1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Performance problemen TIVCT Benzine

Discussie in 'Performance' gestart door daversteeg, 16 apr 2009.

  1. Ik heb een performance probleem met mijn Focus Ghia 2005 TI-VCT

    Twee weken geleden is mijn auto naar de garage geweest voor een grote beurt. Een week later reed ik op de snelweg naar huis (op de cruisecontrol) toen opeens het vermogen van mijn auto terug viel. De auto schokte heel erg en mijn snelheid liep geleidelijk terug. Ik kon gas geven wat ik wou maar mijn snelheid bleef terug lopen tot het moment dat ik stil stond op de vluchtstrook. De motor draaide stationair en ook branden er geen signaal lampjes op mijn dashboard. Ik heb toen de motor uitgezet en even gewacht. Daarna weer de auto gestart en alles werkte weer.

    Maar nu merk ik dat mijn auto regelmatig inhoud tijdens het rijden en optrekken. Wanneer ik optrek houd de motor soms 1 seconde in omdaarna gewoon weer verder te gaan. Dit probleem doet zich ook voor wanneer ik constante snelheid aanhoud. Ik heb de auto bij mijn dealer laten uitlezen en daar kwam uit dat er iets mis is met/of bij mijn gaspendaal. Hun advies was om het gaspendaal te vervangen. Nu heb ik op deze website onderzoek gedaan (wat een top website/forum trouwens :thumbup:) en daaruit haal ik op dat het verschillende zaken kunnen zijn.
    -Bougie's.
    -Olie.
    -Injectorreiniger in tank doen.
    -Gaspendaal sensor

    Mijn vraag is wat ik het beste eerst kan proberen voordat ik een nieuw gaspendaal laat plaatsten (advies dealer). En weet iemand hoeveel een nieuwe pendaal laten plaatsten ongeveer mag kosten ?

    Alvast hartelijk bedankt voor de recaties.
     
  2. Ze kunnen toch wel het een en ander doormeten of rijdend de zuto uitlezen? (zal wel teveel moeite zijn).
    De bobine kun je ook bij het lijstje zetten.
     
  3. Bij een grote beurt worden toch ook de bougies vervangen?
     
  4. Nee, dat gebeurt bij een bepaalde km-stand (om de 60.000 in veel gevallen geloof ik).
     
  5. #5 McGyver, 17 apr 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2009
    Dit probleem lijkt veel op het probleem dat ik ook heb gehad. Ik heb dan wel een Focus 1, maar bij lag het aan de gaskleppositiesensor.
     
  6. Ik verwacht niet dat het de bobine is, wanneer die defect is, zal hij altijd slecht lopen, dan doen meestal 2 cylinders niet mee.

    Heeft je auto een gaskabel, of werkt je gaspedaal (zonder n) met een potmeter?
    In dat laatste geval zou die potmeter defect kunnen zijn, hele pedaal moet dan worden vervangen.
     
  7.  
  8. Het kan ook zijn dat je bougieskabels dus slecht zijn en doorslaan.... dat zou je vooral merken als je bijvoorbeeld een snelweg op rijd... je geeft dan veel gas en juist DAN houd de auto in....
     
  9. Kan het niet vocht zijn omdat de ruitensproeiers lekken op de bougies. Voor de TI-VCT is geen afdekkap te koop die je over de bougies kan plaatsen. Het zou dus kunnen dat dat de oorzaak is.
     
  10. Volgens mij worden bij een grote beurt weldegelijk de bougies vervangen.
     
  11. Bij een grote beurt worden de bougies wel vervangen. Een grote beurt is bij een focus 2 elke 60.000km. De onderhoudsbeurten ertussenin (elke 20.000km) zijn kleine beurten. Overigens denk ik dat het goed de bobine kan zijn. Ik heb met mijn vorige focus vrijwel dezelfde klacht gehad. Tijdens accelereren hield de motor in. Als ik het gaspedaal langzaam intrapte of op een constante snelheid reed had ik geen problemen. Tijdens het zoeken naar het probleem deed hij het natuurlijk gewoon goed. Overigens zou ik de auto eerst eens uit laten lezen om te zien of er foutcodes inzitten.
     
  12. als de auto uitgelezen is door de dealer ,kan het bijna geen bobine zijn want dan krijg je een storingscode dat er overslag is geweest op een bepaalde cilinder,maar het kan best een gaspedaal zijn,komt weleens meer voor, maar soms moet je eerst iets vervangen om het uit te sluiten,maar daar zal je met de dealer best uitkomen.
     
  13. ik had het probleem ook , uigelezen bij de dealer en bleek gaskleppositiesensor te zijn.
    sensor vervangen en probleem weg
    Gr Hans
     
  14. ja dat kan maar deze auto's hebben een electronische gasklep en elec gaspedaal,met op alle 2 een sensor 1 meet stand gasklep de andere hoever je het gaspedaal indrukt,bij het model van jou heb je nog een gaskabel aan je pedaal.
     
  15. Ik zal de laatste status aan jullie meedelen....

    Ik ben vanmorgen naar de dealer geweest. De monteur heeft eerst een stuk gereden. Hij merkte op dat de auto (soms) een beetje inhield. Hij merkte wel op dat bij ongeveer 2000 toeren de motor een beetje inhield. terug in de garage heeft hij de (vermoedelijk) de bougies vochtig gespoten. Daarop de computer aangesloten om de auto uit te lezen. Dus de motor aan,een hoop gas geven enz.

    Echter kon hij hier niets vreemds in vinden. Daarop heeft hij met Ford nederland gebeld en die hadden ook geen idee. Hij gaf wel aan het idee te hebben dat de nokkenas ?? niet geheel goed werkte maar dat hij geen aanleiding had dat het dat ook was.

    Toen zijn we samen een stukje gaan rijden met de computer aangesloten. Ik moest aangeven wanneer ik het probleem ervaarde. Helaas op het moment dat ik het voelde registreerde de computer niets. De monteur wist het ook even niet meer.

    Hij ging het overleggen met de chef hoe nu te handelen en ik liep mee.
    Tijdens het gesprek gaf de chef aan dat hij ook een TI-VCT heeft en dat de (vermoedelijk) de nokkenas pas laat zijn werk ging doen bij zijn auto.
    De monteur gaf aan dat het bij mijn auto direct in werking trad. Ze keken elkaar vreem aan :D.

    Nu gaat de chef de opname van mijn auto vergelijken met zijn auto en hopen zo te vinden wat er aan de hand is... wordt vervolgd.
     
  16. Nokkenas doet z'n werk altijd, zodra de motor draait.
    Tenzij de distributie stuk is.
    We bedoelen hier waarschijnlijk de nokkenasverstelling, die bij de Ti-Vtc op de inlaatkant aanwezig is... :shut:
     
  17. Misschien wordt een nokkenaspositiesensor bedoeld of zoals Thomas aangeeft de vtc.
     
  18. Weer een update. De garage heeft de bougies vervangen die bij de beurt geplaatst zijn. De auto rijd gelijk een stuk rustiger (houd niet meer in bij gasgeven)

    Ik denk dat ik na een paar maanden met een (defecte) auto rond gereden hebt nog steeds bijzondere dingen opmerk.

    1. Bij 100 kmph staat de toerenteller op 3000 toeren (is normaal volgens mij) . Maar ik heb het idee dat de moter nu veel meer geluid maakt.
    2. Als ik in zijn drie in de 2000 toeren rijd dan schokt de auto soms. Maar hoe warmer de auto wordt des te minder het (voor mijn gevoel wordt)

    Ik ga deze week nog even naar de garage om te vragen of ik nu spoken zie of alsof de auto (normaal) reageerd.
     
  19. Klopt, maar dan moet je er wel Platiunum Bougies in hebben zitten, anders moet je ze namelijk gewoon rond de 15.000 - 20.000 vervangen hoor!
     
  20. Volgens mij moet je platinum bougies gebruiken. Etis geeft ook gewoon aan, bij 60.000 vervangen.
     

Deel Deze Pagina