1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Parkeersensoren en trekhaak

Discussie in 'Exterieur' gestart door Elmar, 6 aug 2009.

  1. Goedemiddag,

    Een week of 4 geleden mijn nieuwe Focus gekregen
    (Een Focus Wagon 109PK Diesel met business pakket). Afgelopen weekend voor het eerst mijn trailer met boot achter de auto gehad. Tot mijn grote verbazing gingen, bij het achteruit rijden, direct mijn parkeer sensoren in een lange toon blerren. En dat terwijl er een speciaal 13 polig stopcontact (west) onder moest zodat deze uitgeschakeld zouden worden.

    Dus terug naar een dealer. Daar hebben ze hem met een tester getest en daar worden de sensoren uitgeschakeld. Dus mijn vraag waar kijkt de electronica naar ?? Zit er een schakelaartje in het stopcontact of kijkt hij naar een bepaalde verbinding of stroom.
    Dat kon de werkplaats chef niet vertellen, "Daar moet U dan maar aan wennen er zitten tegenwoordig zoveel piepjes in die auto's"

    Is er iemand die weet waarop de sensoren worden uitgeschakeld zodat ik kan kijken waarom hij niet op mijn eigen trailer reageert ?

    Alvast bedankt,

    Elmar
     
  2. Ik heb vorige week zelf een trekhaak onder de focus gelegd, met een 7 polige aansluiting (ivm met wat oudere sleurhut). Hier zat ook netjes een stekkertje bij wat op de parkeersensor module geplugd wordt zodat ze uitgeschakeld worden bij het achteruitrijden, en dit werkt bij mij gewoon. Ik denk dat de electronica merkt aan de "belasting" van het electronisch circuit dat er een aanhanger gekoppeld is en daardoor de sensoren uitschakeld. Ik weet dus ook niet waarom dit bij jou niet werkt!
     
  3. Ow, ik heb hier ook een 13 polige trekhaak en bij het achteruitrijden geen probleem, maar als de caravan erachterhangt piept ie continu... ik wist niet dat dat uitkon... Snel even opgeven bij de beurt
     
  4. Waarschijnlijk hebben ze hem niet aangesloten op de parkeersensor module. Deze zit rechts achterin de kofferbak, onder het achterlicht, het stekkertje van de module zit in de bekabeling vastgetaped.
     
  5. Bedankt voor de reacties,

    ik heb ook een 'oude' 7 polige stekker aan mijn trailer zitten. Doordat er een 13 polig West stopcontact onder de auto zit kunnen daar zowel 13 polige (west) stekkers in en oude 7 polige stekkers.

    Maar waar ik nu zo benieuwd naar ben is waar het geheel op reageerd. Is het inderdaad stroom, maar dan moet er toch licht branden anders loopt er geen stroom. Of is het gewoon een simpel schakelaartje wat weggedrukt wordt als je er een stekker in stopt.

    Elmar
     
  6. heb nog niet een stekker gezien met een palletje erin, denk dat wanneer er iets aangekoppeld wordt waar stroom doorheen loopt dan een relais de draad van de sensoren onderbreekt, oftewel dat de dealer het vergeten is aan te sluiten, heb je al contact met hun hierover gehad?
     
  7. Mischien werkt het systeem bij jou alleen als je er iets aanhangt waar ook een 13 polige stekker aan zit??
     
  8. Das dus het probleem.
    De dealer heeft er een test unit aan gehangen en dan worden de sensors uitgeschakeld (zegt hij, maar laten we er dan ook maar even van uit gaan dat dat zo is).
    Als ik mijn eigen trailer er achter hang gaan ze niet uit. Op de vraag waar naar gekeken wordt (schakelaar, stroom, ......) had de dealer geen antwoord. Enige antwoord was "ach mijnheer er zitten tegenwoordig zoveel piepjes in een auto daar moet U dan maar aan wennen"

    Het schakelaartje verwacht ik, als het er zit, ook niet in de stekker maar in het stopcontact.

    Morgen eens onder die auto gaan hangen om te kijken of ik iets wijzer kan worden.

    Groeten,

    Elmar
     
  9. Bij het systeem dat ik in mijn auto heb ingebouwd word de weerstand gemeten tussen de massa en 1 van de 2 verlichtingsdraden (links 58L of rechts 58R). Als de verlichting van de aanhanger dan maar op 1 van deze twee (waar niet op gemeten word) zit aangesloten werkt het systeem niet. Heb je de bedrading van de aanhanger ook al gecontroleerd? Een contactdoos met microschakelaar heb ik ook weleens gezien maar die word voornamelijk gebruikt bij auto's zonder electronische uitschakeling om het mistachterlicht te schakelen. Het lijkt me niet erg logisch dat bij jouw auto zo'n doos is gemonteerd. Is deze contactdoos overigens af fabriek geleverd of door de dealer gemonteerd? Er zitten namelijk ook nog 3 massa aansluitingen op welke ook verwisseld kunnen zijn (bij een testkast zijn deze vaak doorgelust).
     
  10. toch slecht dat ze tijdens de koop zeggen dat ze een speciale schakeling maken, je gaat de auto halen en het werkt niet... met als antwoord dat er meerdere piepjes zijn.... zal niet eens zelf gaan kijken en de auto die tent in rijden en zeggen zoek het uit en maak het goed!
     
  11. Vanmiddag even op mijn rug onder de auto gelegen.

    De trekhaak is door de dealer onder de auto gezet. Het is er een met een afneembare haak en een WeST stopcontact (een 13 polige van het type waar ook direct, zonder verloop, een oude 7 polige stekker in past).
    Vanmiddag even alle bekabeling gevolgt. De bekabeling van de sensoren komt rechts achterin naar binnen. Die van de trekhaak links. Het kabelboompje van de trekhaak loopt dan onder de afdekstrook van de achterklep (op de vloer van de kofferbak) van links naar rechts.
    De controle unit van de parkeer sensoren zit rechts achterin achter het vakje voor de verbanddoos.
    Uit de kabelboom van de trekhaak wordt één bruin draadje uitgesplitst, dat draadje gaat als bruin/blauw draadje de controle unit in. Het stopcontact dat onder de auto zit heeft aan de zijkant een micro switch zitten, maar die is niet aangesloten.
    De verlichting van de aanhanger werkt naar behoren, dat had ik wel gecontroleerd. Maar als de werkplaats chef van een dealer me niet kan vertellen waar de boel op afgeschakeld wordt weet ik ook niet waar ik op moet zoeken.
    Maar bedankt voor de tip zal eens een blik werpen op de stekker van mijn aanhanger (al is die volgens mij volledig bedraad)

    Elmar
     
  12. He he,

    eindelijk een goede techneut bij de dealer gesproken.
    De sensoren worden afgeschakeld zodra de bruin blauwe draad op de sensor unit aan aarde wordt gehangen.
    Om dit te schakelen gebruiken ze het relais dat voor het omschakelen van het mist achterlicht wordt gebruikt. Er wordt dus gemeten of er iets aan pin 2 van de 7 polige stekker hangt.

    Bij mij zal dus waarschijnlijk het bolletje van het mist achterlicht gesneuveld zijn waardoor de sensoren dus blijven werken.

    Gelukkig weer een probleem uit de wereld.

    In ieder geval bedankt voor het meedenken,

    Elmar
     

Deel Deze Pagina