1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 100pk Performance uitlaat?

Discussie in 'Performance' gestart door Semmio, 4 apr 2020.

  1. Hoi mensen,

    Ik ben volledig nieuw hier en ben nog niet zo lang eigenaar van een zwarte Focus 1.0 uit 2012 (benzine).
    Ik wil graag dat mijn wagen zijn ware aard toont en dus wil ik hem hier en daar upgraden... bijvoorbeeld een andere uitlaat erop.
    Weten jullie wellicht een site waar ze complete uitlaten verkopen voor de 1.0?
    En waar moet ik rekening meehouden?
    (Moet de uitlaat gebouwd zijn voor de 1.0 of kan er ook een uitlaat op die bijvoorbeeld gemaakt is voor de 1.6 modellen?)

    Tevens, is chiptuning een aanrader?
    Ik neem aan van wel als ik er een sportievere uitlaat onder wil?;)

    Hoop dat iemand deze noob kan helpen om z'n auto op te leuken!
     
  2. Een 100pk chiptunen is wat link omdat de IB5 versnellingsbak niet zo veel koppel aan kan.
    Vwb de uitlaat ben ik ook wel benieuwd, er is volgens mij niet heel veel op de markt.
     
  3. Er zijn wel wat opties voor tuning. Deze auto is er ook standaard in 125pk. Volgens de site van bijvoorbeeld unlimited tuning zou je richting de 145pk met 240nm koppel moeten kunnen. Maar zoals Berrychello al aangeeft moet je de maximale koppels van je aandrijflijn wel even in de gaten houden. Br performance geeft dezelfde toenames dus het lijkt me getest maar dubbelcheck is nooit verkeerd.
    uitlaten kom ik weinig tegen als ik zo snel even kijk. 1.0 blokjes zijn natuurlijk ook niet de meest aangepaste systemen. Onderdelen makers richten zich vaak meer op de sportievere modellen. Maar er is altijd wat mogelijk maar dan moet je even zoeken. Er zijn altijd bedrijven die custom uitlaten maken. Die van mijn oude clio rs kwam van Crooke. Maar kijk goed rond. Er zijn veel verschillen in prijs en kwaliteit.
    Wat ik wel aanraad mocht je uit komen op een andere uitlaat met een andere flow en tegendruk is een remap. Ik weet niet hoe veel effect het heeft op de focus. Maar heb een aantal keer gezien dat er mensen wat vermogen verliezen door veranderde verhoudingen.
     
    Semmio vindt dit leuk.
  4. De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft in de Focus 3 de Ford IB5 5-versnellingsbak in combinatie met een vast vliegwiel. De IB5 versnellingsbak is een doorontwikkeling van de Ford B(C)5 versnellingsbak en wordt door Ford sinds 1995 toegepast in diverse Ford modellen met veelal lagere vermogens en koppel.. De laatste versie van de IB5 versnellingsbak die in de Focus 3 in combinatie met de 1.0 ECOboost 100 PK wordt geleverd is de Getrag 5MTT170 welke een maximum koppel aan kan van 170 Nm. Deze versnellingsbak is een uprated versie van de originele IB5 versnellingsbak welke oorspronkelijk een lager maximaal toelaatbaar koppel had. Standaard heeft de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost een maximaal koppel van 170 Nm.

    De 125 Pk versie van de 1.0 ECOboost heeft de Ford B6 (Getrag 6MTT250) 6-versnellingsbak in combinatie met een dubbelmassa vliegwiel. Dit is dezelfde versnellingsbak als de 1.5/1.6 ECOboost. De B6 versnellingsbak heeft een maximaal toelaatbaar koppel van 285 Nm. Standaard heeft de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost een maximaal koppel van 170 Nm met een overboost tot 200 Nm.


    De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost zit standaard dus al tegen de limiet van de versnellingsbak (dit is ook de reden dat de 100 PK versie geen overboost heeft). Bij de 125 PK versie is dit niet het geval. Hierdoor is de 125 PK versie een veel betere basis voor chiptuning als de 100 PK versie. Daarnaast zijn er ook nog eens een aantal technische verschillen tussen de 100 PK en de 125 PK versie. Zo zitten er onder andere verschillen in de turbo en de cilinderkop. Hierdoor zijn er bij de 125 PK versie d.m.v. chiptuning hogere vermogens te behalen als bij de 100 PK versie.

    Chiptunen van de 100 PK versie is uiteraard wel mogelijk maar hou er rekening mee dat hier simpelweg risico's aan zijn verbonden. Door de auto te laten chiptunen waarbij het koppel hoger komt te liggen als het maximaal toelaatbare koppel van de versnellingsbak loop je nu eenmaal een behoorlijk risico dat er (vroeg of laat) schade aan de versnellingsbak optreed.
     
    Semmio, PhoenixNLx en Berrychello vinden dit leuk.
  5. @JW kijk daarom zijn fora zo handig. Altijd wel iemand die wat onderzoek en kennis heeft.
     
    Semmio vindt dit leuk.



  6. Weer helemaal goed uitgelegd, zoals altijd, supergoede tips!
     
    Semmio vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina