDI krachtbron. Maar om de een of andere reden is daar dus de DuraTorq TDCI ingegaan. Mij hoor je niet klagen :)

    Een geluk bij een ongeluk was dat inderdaad dus de pomp (en ook verstuivers) de geest hebben gegeven. Het is overigens geen Bosch, maar een Delfi pomp.
    Enfin.... Een hoop gestress en geld later heb ik 'm terug en rijdt ie weer heerlijk!

    Hopen dat ik er weer een hoop zorgeloze kilometers mee verder kan nu.
     

Deel Deze Pagina